Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus."— Esityksen transkriptio:

1 OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus - Tietoyhteiskuntakehitys: informaatioyhteiskunta, tietoyhteiskunta, verkostoyhteiskunta, oppimisyhteiskunta… - Moniarvoistuminen, fragmentoituminen, heterogeenistyminen - Polarisoituminen ? - Eurooppalaiset trendit koulutuspolitiikassa: Lissabonin strategia, Bologna- ja Kööpenhaminaprosessit, EQF - Ikärakenteen muutos -Ekologiset uhat, ilmaston muutos ja kestävä kehitys -Verkostoituminen -Energia – paikalliset ratkaisut – think globally, act locally -Koulutuksen talous

2 Tietoyhteiskuntaan liittyvä työn ominaisuus Vastaavat yleistaidot ja ammatillinen osaaminen Tieto-, viestintä- ja automaatiotekniikan kehitys Tietokoneen ja –verkkojen käyttötaidot, medialukutaito, kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisutaidot, adaptiivinen eksperttiys Globalisaatio, kansainvälistyminen Kielitaito, kulttuurien tuntemus, suvaitsevaisuus, eettisyys, adaptiivinen eksperttiys Jatkuva muutos, kompleksisuus, epävarmuus Oppimisen taidot, reflektiivisyys, joustavuus, luova sopeutuvuus, yrittäjyystaidot, monialaisuus, rajanylitystaidot, kyky sietää paineita ja epävarmuutta, progressiivinen ongelmanratkaisu, adaptiivinen eksperttiys Verkostoituminen, tiimityö, projektit Sosiaaliset taidot kuten yhteistyötaidot, suullinen ja kirjallinen kommunikaatiotaito, esiintymistaidot, monialaisuus, rajanylitystaidot, työprosessitietämys, adaptiivinen eksperttiys Symbolianalyyttinen työAbstrakti ajattelu, järjestelmäajattelu, tiedon prosessointi, kokeileminen, innovatiivisuus, visiointikyky, progressiivinen ongelmanratkaisu, adaptiivinen eksperttiys HenkilöpalvelutSosiaaliset taidot, adaptiivinen eksperttiys RutiinituotantopalvelutLuotettavuus, täsmällisyys, rutiinieksperttiys, adaptiivinen eksperttiys?

3 Ilmiön rajaamista

4 Keskeinen ilmiö: Osaamisen, asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittäminen (expertise; vocational / professional identity) - Siirtymävaiheet (esim. koulutuksesta työelämään, perusasteelta toiselle asteelle… transitions) - Informaalin ja formaalin oppimisen suhde (esim. aiemmin opitun tunnistaminen/tunnustaminen; työssä oppiminen; työssäoppiminen; harjoittelut, projektioppiminen …) - Elinaikainen ohjaus ja oppiminen (esim. ohjausjärjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen, mentorointi, tutorointi, pedagogiset ratkaisut…) - Opettajan työ - PYRKIMYKSENÄ MONINÄKÖKULMAISUUS

5 NYKYISIÄ JA TULEVIA TUTKIMUSTEEMOJA - Elinikäinen oppiminen ja ohjaus - Ohjaustoiminnan organisointi ja kehittäminen - Opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen - Oppimisen arviointi - Oppiminen koulutuksen ja työn rajapinnoilla - Koulutuksesta työelämään siirtyminen - Luovat ratkaisut työssä oppimisessa - Oppimisen ja työn integrointi - Informaalin ja formaalin oppimisen suhde - Tietämisen ja taitamisen suhde - Oppiminen ja asiantuntijuuden kehittyminen monikulttuurisissa konteksteissa - Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen - Ammatillisen identiteetin muutokset ja uusiutuminen - Ammattietiikkaan liittyvät kysymykset -Emotionaalinen ulottuvuus - osaamisen johtaminen - kognitiiviset, metakognitiiviset taidot; oppimisen sosiaaliset muodot - Koulukulttuurien kansainvälinen vertailu prosessinäkökulmasta? -Motivaatio -- oppiva alue

6 Tärkeitä verkostoja Yliopistossa: useimmat tiedekunnat, arviointisihteeristö… Paikallisesti: koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset, alueen yrittäjät, K-S liitto.TE-keskus, lääni… Kansallisesti: eri yliopistot, ammattikorkeakoulut ja muut oppi- laitokset, KKA, OPM, OPH, JTO… Kansainvälisesti: EARLI, EERA, AERA, lukuisat yliopistot, EU-partnerit, temaattiset tutkijaverkostot… -Kumppanuuksien laatu – tutkimus, resurssit, tiedonkäyttö, tuotteistajat, -Next users

7 Mitä muuta tärkeää?? -Mikä on tutkimuksessa nimenomaan KTL:n vahvuus? Yliopistossa ja valtakunnallisesti - Tiedon levittäminen, kylväminen – jyviä jotka lähtevät kasvamaan


Lataa ppt "OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google