Terveydenhuollon esimiesten koulutuspäivät Julkiset hankinnat Terveydenhuollon esimiesten koulutuspäivät 22-23.5.2008 Oulu Pekka Himanen
Julkisten hankintojen yleiset periaatteet Kilpailuttamisperiaate: perustuu taloudellisuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen Tasapuolisuus: tarjoajia kohdeltava tasapuolisesti ja syrjimättä Avoimuus: hankinnoissa toteutettava hallinnolta vaadittavaa avoimuutta Suhteellisuusperiaate: hankintamenettely suhteutettava hankintaan
Periaatteiden toteuttaminen hankintalailla Laaja ilmoittaminen hankinnasta lisää tutkitusti tarjontaa ja kilpailua (Hilma) sekä mahdollistaa tarjoajien tasapuolisen kohtelun Hankintapäätös on viranomaisen hallintotoimintaa, jonka on oltava avointa Laissa määritellyillä kynnysarvoilla toteutetaan suhteellisuusperiaatetta Huom! Lain tarkoitus ei ole rajoittaa ostajan oikeuksia määrittää, mitä hankitaan
Hankintalain keskeisin sisältö Hankinnoissa noudatettavat periaatteet Tarjouspyynnön vähimmäissisältö Tarjoajien kelpoisuuden määrittely Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus Hankintapäätöksen perustelut Tarjoajien käytettävissä olevat oikeusturvakeinot
Kynnysarvot Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa ei sovelleta hankintalakia, mutta kilpailutusperiaate ja hankintayksikön omat hankintaohjeet on otettava huomioon Kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat on tehtävä hankintalain mukaisesti EU-kynnysarvon ylittäviä hankintoja hankintalaki säätelee tiukimmin ja yksityiskohtaisimmin
Kynnysarvot (€) Kansallisen kynnysarvon alittavat hankinnat Kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat EU-kynnysarvot ylittävät hankinnat Tavara- ja palveluhankinnat 0 – 14 999 € 15 000 – 205 999 € 206 000 € Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnat 0 – 49 999 € 50 000 € sekä hankintalain liitteen B mukaiset palvelut Palveluhankinnoissa tähän kuuluvat vain hankintadirektiivien ja hankintalain liitteen A mukaiset palvelut. Rakennusurakat 0 – 99 999 € 100 000 € Rakennusurakoissa ja käyttöoikeusurakoissa 5 278 000 €
Hankintamenettelyt Avoin menettely Rajoitettu menettely Neuvottelumenettely Kilpailullinen neuvottelumenettely Puitejärjestely
Tarjouspyyntö – tärkein hankinta-asiakirja (1) Hankintalain mukaisesti tarjouksista on valittava joko halvin tai kokonaistaloudellisesti edullisin, mikä on kirjattava tarjouspyyntöön Valintaperusteen ollessa kokonaistaloudellisuus on vertailuperusteet esitettävä tarjouspyynnössä Tarjouspyynnön on oltava niin selkeä, että sen perusteella saadaan yhteismitallisia ja vertailukelpoisia tarjouksia
Tarjouspyyntö – tärkein hankinta-asiakirja (2) Hinnalle on annettava riittävä painoarvo Tarjouspyyntö on sitova, eikä siinä esitetyistä vaatimuksista saa hankintapäätöstä tehtäessä poiketa Jos valintaperusteet muuttuvat tai niissä on virhe, voidaan kaikille tarjoajille varata tasapuolisesti tilaisuus täydentää tarjoustaan niiltä osin, kuin tarjouspyyntöön on tehty muutoksia
Hankintapäätöksen sisältö Kirjallinen hankintapäätös on tehtävä tarjouspyynnössä esitettyjen kriteerien perusteella Hankintapäätös on perusteltava, jotta avoimuusperiaate toteutuu ja tarjoajat saavat tiedon päätökseen johtaneista seikoista Hankintapäätöksessä on oltava olennaiset tiedot tarjouskilpailun ratkaisemisesta sekä siihen vaikuttaneista keskeisistä seikoista
Tarjoajan oikeusturvakeinot Hakemus markkinaoikeuteen kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa Oikaisuvaatimus kunnallisten organisaa-tioiden hankinta-päätöksistä kyseisen päätöksen tehneelle viranomaiselle Vahingonkorvausvaatimus alioikeudelle eli käräjäoikeudelle
Yleisimmät virheet hankintamenettelyissä Markkinaoikeuden antamissa päätöksissä yleisimmät syyt hankintapäätöksen kumoamiselle ovat Epäselvä tarjouspyyntö, joka on tuottanut tarjouksia, joita ei keskenään voi vertailla Virheellinen ehdokkaiden valinta, esimerkiksi voittanut tarjoaja olisi tullut hylätä tarjouspyynnön vastaisena Virheellinen tarjousvertailu, esimerkiksi kriteereinä käytetty tarjouspyynnössä mainitsematta jätettyjä seikkoja
Hankintapäätöksen noudattaminen Hankintapäätös pannaan täytäntöön kirjallisella sopimuksella valitusajan jälkeen Tehtyä hankintapäätöstä ja toimittajien kanssa tehtyjä hankintasopimuksia on noudatettava sopimusoikeuden periaatteiden mukaisesti Hankintapäätöksestä poikkeaminen voidaan tehdä vain perustellusti poikkeustilanteessa Yleisin syy perusteettomiin poikkeamisiin on käytännössä muutosvastarinta
Erva-alueen hankintojen erityispiirteet (1) Sopimuksella on muodostettu Erva-alueen hankintarengas, jonka käytännön toteutuksesta vastaa PPSHP:n hankintapalvelut Päätösvalta hankinnoista on luovutettu PPSHP:n hankintapäällikölle renkaassa mukana olevien sairaanhoitopiirien valtuustojen päätöksellä Sopimuksella sairaanhoitopiirit ovat myös siirtäneet sovittujen tuoteryhmien hankintapäätösten toimeenpano- ja allekirjoitusoikeuden PPSHP:n hankintapäällikölle
Erva-alueen hankintojen erityispiirteet (2) Erva-alueen yksiköt päättävät osallistumisesta hankintoihin tuoteryhmäkohtaisesti Tarvittaessa Erva-alueen asiantuntijat ja tuotteiden loppukäyttäjät osallistuvat hankintaprosessiin. Hankintayhteistyön kommunikointi tapahtuu pitkälti sähköisesti internetin avulla