Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili Pekka Ruohotie

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
Yrittäjyyden olemus Yritystoiminta (2 ov) Inari.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Työpaikkaohjaajan osaaminen © Seppo Helakorpi
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Tuunaa työnhakusi - hae harjoitteluun
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi

Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Alan kuvaus ja arvoperusta Leena Mäkelä.
Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi.
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Ammatillisen osaamisen tunnistaminen Kuusankoski ja Lappeenranta 3. 9
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Miksi valita lukio? Laura Mäkelä (äidinkieli ja kirjallisuus, ilmaisutaito)
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TERVEYDENHOITAJA- PÄIVÄT Lahti
Tutkintosuoritusten arviointi
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
AIKUINEN OPPIJA.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
TLP081 Ammattien etiikka ”Ammattietiikka on ammattiylpeyden selkäranka” Matti Viljanen, Insinööriliiton pj.
Tietoa työnohjauksesta
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Hankepäällikön tehtävänkuva 8/2016. Soveltuva korkeakoulututkinto Eduksi luetaan: teknisen alan koulutus, esimies/tiiminvetovastuu-kokemus, kokemusta.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Pelit opetuksen tukena
opiskeluorientaatio (+)
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Työkykyä edistävä toiminta
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulun kompetenssiprofiili Pekka Ruohotie

MUUTTUVAN TYÖELÄMÄN EDELLYTTÄMIÄ VALMIUKSIA Muuttuva työelämä Asiantuntijavalmiudet Tieto-, viestintä ja automaatiotekniikan kehitys Tietokoneen ja -verkkojen käyttötaidot Medialukutaito Kriittinen ajattelu Ongelmanratkaisutaidot Globalisaatio Kielitaito, kulttuuriosaaminen, suvaitsevaisuus, eettisyys, sopeutuvuus Jatkuva muutos, kompleksisuus, epävarmuus Oppimisen taidot/itsesäätelytaidot, reflektiivisyys, joustavuus, proaktiivisuus/aloitteellisuus, yrittäjyys, monialaisuus, rajanylitystaidot, kyky sietää paineita/epävarmuutta Verkostoituminen, tiimityö, projektit Yhteistyötaidot Kommunikaatiotaidot Esiintymistaito Symbolianalyyttinen työ Korkean asteen ajattelu Innovatiivisuus Visiointikyky Rutiinipalvelut Luotettavuus Täsmällisyys Muokattu Tynjälän (2003) laatiman taulukon pohjalta © Pekka Ruohotie

”VANHA” JA ”UUSI” NÄKEMYS MOTIVAATIOSTA, TYÖN RAKENTEESTA JA VASTUUSTA Uusi tai kehittymässä oleva näkemys ”Vanhahtava” näkemys Motivaatio yksilöllinen motivaatio ryhmän motivaatio yksilölliset arvot kollektiiviset arvot kilpailu yhteistoiminta lyhytaikainen vaikutus pitkäaikainen vaikutus Työn rakenne itsenäinen työ töiden keskinäinen riippuvuus laatupainotteisuus prosessipainotteisuus kapeasti rajatut tehtävät monialaosaamisen suosiminen organisaatioon rajoittuva organisaation rajat ylittävä Vastuu yksilöllinen vastuu kollektiivinen vastuu funktionaalinen erikoistuminen kokonaisuuksista vastaaminen vertikaalinen raportointi horisontaalinen raportointi vaatimukset ja kontrolli itseohjautuvuus © Pekka Ruohotie

KVALIFIKAATIO JA KOMPETENSSI Kvalifikaatiolla viitataan työntekijän kykyyn (tietojen ja taitojen avulla) suoriutua muuttuvista työtehtävistä. (Streumer & Björkqvist 2001) Kompetenssi on yksilön (tai organisaation) kyvykkyys yltää spesifeihin saavutuksiin. (Mulder 2001) Kompetenssilla tarkoitetaan yksilöllistä ominaisuutta, joka selittää tietyin kriteerein määriteltyä tehokkuutta tai onnistumista työtehtävissä ja -tilanteissa. (Ruohotie 2004) Ammatillinen kompetenssi viittaa suorituspotentiaaliin tai kykyyn suoriutua ammattiin kuuluvista ja työorganisaation arvostamista työtehtävistä (vrt. Heckhausen 2005; Kanfer & Ackerman 2005) © Pekka Ruohotie

Innovatiivisuus ja muutosten hallinta Yleiset työelämävalmiudet Elämänhallinta Innovatiivisuus ja muutosten hallinta Kommunikointi- taito Ihmisten ja tehtävien johtaminen © Pekka Ruohotie

Yleiset työelämävalmiudet Monikulttuuri-suus-osaaminen Innovatiivisuus ja muutosten hallinta Ihmisten ja tehtävien johtaminen Elämänhallinta Kommunikointi-taito Oppimisen taito Vuorovaikutus- taito Koordinointi- kyky Hahmottamis- kyky Kyky organisoida ja hallita ajankäyttöä Kuuntelutaito Päätöksen- tekotaito Luovuus, innovatiivisuus, muutos- herkkyys Ongelman- ratkaisu- taito ja analyyttisyys Suullinen viestintätaito Johtamistaito Riskinottokyky Taito hallita konflikteja Eettinen vastuu Kirjallinen viestintätaito Suunnittelu- ja organisointi- taito Visiointikyky Monikulttuuri-suus-osaaminen Medialukutaito © Pekka Ruohotie

AVAINKOMPETENSSIT Avainkompetenssien määrittelyyn ei ole olemassa selkeitä kriteereitä. Avainkompetenssien määrittelyä ohjaa se viitekehys, jossa määrittely tapahtuu. Mitä yleisemmän tason kompetenssista on kysymys, sitä vähäisempi on sen vaikutus spesifin ongelman ratkaisemiseen. Ammattispesifinen taitotieto on välttämätöntä, jotta vaikeita käytännön ongelmia voidaan ratkaista. Asiantuntijat ovat eri mieltä siitä, missä määrin ja miten eri avainkompetensseja voidaan kehittää. © Pekka Ruohotie

AMMATILLISEN KOMPETENSSIN MALLI: MUUNNELMA KANFERIN JA ACKERMANIN (2005) ESITTÄMÄSTÄ MALLISTA Kognitiiviset kyvyt Ammatillinen kompetenssi Gf Gc Työsuoritus Ammattispesifinen tietämys Tekninen suoritus Affektiset ja konatiiviset valmiudet Ammattispesifiset taidot Kontekstuaalinen suoritus Motivationaalinen orientaatio Työtavoitteet Toimintastrategiat osaamispolku tahtopolku Distaaliset tekijät Työhön liittyvät roolivaatimukset Organisationaaliset tavoitteet © Pekka Ruohotie

ITSESÄÄTELYPROSESSIN VAIHEET (ZIMMERMAN & CAMPILLO 2003, 239) Suoritus Itsekontrolli olennaiseen keskittyminen opiskelumenetelmän/ -strategian soveltaminen itseltä kysyminen mentaaliset mielikuvat Itsetarkkailu metakognitiivinen tarkkailu oppimisprosessin kirjaaminen Esivalmistelu-, suunnittelu- ja aktivointi Itsereflektio Arviointi itsearviointi kausaaliattribuutiot Itsereaktiot itsetyytyväisyys adaptiivisuus/ defensiivisyys Tehtäväanalyysi tavoitteen asettaminen strateginen suunnittelu Motivationaaliset uskomukset tehokkuususkomukset tulosodotukset tavoiteorientaatio sisäinen mielenkiinto © Pekka Ruohotie

HENKISTEN OMINAISUUKSIEN TAKSONOMIA PERSOONALLISUUS ÄLYKKYYS AFFEKTINEN ALUE Temperamentti Tunne KONATIIVINEN ALUE KOGNITIIVINEN ALUE Deklaratiivinen tieto Proseduraalinen tieto Motivaatio Tahto Saavutus- orien-taatiot Toiminnan kontrolli-strategiat Mielen-kiinnon kohteet ja tyyli-rakenteet Orien-taatiot itseen Orien-taatiot muihin © Pekka Ruohotie

mahdollistavat erityisosaamisen hankkimisen nopeasti ja tehokkaasti METATAIDOT mahdollistavat erityisosaamisen hankkimisen nopeasti ja tehokkaasti ovat abstraktimpia kuin ammattispesifiset kvalifikaatiot auttavat prosessoimaan tietoa mahdollistavat tiedon luovan soveltamisen auttavat ennakoimaan alan kehitystä mahdollistavat nopean reagoimisen (ja aloitteiden tekemisen) työtä koskeviin muutoksiin tekevät mahdolliseksi hallita omaa urakehitystä © Pekka Ruohotie

AMMATILLINEN HUIPPUOSAAMINEN Itsesäätelytaidot Ammatti- spesifinen tietämys Eksellenssi Soveltamis- taito © Pekka Ruohotie

AMMATILLISEN KASVUN ERI ALUEITA INTEGROIVAT TRANSFORMATIIVISET OPPIMISSYKLIT (Mentkowski & Ass. 2000) Kompetenssi (ulkoinen fokus) Suoritus (tehokkuus) Ajattelu (abstraktinen, syvällinen, oivaltava) oppimisen laajuus kasvun perustana Metakognitiivisten strategioiden soveltaminen Mentaaliset rakenteet Konteks-tuaalinen kehys Oman suorituksen arviointi Aktiivinen oppija Perehtyminen erilaisiin lähestymistapoihin, näkökulmiin ja aktiviteetteihin oppimisen laajuus kasvun perustana Persoonallisuuden kehittyminen (integratiivinen, eettinen) Merkitys (sisäinen fokus) Itsereflektio (tarkkaileva, oivaltava, adaptiivinen) © Pekka Ruohotie

INTEGRATIIVINEN KASVUMALLI Kompetenssin vahvistuminen ja uudistuminen ajattelu Affektiivisten, kognitiivisten ja konatiivisten rakenteiden kehittyminen suoritus Aktiivinen oppija Soveltamisalueen laajeneminen kehittyminen itsereflektio Merkitysten rakentuminen, muuttuminen ja uudistuminen Transformatiiviset oppimissyklit © Pekka Ruohotie