Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ"— Esityksen transkriptio:

1 TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ
OPH:n tiedotus- ja keskustelutilaisuus paula

2 SLK:n prosessiorganisaatio
Opintojen tukipalvelu Johtaminen ja kehittäminen Tietojärjestelmät ja tietohallinto AMMATILLINEN PÄIVÄKOULUTUS A S I K T A S I K T AMMATILLINEN ILTAKOULUTUS KOULUTUSPALVELUT

3 TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ
- Kehittämis- ja palvelutehtävä on suunnattu perustehtäväämme läheisesti liittyville aloille, erityisesti pieniin kaupan- ja palvelualan yrityksiin Tavoitteena on monipuolistaa ja syventää koulutuksen järjestäjän työelämäyhteistyötä ja parantaa toiminta-alueen yritysten liiketoimintamahdollisuuksia Palvelutehtävän toteutuksessa hyödynnetään ensisijaisesti oman opetushenkilöstön asiantuntemusta ja verkostokumppaneiden resursseja Kehittämis- ja palvelutehtävällä vastataan asiakaslähtöisesti osaamisen kehittämistarpeisiin elinikäisen oppimisen strategian mukaisesti Palveluratkaisut rakennetaan joustavasti yritysten ja organisaatioiden tilanteiden ja tarpeiden mukaisesti Tavoitteena on myös edistää toimialakohtaista yhteistyötä, verkostoitumista ja osaamisen jakamista pienyrittäjien toimintakentässä

4 Osake 2 - osaamisen ja liiketoiminnan kehittäminen erikoiskaupan alalla
Hanke on osa työelämän kehittämis- ja palvelutehtävää ja jatkoa vuoden 2008 aikana toteutetulle Osake 1 –projektille Toteuttajia ovat Suomen Liikemiesten Kauppaopisto – Atk-Instituutin Koulutuspalvelut –osasto yhteistyöverkostoineen ja Erikoiskaupan liitto jäsenjärjestöineen (yli toimipaikkaa, henkilöstöä n ) EKL on erikoiskaupan valtakunnallinen keskusjärjestö, joka edustaa koko erikoiskaupan kenttää ja siihen kuuluu 17 toimialajärjestöä Erikoiskaupassa yritysten koko vaihtelee pienistä yksityisistä yrityksistä kansainvälisiin ketjuihin Lukumääräisesti pääosa erikoiskaupoista on omistajiensa vetämiä itsenäisiä yhden myymälän yrityksiä Ketjumyymälöistäkin suurin osa on itsenäisiä yrityksiä, jotka ketjussa harjoittavat markkinointi- ja ostoyhteistyötä - Toimintakenttä heterogeeninen – millaista osaamista menestyminen vaatii?

5 Osake 2 - osaamisen ja liiketoiminnan kehittäminen erikoiskaupan alalla
Kohderyhmänä ovat erikoiskaupan alan kauppiaat ja yrittäjät Osake 2 tavoitteena on syventää hankkeeseen mukaan tulevien kauppiaiden/ yrittäjien liiketoimintaosaamista erityisesti kannattavuuden näkökulmasta Konkreettisia työvälineitä toiminnan ja talouden suunnitteluun Kehittämisohjelman sisältö on suunniteltu EKL:n jäsenistölle tehdyn osaamistarvekartoituksen pohjalta Osake 2 –hankkeen painopisteet on valittu 1.vaiheen valmennusohjelmaan osallistuneille tehdyn kyselyn ja saadun asiakaspalautteen perusteella Tavoitteena on, että osallistujat saavat hyvän kokonaiskuva oman yrityksen nykytilasta liiketoiminnan kokonaisuuden näkökulmasta Näkökulma on oman yrityksen käytännön toimintojen tasolla ja niissä asioissa, joihin kauppias/yrittäjä voi omilla päätöksillään ja valinnoillaan vaikuttaa - Välitöiden kautta mahdollisuus yrityskohtaiseen ”konsultaatioon”

6 Liikevaihto - Ostot = Myyntikate - Palkat - Vuokrat - Muut kulut
KANNATTAVUUS JA LIIKETOIMINNAN KOKONAISUUS Tuloslaskelman ja katteiden avulla kannattavaan liiketoimintaan erikoiskaupassa Liikevaihto - Ostot = Myyntikate - Palkat - Vuokrat - Muut kulut = Käyttökate - Poistot = Liikevoitto - Korot = Tulos ennen veroja - Verot = Tilikauden voitto Kannattaako liiketoiminta? Miten liiketoiminnan kannattavuutta parannetaan? Elättääkö liiketoiminta yrittäjän / kauppiaan? ©Rosenqvist Heikki (2008)

7 Osake 2 - osaamisen ja liiketoiminnan kehittäminen erikoiskaupan alalla
Valmennusta toteutettu useampi ryhmä Helsingissä ja Tampereella Kiinnostuneita enemmän kuin on voitu ottaa mukaan Poimintoja palautteesta: ”Avasi jälleen silmiä” ”Tällaista tarvitaan lisää” ”Hyvä kun saman alan yrityksiä ei ollut liikaa” ”Kollegojen tapaaminen yksin yrittäjälle erittäin tärkeää” ”Kaiken kiireen keskellä ei ehdi perehtymään lukuihin, nyt osaa lukea tilinpäätöstäkin” ”Voin seurata entistä tarkemmin oman yritykseni tunnuslukuja ja pääsen päättelemään menneen ja tulleen” ”Loisto juttu, että järjestetään tällaista kehittämisapua”


Lataa ppt "TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google