Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi."— Esityksen transkriptio:

1 Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi

2 Osaamisen perusolettamuksia
Osaaminen on sekä yksilöllistä että yhteisöllistä Osaaminen on sekä formaalin koulutuksen että informaalin kokemisen ja kehityksen tulosta Osaaminen ei ole vain tietämistä, vaan laajempaa tekemisen hallintaa, jossa sosiaalinen vuorovaikutus painottuu aiempaa enemmän Osaaminen on joustavuutta, epävarmuuden sietoa ja muutoshalukkuutta Osaaminen on jatkuvaa arviointia ja kehittämistä ja sitä sekä itsearvioidaan että ulkoisesti arvioidaan Osaaminen on kontekstisidonnaista ja sen arviointi on arvosidonnaista ollen yhteydessä toimintakulttuuriin (kollektiivinen älykkyys) © Seppo Helakorpi

3 Asiantuntijan osaaminen
TOTEUTUS- OSAAMINEN Toteuttaja Ammattilainen Asiantuntijat Suunnittelija Ideoija LUOVA OSAAMINEN © Seppo Helakorpi

4 Ammattitaidon käsiteanalyysia
© Seppo Helakorpi

5 Osaamisen kehittyminen
(Wilenius 2004) © Seppo Helakorpi (Suolanen ym. 2002)

6 Kvalifikaatio ja kompetenssi
© Seppo Helakorpi

7 Merkittävimmät kvalifikaatiot 2000 - luvulla
Kommunikaatio-valmiudet Muutoksen sietokyky Oppimiskyky Ekologisuus Erilaisuuden sietokyky Ihmisuhdetaidot Globaali vastuu- ja tulevaisuusajattelu Tietointensiivinen osaaminen Usean kielen hallinta Ammattispesifi tietotaito Eettisyys (arvo-osaaminen) Tieteellinen osaaminen Fyysinen kuntoisuus Käden taidot Esteettisyys

8 ORGANISAATION KYVYKKYYS
© Seppo Helakorpi

9 Organisaation kehittäminen ( OD )
Tavoitteet ja tulokset IHMISET TEKNIIKKA Inhimillis-prosessuaalinen lähestymistapa Teknostrukturaalinen Organisaation prosessit rakenne Varsinaisten työtehtävien suorittaminen Inhimillisten tarpeiden tyydyttäminen © Seppo Helakorpi

10 Henkilöstövoimavarojen kehitysvaiheita
Ihmiset kykenevät toteuttamaan anne- tut tehtävät ja kehit- tämään työtään. Ihmiset sitoutuvat ja ovat lojaaleja yrityk- selle kokiessaan ole- vansa arvostettuja. HUMAN RELATIONS MALLI HUMAN RESOURSES MALLI HUMAN INVESTMENT MALLI Ihmiset kykenevät osallistumaan pää- töksentekoon, ovat luovia ja itseohjau- tuvia. Ihmiset ottavat vas- tuuta yhteisesti ase- tettujen tavoitteiden saavuttamisesta. Ihmiset kykenevät jatkuvaan kehitty- miseen ja kehittävät tulevaisuudessa tar- vittavaa osaamista. Ihmiset toimivat luot- tamuksen arvoisesti ja sitoutuvat yritys- verkoston kehittä- miseen. © Seppo Helakorpi

11 Kasvu flow-johtajaksi
© Seppo Helakorpi (Collins 2001) Flow-johtaja on mukana elävä, auttaa ihmisiä saavuttamaan parhaan tuloksen ja saa heidät tekemään oikeita asioita. Puhutaan myös valmen- tavasta, palvelevasta ja valtuuttavasta johtajasta.

12 Johtamisen tunneäly - liikkeelle panevat voimat
Luottamuk- sellisten suhteiden luominen -arvot KYVYT Energian ja tehokkuuden lisääminen paineiden alla -elinvoimaisuus OMINAI- SUUDET MENES- TYS Tunneäly tarkoittaa kykyä havaita tunteita sekä itsessä että muissa, motivoitua ja hallita tehokkaasti sekä omia tunnetiloja että ihmissuhteisiin liittyviä tunteita. ALOIT- TEELLI- SUUS Tulevaisuuden rakentaminen: yksilön ainut- laatuinen potentiaali ja uuden luominen -visio © Seppo Helakorpi

13 Osaamisen johtaminen Osaamisen johtaminen, ’Knowledge management’, voidaan ymmärtää tietojohtamiseksi tai tietämyksen hallinnaksi, joka voidaan nähdä nojautuvan kolmeen teoreettiseen perin- teeseen tai näkökulmaan: organisaation älykkyyden, (kollektiivisen)muistin ja oppi- misen teoriaan, 2) organisaation ja henkilöstövoimavarojen kehittämisen teoriaan ja 3) organisaatioviestinnän ja tiedon hallinnan teoriaan. Osaamisen arviointi ja kehittäminen ovat osa henkilöstön kehittämistä ja organisaation strategiaa, jossa aina on osa organisaation tarpeista lähtevää ja toisaalta yksilön (henkilöstön) koulutus- ja kehittymis- tarpeista lähtevää koulutusta ja muuta kehittämistä perustuen oppivan organisaation ja jatkuvan kasvun ideologiaan. © Seppo Helakorpi

14 Osaamisen johtaminen Osaamisella tarkoitetaan luontaista tai
harjaantumisen ja oppimisen kautta saavu- tettua kykyä tai valmiutta saada käyttöönsä informaatiota sekä jäsentelyn kautta edelleen soveltaa syntynyttä tietämystä käytännön toiminnassa päämäärien saavuttamiseksi. (Salonen 2003) Osaamisen johtamisella kiinnitetään huomiota organisaatiossa olevan tiedon ja osaamisen hallintaan ja kehittämiseen ja organisaatiossa tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen. (Efeko) (Ritala&Tarvainen 1991) Henkilöstön osaamisen kehittämisessä on kysy- mys sekä yksilötason valmiuksien kehitämises- tä ett koko työyhteisön toiminnan ja toiminta- tapojen kehittämisestä. © Seppo Helakorpi

15 Osaamistarpeista osaamisalueisiin
© Seppo Helakorpi (Otala 1996, Efeko)

16 Työ- ja tehtäväanalyysit
Työanalyysi on prosessi, jossa selvitetään se, mitä työ sisältää. Työanalyysin idea perustuu työn osittamiseen velvollisuuksiin ja tehtäviin. Velvollisuudet ovat työn pääosia. Tehtävät ovat taas velvollisuuksien osia, joissa voi olla useita toimintoja ja niiden sarjoja. Tehtävän tunnistaa siitä, että sillä on selkeä alku ja loppu. © Seppo Helakorpi Tehtäväanalyysi on prosessi, jossa selvitetään se, miten työ suoritetaan. Tehtävä- analyysi suoritetaan käytännössä niin, että kerätään informaatiota tietyn tehtävän kuvauksen dokumentointiin.

17 Asiantuntijan osaamisalueet
© Seppo Helakorpi

18 Asiantuntijan osaamisalueet © Seppo Helakorpi


Lataa ppt "Uusi koulu Osaaminen ja osaamisen johtaminen © Seppo Helakorpi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google