Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
TERVEYDENHOITAJA- PÄIVÄT Lahti 14-15.2.2008
TERVEYDENHOITAJAN AMMATILLISEN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Eija Kyrönlahti
2
Haasteita Kansanterveydelliset haasteet
Yhteiskunnalliset haasteet Kansanterveydelliset haasteet Ammatillisen osaamisen haasteet Eija Kyrönlahti
3
Työryhmä 2006- puheenjohtaja Eeva-Liisa Urjanheimo
kehittämispäällikkö Eija Kemppainen järjestöpäällikkö Tarja Leinonen terveydenhoitaja Heli Hämäläinen osastonhoitaja, terveydenhoitaja Saga Kivipelto terveydenhoitaja Melitta Lempiäinen terveydenhoitaja Leena Salonen koulutuspäällikkö Päivi Haarala yliopettaja Eija Kyrönlahti Eija Kyrönlahti
4
Ammattitaidon määrittely (Ruohotie)
A. Ammattitaito työmarkkinoiden,ammatti- järjestöjen jne. ilmaisemina kelpoisuus- ja ammattitaito- vaatimuksina C. Ammattitaito opetus- suunnitelmien, tutkinto- vaatimusten ja todistusten ilmaisemana yksilön muodollisena pätevyytenä ja jatko-opintovalmiutena E. Ammattitaito, jota yksilö voi työssään hyödyntää ja kehittää B. Ammattitaito niinä työpaikan vaatimuksina, joita työn menestyksellinen suorittaminen edellyttää D. Ammattitaito yksilön todellisena, potentiaalisena pätevyytenä (yksilöll. kapasiteetti) Eija Kyrönlahti
5
TAUSTA 1: Terva 2 (OPM) Terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset sairaanhoitajan ydinosaaminen terveydenhoitotyön laajentaminen ja syventäminen osaamisen perusta terveydenhoitajan työlle eri toimintaympäristöissä Eija Kyrönlahti
6
Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen
1. Eettinen toiminta terveydenhoitotyössä 2. Terveyden edistäminen ja kansanterveystyö 2.1 Terveydenhoitajan toiminnan lähtökohdat 2.2 Terveydenhoitotyön ja terveyden edistämisen työmenetelmät 2.3 Terveyden edistäminen ja tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokotustoiminta 2.4 Ympäristöterveyden edistäminen 3. Yhteiskunnallinen ja monikulttuurinen terveydenhoitotyö 4. Tutkimus- ja kehittämistyö sekä johtaminen terveydenhoitotyössä 5. Terveydenhoitotyö elämänkulun eri vaiheissa 5.1 Lasta odottavien perheiden terveydenhoitotyö 5.2 Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö 5.3 Työikäisten ja heidän perheidensä terveydenhoitotyö 5.4 Ikääntyneiden/vanhusten ja heidän perheidensä Eija Kyrönlahti
7
TAUSTA 2:Tuning (Bologna)
Amk osallistuminen eurooppalaiseen korkeakoulutusalueeseen –projekti ECTS (terveydenhoitajan ammatillisen erityisosaamisen osaamiskuvaukset ( Th ammatillinen osaaminen koostuu koulutusalakohtaisesta erityisosaamisesta (ammattispesifisestä tietotaidosta) ja yleisistä työelämävalmiuksista European Credit Transfer System 2006 Eija Kyrönlahti
8
Koulutusalakohtaiset kompetenssit
Hoitotyön asiakkuusosaaminen Terveyden edistämisen osaaminen Kliininen osaaminen Päätöksenteko-osaaminen Ohjaus- ja opetusosaaminen Eija Kyrönlahti
9
Yleiset työelämävalmiudet (Tuning)
Itsensä kehittäminen Eettinen osaaminen Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen Kehittämistoiminnan osaaminen Organisaatio- ja yhteiskuntaosaaminen Kansainvälisyysosaaminen Eija Kyrönlahti
10
TAUSTA 3: Asiantuntijan taitoprofiili (Ruohotie 2002)
Ammattispesifinen tietotaito Yleiset työelämävalmiudet Itsesäätelyvalmiudet Eija Kyrönlahti
11
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET (Ruohotie 2002)
Innovaatioiden ja muutosten hallinta Elämänhallinta Ihmisten ja tehtävien johtaminen Kommunikointi- taito Eija Kyrönlahti
12
Elämänhallinta Kommunikointi- taito Ihmisten ja tehtävien johtaminen
Innovaatioiden ja muutosten hallinta Oppimisen taito Vuorovaikutus- taito Koordinointi- kyky Hahmottamiskyky Luovuus, innovatiivisuus, muutosherkkyys Kyky organisoida ja hallita ajan- käyttöä Kuuntelutaito Päätöksen- tekotaito Suullinen viestintätaito Riskinottokyky Henkilökoh- taiset ulottuvuudet Johtamistaito Kirjallinen viestintä- taito Visiointikyky Taito hallita konflikteja Ongelman- ratkaisu- taito ja ana- lyyttisyys Sähköisen viestinnän taito Suunnittelu- ja organisointi- taito Eija Kyrönlahti
13
OPPIMISSYKLI ITSESÄÄTELYVALMIUKSIEN KEHITTÄJÄNÄ (Ruohotie 2002)
MOTIVAATIO JA TOIMINTAAN SITOUTUMINEN -Tavoitteen asettaminen Strateginen suunnittelu Tehokkuususkomukset Tulosodotukset Tavoiteorientaatio Sisäinen mielenkiinto TOIMINNAN KONTROLLI Tarkkaavaisuuden kes- kittäminen Strategian toteuttaminen Ajankäytön hallinta Toisten apuun turvautuminen Itsetarkkailu ITSEREFLEKTIO Itsearviointi Attribuutiotulkinnat Itsereaktiot Eija Kyrönlahti
14
Mitä itsesäätelyvalmiudet mahdollistavat?
Eija Kyrönlahti
15
METAKOMPETENSSI: kyky arvioida omien taitojen ja osaamisen soveltuvuutta, käyttöä, opittavuutta
Ammatissa kehittymistä koskeva tietämys (deklaratiivnen metakompetenssi) Ammatissa kehittymistä ohjaavat taidot (proseduraalinen metakompetenssi) Arviointi Suunnittelu Tietämys itsestä oppijana Tietämys opittavista tehtävistä ja asioista Tietämys oppimis- strate- gioista Tarkkailu (Ruohotie 2002) Eija Kyrönlahti
16
Terveydenhoitajuuden erityisyys
Eija Kyrönlahti
17
AMMATILLISEN KASVUN ERI ALUEITA INTEGROIVAT TRANSFORMATIIVISET OPPIMISSYKLIT (Mentkowski & Ass. 2000) Kompetenssi (ulkoinen fokus) Suoritus (tehokkuus) Ajattelu (abstraktinen, syvällinen, oivaltava) Metakognitiivisten strategioiden soveltaminen Mentaaliset rakenteet Konteks-tuaalinen kehys Oman suorituksen arviointi Aktiivinen oppija Perehtyminen erilaisiin lähestymistapoihin, näkökulmiin ja aktiviteetteihin Persoonallisuuden kehittyminen (integratiivinen, eettinen) Merkitys (sisäinen fokus) Itsereflektio (tarkkaileva, oivaltava, adaptiivinen) Eija Kyrönlahti
18
Onko teoria käytännöllistä. Onko käytäntö teoreettista
Onko teoria käytännöllistä? Onko käytäntö teoreettista? Teoriasta käytäntöön esimerkin avulla Eija Kyrönlahti
19
TH AMMATILLINEN OSAAMINEN
Sitoutuminen Soveltaminen Arvioiminen Terveyden edistäminen ja kansanterveystyö Eettinen toiminta terveyden- hoitotyössä Yhteiskunnal- linen ja moni- kulttuurinen terveyden- hoitotyö Terveyden- hoitotyö elämän- kulun eri vaiheissa Tutkimus- ja kehittämistyö sekä johta- minen terveyden- hoitotyössä Yleiset työelämä- valmiudet TIETÄÄ, YMMÄRTÄÄ, SOVELTAA, ANALYSOI, KEHITTÄÄ Eija Kyrönlahti
20
Eettisen toiminnan osaaminen (Terva)
Toimii terveydenhoitajan ammatin etiikan ja arvot sisäistäneesti ja terveydenhoitotyön keskeisten periaatteiden mukaisesti Omaa valmiudet pohtia ja käsitellä terveyden edistämisen eettisiä kysymyksiä Tuntee työtään ohjaavan lainsäädännön ja toimii sen mukaisesti Eija Kyrönlahti
21
jatkuu… Edistää omassa työssään terveyden tasa-arvon toteutumista ja toimii väestön terveyserojen vähentämiseksi tukien asiakkaidensa itsemääräämisoikeutta ja omatoimisuutta sekä kunnioittaa asiakkaidensa omia arvoja Eija Kyrönlahti
22
1. EETTINEN TOIMINTA TERVEYDENHOITOTYÖSSÄ
TIETÄÄ YMMÄRTÄÄ SOVELTAA ANALYSOI KEHITTÄÄ Tietää terveydenhoitotyön eettiset ohjeet, arvot ja periaatteet sekä tunnistaa terveydenhoitotyön eettisiä kysymyksiä. Ymmärtää terveydenhoitotyön eettisten ohjeiden, arvojen ja periaatteiden merkityksen. Soveltaa eettisiä ohjeita, arvoja ja periaatteita sekä hyödyntää niitä terveydenhoitotyön eettisissä kysymyksissä. Analysoi terveydenhoitotyön eettisiä ohjeita, arvoja ja periaatteita suhteessa omaan toimintaan. Kehittää terveydenhoitotyön eettisiä ohjeita, arvoja ja periaatteita tutkitun, näyttöön perustuvan tiedon mukaisesti sekä kehittää omia taitojaan ratkaista eettisiä kysymyksiä. Tietää terveydenhoitotyötä ohjaavan keskeisen lainsäädännön, ohjeet ja suositukset. Ymmärtää lainsäädännön, ohjeiden ja suositusten merkityksen terveydenhoitotyössä. Soveltaa työtään ohjaavaa lainsäädäntöä, ohjeita ja suosituksia terveydenhoitotyössä ja toimii niiden mukaisesti. Analysoi terveydenhoitotyötä ohjaavia lakeja, ohjeita ja suosituksia terveydenhoitotyön näkökulmasta. Kehittää terveydenhoitotyötä ottamalla huomioon lainsäädännön, ohjeiden ja suositusten kehittämistarpeita sekä käynnistää tarvittavat toimenpiteet. Tietää terveyserojen ja terveyden tasa-arvon toteutumisen vaikutuksista terveyteen. Ymmärtää terveyserojen ja terveyden tasa-arvon merkityksen terveyden edistämiselle ja ylläpitämiselle. Soveltaa terveydenhoitotyössä terveyseroja koskevaa tietoa edistäen terveyden tasa-arvoa. Analysoi terveyserojen vähentämiseen ja tasa-arvon toteutumiseen liittyvää tietoa terveydenhoitotyön näkökulmasta. Kehittää yhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimintatapoja ja työmenetelmiä väestön terveyserojen vähentämiseksi ja tasa-arvon toteutumiseksi. Eija Kyrönlahti
23
Arviointiasteikko Ammatillisen osaamisen arviointi eri osaamisalueilla
Tietäminen on asioiden muistamista ja mieleen palauttamista. Ymmärtäminen näkyy asioiden välisten yhteyksien hahmottamista ja merkityksen ymmärtämisenä. Soveltaminen edellyttää tietojen muuttumista taidoiksi ja käytännön toiminnaksi. Analysointi näkyy osaamisalueiden erittelynä ja yhdistämisenä (uudet kokonaisuudet). Kehittäminen on asioiden kriittistä arviointia ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvaa uudenlaista toimintaa. Eija Kyrönlahti
24
…siis ”Mitä minä osaan ja kuinka sovellan osaamistani?”
”Mitä osaan tehdä eri ympäristöissä ja kuinka voin parantaa suoritustani?” ”Kuka minä olen ja millaiseksi minun pitäisi tulla?” (Mentkowsky & Ass Transformatiiviset oppimissyklit) Eija Kyrönlahti
25
AMMATILLINEN HUIPPUOSAAMINEN
(Ruohotie 2003) Ammatti- spesifinen tietämys Metataidot Ekspertiisi Soveltamis- taito Eija Kyrönlahti
26
Mallistako vastaus haasteisiin?
Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen tunnistaminen teoreettisen jäsentelyn pohjalta Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kehittymisen tukeminen Ammatilliseen osaamiseen perustuva tehtävien vaativuuden arviointi Kehittäviin asiantuntijatehtäviin ohjaaminen Eija Kyrönlahti
27
jatkuu… Täydennyskoulutuksen suunnittelu
Osaamisen johtamisen tuki mm. kehityskeskusteluissa Terveydenhoitajan ammatillista osaamisen suhde organisaation päämääriin Palveluorganisaatioiden osaamisen kehittämisen suhde yhteiskunnan haasteisiin Työssä jaksaminen ja työhyvinvoinnin edistäminen Eija Kyrönlahti
28
Tehdään terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen näkyväksi yhdessä KIITOS KUULIJOILLE
Eija Kyrönlahti
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.