Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere 12.3.2014 Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere 12.3.2014 Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen."— Esityksen transkriptio:

1 Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere 12.3.2014 Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen Tutkija Laura Pylväs Kasvatustieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto

2  Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen (MoVE) 2007-2008, OKM  Ammatillisen huippuosaamisen toteutuminen (AVE) 2009-2011, OKM  Kehityspolkuja ammatilliseen huippuosaamiseen (PaVE) 2012-2014, OKM  Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen lennonjohtajan työssä (2011-2012), Tekes  Next Move (NeMo) - Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset (2014-2017), Tampereen kaupunki Ammattikasvatuksen viimeaikainen tutkimus, TaY, kasvatustieteiden yksikkö:

3 Tavoitteita oppisopimuskoulutuksen kehittämiselle (Koulutus ja tutkimus 2011-2016):  Työpaikoilla tapahtuva oppiminen “Kehitetään työpaikoilla ja -pajoilla tapahtuvan opiskelun ja oppisopimuskoulutuksen laadunhallinnan välineitä ja menettelyitä.”  Kansainvälisyys ”Opiskelijat suorittavat enenevässä määrin opintoja ulkomailla. Oppilaitosten opettajat ja johto kehittävät osaamistaan ja antamaansa koulutusta kansainvälisten kumppaneiden kanssa erilaisissa yhteistyöprojekteissa.”

4 Työpaikkalähtöinen oppiminen Työssäoppiminen: toisen asteen oppilaitoksen ops- perustainen vs. oppisopimuskoulutus Työssä oppiminen: työpaikkalähtöinen oppiminen  Missä on työ työssäoppimisen tutkimuksessa ja työpaikoilla tapahtuvassa oppimisessa? Työpaikalla tapahtuva oppiminen on nyt tutkimuksen keskiössä.

5 NeMo –tutkimushanke 2014-2017

6 Moduuli 1: Oppisopimuskoulutusta koskeva tutkimus Tavoitteena kokoavan raportin laatiminen oppisopimuskoulutusta koskevista kotimaisista ja kansainvälisistä selvitys- ja tutkimustuloksista (tieteellistä tutkimusta olemassa hyvin vähän).  Miten suomalaista oppisopimusjärjestelmää voidaan kehittää muista maista nousevien toimivien käytäntöjen avulla?

7 Moduuli 2: Ammatillinen osaaminen ja kehittyminen Ammatti- ja huippuosaamisen mallintaminen: Mitä ammatillisia valmiuksia oppisopimuskoulutuksessa tulisi kehittää?  Tutkimuksen mukaan n. 40 % yksilön kyvyistä on lähtöisin geeneistä (luontainen kyvykkyys, fyysiset ominaisuudet), kun taas n. 60% muista tekijöistä (itsesäätelyvalmiudet, harjoittelu, ympäristötekijät jne.) Mitä ammattitaitokilpailuvalmennuksen sisältöjä voidaan hyödyntää oppisopimuskoulutuksessa?  Haastateltavina ammattitaitokilpailuissa menestyneitä henkilöitä, jotka käyvät läpi (mm. työpaikoilla tapahtuvan) kilpailuvalmennuksen

8 L A H J A T OMINAISPIIRTEET ULKOISET TEKIJÄT OSAAMISEN PÄIVITYS NOVIISI AMMATTILAINEN ALARIIPPUMATTOMAT - Koti, sukulaiset, ystävät ALARIIPPUMATTOMAT - Koti, sukulaiset, ystävät ALAKOHTAISET - Artefaktit, opettajat, kouluttajat, työtoverit ALAKOHTAISET - Artefaktit, opettajat, kouluttajat, työtoverit ITSESÄÄTELYKYVYT Motivaatio Volitio Itse-reflektio - Sisäinen - Sitkeys - Itse-arviointi - Ulkoinen - Kontrolli ITSESÄÄTELYKYVYT Motivaatio Volitio Itse-reflektio - Sisäinen - Sitkeys - Itse-arviointi - Ulkoinen - Kontrolli LUONTAISET KYVYT Älylliset - Intrapersoonalliset - Loogis-matemaattiset - Musikaaliset - Spatiaaliset - Kielelliset LUONTAISET KYVYT Älylliset - Intrapersoonalliset - Loogis-matemaattiset - Musikaaliset - Spatiaaliset - Kielelliset Sosiaaliset - Interpersoonalliset Sensorimotoriset - Kehollis- kinesteettiset Sosiaaliset - Interpersoonalliset Sensorimotoriset - Kehollis- kinesteettiset AMMATTI- JA HUIPPUOSAAJA K Y V Y T EKSPERTTI HARJOITTELU Systemaattisesti kehitetyt ammatilliset taidot Systemaattisesti kehitetyt ammatilliset taidot eri ammattialoilla eri ammattialoilla Ammatillisen (huippu)osaamisen kehittyminen ja siihen vaikuttavat tekijät

9 Moduuli 3: Opiskelijoiden kansainväliset valmiudet  Miten opiskelijoiden valmiudet toimia kansainvälisissä ympäristöissä kytkeytyvät osaksi ammatillista osaamista?  Millaisia valmiuksia opiskelijat tarvitsevat suorittaakseen osan oppisopimuskoulutuksestaan ulkomailla ja suoriutuakseen kansainvälistyvissä työympäristöissä?

10 Moduuli 4: Työpaikka oppimisympäristönä Tutkimuksen mukaan Mahdollistava työpaikka tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuksia laajempaan ja syvempään ammattitaidon kehittymiseen kuin rajoittava työpaikka. Tutkimusinstrumentti: perustuu faktoreihin, jotka tutkimuksen mukaan edistävät opiskelijan oppimista työpaikoilla (mahdollistava vs. rajoittava).  WorldSkills (ammattitaidon MM) -kilpailuissa menestyneiden opiskelijoiden (Iso-Britannia) työpaikat ovat saaneet korkeita pisteitä mahdollistavina työpaikkoina.

11 Osa-alueet: 1.Työpaikan toiminnan ymmärtäminen ja siihen osallistuminen 2.Työssä suoriutuminen 3.Resurssit työssä kehittymiseen 4.Arvostelukyky, päätöksenteko, ongelmanratkaisu ja reflektointi 5.Työkokemus, työtehtävät ja urakehitys 6.Työntekijän vs. harjoittelijan asema 7.Organisaation kehittyminen (vs. yksilön tavoitteet)

12 Moduuli 5: Opiskelijan ja työpaikan yhteensopivuus Tavoitteena yksilön ja työympäristön yhteensopivuuden mittaaminen ja vuorovaikutuksen kehittäminen (yksilön ja organisaation hyöty) Tutkimusinstrumentti:  Arvioinnin keskiössä luovuus, päätöksenteko, ongelmanratkaisu  Yksilön ja työympäristön ominaisuuksien mittaaminen akselilla adaptiivisuus – innovatiivisuus

13 Organisaatio tarvitsee sekä adaptiivisuuteen että innovatiivisuuteen taipuvaisia työntekijöitä:  Adaptiivinen työntekijä/työympäristö: yksityiskohtiin keskittyminen, olemassa olevan tukeminen, konfliktien välttäminen, sääntöjen ja sosiaalisten normien noudattaminen jne.  Innovatiivinen työntekijä/ työympäristö: kokonaisuuksiin keskittyminen, kyseenalaistaminen, ennalta arvaamattomuus, innovointi ja ideointi jne.

14 Kiitos! Petri Nokelainen, petri.nokelainen@uta.fi Laura Pylväs, laura.pylvas@uta.fi


Lataa ppt "Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere 12.3.2014 Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google