”Opiskelijoiden henkilökohtaiset polut ammattiin”-pajan tuotokset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
MIKSI LUKIOON???.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ammatillinen koulutus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

”Opiskelijoiden henkilökohtaiset polut ammattiin”-pajan tuotokset Orientaatiopäivä 8.8.2011 ”Opiskelijoiden henkilökohtaiset polut ammattiin”-pajan tuotokset

Millä tavalla joustavia opintopolkuja on omilla aloillanne toteutettu? 2+1-malli aktiivisesti käytössä – miten mahdollistetaan opiskelijalle, jolla atto-opinnot eivät suju, mutta työ sujuu. Ammattitaito ja motivaatiovaatimukset oltava korkeammat kuin oppilaitoksessa, työympäristö on aito. Erilaiset opiskelumenetelmät: ulos oppilaitoksesta (opintomatkat, - retket, leirikoulut) Tavoitteiden asettaminen opiskelijan mukaan Työssäoppiminen (tukee uraa ja työllistymistä), laajennettu työssäoppiminen (TOP, toimii myös poikkeavissa tilanteissa esim. kiusaaminen), kansainvälinen yhteistyö työssäoppimisen toteutuksessa, yksilölliset työssäoppimisjaksot Opintoajan lyhentäminen osaamisen tunnustamisella aiemmista opinnoista ja työkokemuksesta (OTU) Erilaiset sisällölliset painotukset opetuksessa Projektioppiminen: tuotoksena esimerkiksi kirja, myytäviä tuotteita Atto-opinnot ammatin opetuksen yhteydessä

Millä tavalla joustavia opintopolkuja on omilla aloillanne toteutettu? Verkko- ja työelämälähtöinen toteutus (VERTY) koulutusohjelmissa Kansainvälisyys, vaihto-opiskelu: top+amos, seminaarit, DROPOUT, ECVET Tutkinnon osien ”itsenäisyys” -> nonstop Ylioppilas 1+1 Ammatillinen ohjaamo Verkko-opinnot – vaativat itsenäisen opiskelemisen taitoja ja motivaatiota Kurssitarjotin verkostossa Osaamisen tunnustaminen <-> VV-opinnot Koulutusohjelmat Osaamisen näyttämisen ja oppimismenetelmien eriyttäminen Teoriaopintoja käytännössä Opiskelijalle opintoja eri opetusryhmistä, opiskeleminen joustavasti eri ryhmien mukana Yksilöllinen opintojen etenemisjärjestys

Millä tavalla joustavia opintopolkuja on omilla aloillanne toteutettu? Yksilöllinen osaamisen kehittymisen seuranta (opintojen aiemman vaiheen osaamisen vajetta tarkistetaan sovitusti myöhemmin) Laajennettu työssäoppiminen osuuskunnassa. Mahdollisuus henkilö- ja työelämälähtöisiin painotuksiin Valokuvan käyttö oppimisprosessien ja osaamisen dokumentoinnin välineenä Ohjaamo – tärkeä tuki yksilöllisissä poluissa Opiskeluajan pidentäminen -> erityistä tukea tarvitsevat, urheilijat, lukio-opiskelijat Työelämälähtöinen oppiminen – vaiheittaisen osallistumisen kautta Työelämäpainotteinen opiskelu – vaatii opettajalta aktiivisuutta olla apuna työpaikan/asiakastyön hankinnoissa Opiskelijoiden omien tavoitteiden huomioiminen Räätälöidyt lukkarit Kaksoistutkinnot (kokki-tarjoilija, turva-sähkö, auto-liiketalous)

Millä tavalla joustavia opintopolkuja on omilla aloillanne toteutettu? Yrittäjyysopinnot Osatutkinto ae:sta (esim. vartija) Atto-näyttö osaamisesta Pienryhmän ja tavallisen ryhmän väliset siirrot Opiskelu toisessa ryhmässä joidenkin aineiden osalta Kaikille valinnaiset tutkinnon osat kaikille henkilökohtaisia Vanha tutkinto -> lyhyempi opiskelu Erilainen oppija suorittaa lähes koko tutkinnon työelämässä Maahanmuuttajien omat polut Opiskelu eri toimipisteissä (erilaiset syyt, kiusaaminen yms.) Opiskelija saanut itse hankkia TOP-paikan Opiskelu joustavasti rinnakkaisissa ryhmissä Työssäoppimisen suorittaminen oppilaitoksessa Keskeneräisten opintojen suorittaminen

Millä tavalla joustavia opintopolkuja on omilla aloillanne toteutettu? VV-opintojen polut/vapautukset Muut osaamisen tunnustamiset Kansainväliseen opiskelijavaihtoon valmistautuminen Taitaja-kilpailuihin valmentautuminen Valinnaiset ammatilliset opinnot oppilaitoksessa Valinnaiset ammatilliset opinnot TOP:ssa Ammattistartti, Siltavalmennus, AKU, KOHO Ammatillisia tutkinnon osia muilta aloilta Moodle Seututarjotin Attoaineita yksilöllisesti Opintojen nopeuttaminen tekemällä ammattiaineita yksilöllisesti esim. ylioppilaat tai toisen ammattitutkinnon suorittaneet Urasuunnittelu työssäoppimisessa Nopeutettu HOPS opiskelijoille, joilla aiempaa osaamista

Millä tavalla joustavia opintopolkuja on omilla aloillanne toteutettu? ATTO-aineet: vaihtelevat oppimisympäristöt, yksilölliset ohjelmat, oppimistehtävät, Moodle Asiakastöiden tekeminen Yhteistyö opettajien ja optun + työelämän kesken

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? Lukio-opintojen polku Lahjakkaiden opintopolut Opinnot muissa oppilaitoksissa PAO:n ja PAIKO:n yhteistyö (opiskelijat, opettajat, optu) Osatutkinnot Opintojen nopeuttaminen siten, että opiskelija näyttää osaamisensa Tutkinnon osia ja opintoja aikuisopistosta Yhteistyö muiden ammatillisten oppilaitosten kanssa Erilaisuuden hyväksyminen oppimisessa Moninaisemmat osaamisen näyttötavat Muiden ammattialojen tarjottimet LiveMeeting ja ConnectPro laajemmin käyttöön Järjestelmä koko PAOssa sellaiseksi, että mahdollistuu toisen tutkinnon tutkinnon osien suorittaminen lukuvuosijaksossa Huoltajien perehdytys

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? TOP-paikkojen perehdytys TOP-paikkojen verkostoituminen Osia eri tutkinnoista Lisää verkkokursseja Valinnaisuus opintojen sisällä -> opiskelijan valitsee itse ajankohdan -> ei omia ryhmiä (AMK:n tapa) Voiko opiskella kaksi tutkintoa samanaikaisesti? Osiot at:sta ja eats:sta Työn hyväksilukemista, TOP:n laajennusta Tasoryhmät attoaineissa Attojen + ammatillisten opintojen yhdistäminen enemmän Atto-raportti lisätyn työssäoppimisen ajalta (tehtäviä TOP-jaksoon liittyen, jotka antaisivat suorituksen ko. atto-jaksosta) Joustavat, lyhyetkin TOP-jaksot käyttöön (tukihenkilöt erityisopiskelijalle?)

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? Ammattistartti & valmentava/kuntouttava -> tehdään atto + ammatillisen tutkinnon osia etukäteen Atto/ammattiaineiden yhteiset suunnittelupäivät Mahdollistettava attoaineiden suoritus joustavasti esim. top-yhteydessä Atto-aineiden opettaja/ammatinopettaja vaihtavat keskenään työpäiviä -> oppii ymmärtämään mitä tarvitaan? Tiivis yhteistyö! Atto-sisällöt ovat myös ammatillisia! Lisää 2+1-mallin OPSOia Lisätty työssäoppiminen esimerkiksi jo 1. vuonna mikäli koulunkäynti haasteellista mutta motivoitunut töihin Alihankintatöiden tekeminen Siltavalmennuksen hyödyntäminen osana Opintojaksot/työssäoppimiset ulkomailla (mm. projektit) Osaamisen tunnustamiset aiemmin opitusta -> AMOS-näytöt töihin -> nopea valmistuminen

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? Atto-aineissa tarjolla lukio-opintoja joko kokonaan tai vain tietty aine Siirretään attoja esim. viimeiseen vuoteen (”vanhenee & viisastuu”) Erilaiset opetusjärjestelyt (erityisohjaajat + opettajat) Moodle-kurssit: erityisesti attoaineisiin ja vapaasti valittaviin Keskittyminen ammatillisiin tutkinnon osiin ensin (atot jos aikaa jää…) PerusOPS:n keventäminen huomioiden opiskelijan vahvuudet & rajoitukset Yrittäjyys: oppilaitos voisi ostaa työn/työtä opiskelijalta, opiskelija voisi myydä töitään valmentaja-opettajalle. Bonus yrittäjyyden tukemisesta. Opettajille yrittäjyyskurssi: verot, laskutus jne. Etäopiskelumahdollisuus. Vaatii tarkkaa ohjausta. Yrittäjyyden siemeniä tutkinnon sisään Kansanopistossa suoritettuja osia Ongelmia ”ulkokehän” lukio-opinnoissa Hyviä kokemuksia kv-vaihdosta

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? Atto-aineiden integrointi -> yhteistyö opettajien kesken -> suunnittelu + toteutus Atto näytöillä Työpajojen monipuolisuus Keskeneräisten opintojen (rästien) suorittamiseen pienryhmiä (ammattiaineet) Kummioppilastoiminta -> vertaisoppiminen -> erityisohjaajia Sosiaalinen media Oppimateriaalin tekeminen -> Moodle-kurssit, opit.fi, joissa riittävä henkilökohtainen ohjaus Yritysvierailut, ”koulutus”-yhteistyö Simulointi/virtuaaliopetus Osuuskuntatoiminta 2+1 -> 1+2

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? Eetvartti ja Eveliina TOP-jakso motivoinnin hakuun TOP työelämän mahdollisuuden mukaan Peräkkäin kaksi koulutusohjelmaa ½ vuotta Hollannissa, 4kk Australiassa Eriytyviä opintoja työpajassa Keskustelut opiskelijan kanssa ennen TOP-jaksoja Osatutkinnot Tutkinnon osien joustava suorittaminen Ammatillinen ohjaamo Atto-aineiden integrointi ammatillisiin tutkinnon osiin

Mitä muita mahdollisuuksia joustavien opintopolkujen toteuttamiseen olisi? Lahjakkaiden opiskelijoiden huomioiminen -> opintojen nopeuttaminen -> laajentaa, syventää opintoja -> verkkokurssit -> itsenäinen opiskelu Jatko-opintoihin tähtäävien opiskelijoiden yksilöllisen polun selkiyttäminen ja vahvistaminen

Millaisia mahdollisuuksia näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? Oma-aloitteisuus Asenne Vastuuntunto Pitkäjänteisyys Oman alan löytyminen – kiinnostus/käsitys alasta Jo toteutettujen kehittäminen Opiskelijan työssäkäymisen hyväksyminen osaksi opintoja (avarakatseisuus) Ohjauksen korostaminen (TOP-valmentaja) VERTY-mallin laajentaminen (KV,…) Verkostoituneet projektit (esim. aidon työelämän kanssa) Tutkintoalojen väliset verkostot Atto-opettajien ja ammattiopettajien tiiviimpi opiskelijalähtöinen yhteistyö Ammatillinen ohjaamo

Millaisia mahdollisuuksia näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? Opiskelijan itsearvioinnin kehittäminen – opettajatiimit mukana -> yhdessä Opinnäytetyöt (aiheohjaus) Vertaisohjauksen kehittäminen Voidaan tukea opiskelijan jatko-opintoja (AMKin opintoihin osia) Lahjakkaille voisi olla tarjolla itsenäisen opiskelun paketteja Opiskeluajan lyhentäminen/jatkaminen Vastuullisuuden lisääminen Opiskelijan motivaation lisääminen Taitaja-valmennus Urheiluvalmennettavat Kaksoistutkinto Jatko-opinnot Näyttöjen käyttö laajemmaksi, osanäytöt Vertaisoppiminen

Millaisia mahdollisuuksia näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa?

Millaisia haasteita näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? Tekniikan ja liikenteen alalla kokemuksena: vaikea toteuttaa yksilöllisiä polkuja. 2+1-mallissa työpaikan sijainti Haasteena on taloudellinen resurssi, aika Resurssit Työpaikkaohjaajien koulutus Opettajan ammatinkuva muuttuu, ohjaus lisääntyy resurssi ja työkalut ja tilat tulee miettiä realistiseksi, opettajat valmentajaksi, opettajien yhteistyölle uusia muotoja – eri tavoin Haasteena jos opiskelija ei halua esimerkiksi tukea Opettajien resurssit, tilat ym. Järjestelyille Aikataulut, lukusuunnitelmat, lukujärjestykset Yhteistyö atto- ja ammatinopettajien välillä: työjärjestysten sovittaminen, toimiminen eri toimipisteissä Työjärjestykset

Millaisia haasteita näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? Jaksotukset Ohjauksen tarve kasvaa Tiedon löytäminen Opiskelijan motivaatio ja ohjauksen aika Työelämän vastuu Opiskelijan kannustaminen Välimatkat/paikkakunta Atto-aineiden opiskeleminen työvaltaisesti Lukujärjestystekninen toteutus Taloudellinen toteutus Yhteistyön luominen ja ylläpitäminen muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa (esim. AMK) – aikataulut? Onko nopea välttämättä paras ammatillisen kasvun kehittymisen kannalta Opetusryhmien hajaantuminen -> miten opiskelija saa ryhmän tuen? Ammatillisen kasvun kehittyminen, jos opinnot pirstaleisia?

Millaisia haasteita näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? HOPS-keskusteluja tarpeeksi ajallisesti -> aika + raharesurssi rajallinen? Opettajan/opettajatiimin samanlainen ajatusmalli henkilökohtaisen ohjauksen merkityksestä (oma vastuullisuus) Opiskelijan itseohjautuvuus ei saa olla itsestäänselvyys Työpaikkaohjaajan rooli TOP:n aikana (realiteetit) Oppisopimuskoulutuksen lähtötaso – vaatimus ammatillinen/atto 2+1 Maahanmuuttajien onnistunut koulutus (haasteet: kulttuuri, mielikuva alasta) Oppimisen arvioiminen ja osaamisen arvioinnin kehittäminen Monimuotoinen työpaikkaohjaajakoulutus; laadun varmistaminen, ”kummiope” OPS-rakenne (tutkintoalakohtainen) Laajennettu TOP; ohjauspalkkio, opettajan/valmentajan resurssit -> organisointi Toteutuksen kehittäminen

Millaisia haasteita näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? Toteutuksen kehittäminen sellaiseksi, että seuranta opintojen suorittamisesta olisi hallinnassa (eriaikaiset top-jaksot, ryhmänohjaajien ajan riittävyys…) 2+1-mallin eri osapuolten yhteistyön toimiminen? Oppisopimuskeskus <-> koulu tehtävät ja vastuu ei ole toiminut Yhteistyö työnantajien kanssa voisi olla monipuolisempaa (työnantajat ovat usein halukkaita) Tutkintoalojen välisen yhteistyön tiivistäminen Rakenteet (opiskelijan ikä) rajoittaa OPS yhdessä työelämän kanssa, yhteisesti määritellyt tavoitteet Opettajan avattava OPSn tavoitteet työelämälle Opettaja vie arviointiosaamisensa työelämälle Suuret ryhmäkoot: opettajilla vähän aikaa kohtaamiseen (resurssit) Uusien opiskelutovereiden ja opettajien jatkuva virta Kaikkien tutkinnon osien kertyminen kokonaisuutena erilaisissa HOPS:ssa (esim. kv-jaksot)

Millaisia haasteita näette joustavien opintopolkujen toteuttamisessa? Koulumatkakustannusten korvaaminen ja ruokailujen järjestäminen Aikataulujen yhteensovittaminen Joillekin opiskelijoille toimipisteenvaihdot / ryhmän vaihdot / opettajien vaihdot – liian haastavaa