Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kilpailuoikeuden perusteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kilpailuoikeuden perusteet"— Esityksen transkriptio:

1 Kilpailuoikeuden perusteet
Julkiset hankinnat Kilpailuoikeuden perusteet Kevät 2012, Sanna Saarnia

2 Säännökset Julkisista hankinnoista annettu laki 348/2007
Ns. erityisalojen hankintalaki 349/2007 Vesi- ja energiahuolto Liikenne ja postipalvelut Valtioneuvoston asetus julkisista hankinnoista 614/2007 Laki Sähköisestä huutokaupasta ja dynaamisesta hankintajärjestelmästä (689/2011) Direktiivi julkisista rakennusurakoista Direktiivi julkisista tavara- ja palveluhankintoja koskevien tekomenettelyjen yhteensovittamisesta (2004/18/EY) Vesi- ja energiahuollon sekä liikenteen alan hankintoja koskevien tekomenettelyjen yhteensovittamisesta (2004/17/EY) Oikeussuojadirektiivi 2007/66/EY) Maailman kauppajärjestön julkisia hankintoja koskeva sopimus (SopS 5/1995)

3 Taustaa Julkisten hankintojen sääntely liittyy EU:n sisämarkkinapolitiikkaan. Kyse on palveluiden ja tavaroiden vapaasta liikkuvuudesta ja sijoittautumisvapauden periaatteesta. Tarkoitus velvoittaa julkiset viranomaiset ja muut hankintayksiköt kilpailuttamaan hankintansa. Avoimuuden ja syrjimättömyyden periaatteen noudattaminen julkisissa hankinnoissa. Lisätä kilpailua ja parantaa yritysten kilpailukykyä markkinoilla. Keskeiset periaatteet: Syrjintäkielto (tasapuolinen ja syrjimätön kohtelu) Kilpailumahdollisuudet Avoimuus Suhteellisuus Kevät 2012

4 Hankintalainsäädännön soveltamisala
6 §:n mukaan hankintayksiköitä ovat Valtion, kuntien ja kuntainliittojen viranomaiset Evankelis-luterilainen ja ortodoksinen kirkko, seurakunnat yms. Valtion liikelaitokset Julkisoikeudelliset laitokset, joita rahoittaa pääasiallisesti joku em. hankintayksikkö, jonka johto on em. yksikön valvonnan alainen tai jonka johdosta em. yksikkö nimeää yli puolet ja Direktiivissä liitteenä esimerkkilista, Suomessa ei listattu esimerkkejä Mikä on valtion / kunnan tosiasiallinen toiminnallinen ulottuvuus tähän kyseiseen yksikköön. Mikä tahansa hankinnan tekijä silloin, kun se on saanut hankinnan tekemistä varten tukea yli puolet hankinnan arvosta em. kohdissa tarkoitetulta hankintayksiköltä. Kevät 2012

5 Julkinen hankinta Hankintasopimus
Kirjallinen Yhden tai useamman hankintayksikön tai toimittajan välillä Tarkoituksena rakennusurakan, tavaran hankinnan tai palvelun suorittaminen taloudellista vastiketta vastaan. Hankintalakia ei kuitenkaan sovelleta Puolustushankintoihin Hankintoihin, jotka ovat salassa pidettäviä tai joiden toteutuminen edellyttää lakiin perustuvia erityisiä turvatoimenpiteitä, Valtioiden sopimuksen nojalla maiden yhteisen hankkeen toteuttamiseksi Maan, olemassa olevan rakennuksen tai muun kiinteän omaisuuden hankinta tai vuokraus, Televisio- ja radiotoiminnan harjoittajien ohjelmien osto, kehittäminen tuotanto, lähetysaika Välimies- ja sovittelupalvelut Keskuspankkipalvelut Työsopimukset Talonsisäinen hankinta Kun hankintayksikkö myyjänä, vuokraajana Kevät 2012

6 Kilpailuttamisvelvoite
HankintaL ei sovellu, hankinnan ennakoitu arvo on (ilman ALV) vähemmän kuin euroa tavara- ja palveluhankinnat, suunnittelukilpailut, palveluiden käyttöoikeussopimukset euroa terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut, koulutuspalvelut (julkisesta työvoimapalvelusta yhteishankintana ta:n kanssa) euroa rakennus- ja käyttöoikeusurakat EU-kynnysarvot: euroa valtion keskushallintovo:n tavara- tai palveluhankinnassa euroa muiden kuin edellä tarkoitetun hankintayksikön em. Hankinnoissa euroa rakennus- ja käyttöoikeusurakoissa. Ennakoidun arvon on pädettävä silloin, kun hankintayksikkö toimittaa hankintailmoituksen julkaistavaksi tai muuten aloittaa menettelyn. Arvona huomioitava koko summa. Laissa ohjeita tiettyjen palveluhankintojen hinnan laskemisesta. Kevät 2012

7 kilpailuttaminen Tietyissä tilanteissa voi jättää kilpailuttamatta
L ja 67 § Ns. suorahankinta Esimerkiksi: lisätilaus, aikaisemmin ei saatu tarjouksia, julkisesti noteerattu hinta, tekninen, taiteellinen tms. yksinoikeus. Kevät 2012

8 Hankintamenettelyn valinta
Hankintamenettelyn muodot Avoin Rajattu Neuvottelu Kilpailullinen neuvottelu Valinnassa huomioon: Kohteen arvo ja laatu, monimutkaisuus Määräajat Hankinnan taustatiedot & toteutustavat Potentiaalisten toimittajien määrä ja tiedossaolo Valitaanko yksi vai useampia toimittajia Millainen hankintasopimus aiotaan tehdä Käytettävissä olevien sopimusehtojen valmiusaste jne. Suunnittelussa huomioon hankintalain lisäksi muut yleisen edun mukaiset yhteiskunnalliset ja lakisääteiset velvoitteet. Kevät 2012

9 Avoin menettely Voidaan käyttää kaikissa hankinnoissa Yksivaiheinen
Hankinta-ilmoitus Tarjous-pyynnöt Tarjoukset Arvioin-ti Tarkennukset ja vertailu Hankinta-päätös Tiedoksi-anto Päätös vertailuun hyväksytyistä & tiedoksianto Voidaan käyttää kaikissa hankinnoissa Yksivaiheinen Käynnistyy hankintailmoituksella Kaikki hankinnasta kiinnostuneet oikeutettuja saamaan tarjouspyynnön ja tekemään tarjouksen Eri neuvottelumahdollisutta Sopii perushankintoihin Kevät 2012

10 Rajoitettu menettely Hankinta-ilmoitus Arvioin-ti Tarjous-pyynnöt
Osallistumishakemukset Arvioin-ti Tarjous-pyynnöt Tarjoukset Arviointi Tarkennukset ja vertailu Päätös tarjouspyynnön-saajista & tiedoksianto Päätös & tiedoksianto Hankinta-päätös Voidaan käyttää kaikissa hankinnoissa Kaksivaiheinen Käynnistetään hankintailmoituksella Hankintailmoituksessa oltava tarjoajan kelpoisuudelle asetetut ehdot ja lueteltava toimitettavat asiakirja Tarjoajat valitaan osallistumishakemuksen jättäneistä Tarjoukset pyydettävä pääsääntöisesti min. 5 toimittajalta Ei neuvottelumahdollisuutta Sopii perushankintoihin, joissa on tarve rajoittaa tarjoajienmäärää Tiedoksi-anto Kevät 2012

11 Neuvottelumenettely Hankinta-ilmoitus Arvioin-ti Neuvottelu-kutsu
Osallistumishakemukset Arvioin-ti Neuvottelu-kutsu Neuvottelu tarkennukset Tarjousten tarkistus Vertailu Päätös neuvotteluun kutsuttavista & tiedoksianto Päätös & tiedoksianto Hankinta-päätös Voidaan käyttää laissa määriteltyjen käyttöedellytysten täyttyessä Kaksivaiheinen, käynnistetään hankintailmoituksella Hankintailmoituksessa oltava tarjoajan kelpoisuudelle asetetut ehdot, lueteltava toimitettavat asiakirjat Tarjoajat valitaan osallistumishakemuksen jättäneistä, pääsääntöisestä min kolme toimittajaa Voidaan käydä neuvotteluja, myös vaiheittain Suositeltavaa käyttää erit. silloin, kun neuvottelumenettelyn käytölle asetetut erityiset edellytykset (muut kuin hankinnan arvo) täyttyvät. Tiedoksi-anto Kevät 2012

12 Neuvottelumenettely Voidaan käyttää erityisesti seuraavissa tilanteissa: Hintaperusteella Erityisiä edellytyksiä Tarjouspyynnön laatiminen vaikeaa Kokonaishinnoittelu mahdotonta Tutkimus-, selvitys-, kehitys- ja koulutushankinnat Käyttöoikeussopimukset Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyösopimukset Keskitettävät sosiaali- ja terveyspalveluhankinnat Monialaista erityisosaamista edellyttävät hankinnat Poikkeuksellinen kiire Kevät 2012

13 Kilpailullinen neuvottelumenettely
Hankinta-ilmoitus Osallistumishakemukset Arvioin-ti Neuvottelu-kutsu Neuvottelut ratkaisu vaihtoehd. Päätös ratk. vaihtoehd Päätös jatkoneuvotteluun kutsuttavista & tiedoksianto Tarjous-pyyntö Tarjoukset Arvioin-ti Tarkennukset Vertailu Hankinta-päätös Päätös jatkoneuvotteluun kutsuttavista & tiedoksianto Tiedoksi-anto Vain laissa määriteltyjen edellytysten täyttyessä Monivaiheinen, käynnistyy hankintailmoituksella Hankintailmoituksessa oltava tarjoajan kelpoisuudelle asetetut ehdot, toimitettavat asiakirjat Tarjoajat valitaan osallistumishakemuksen jättäneistä, vähintään 3 Yritykset tekevät ratkaisuehdotuksia toteutustavasta Neuvottelut vaiheittain Monimutkaisiin hankintoihin, joiden valintaperusteena kokonaistaloudellinen edullisuus ja hankintayksikkö ei pysty objektiivisesti ennakolta määrittelemään oikeudellisia, taloudellisia ehtoja tai teknisiä keinoja ja haluaa neuvotella hankkeesta. Kevät 2012

14 Seuraamukset Hankintayksikön tekemä päätös perusteluineen ja valitusosoitus ja oikaisukirje on annettava kirjallisesti tiedoksi niille, joita asia koskee. EU-kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa hankintasopimuksen voi tehdä vasta kun 21 päivää on kulunut päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksisaannista. Hankintayksikkö voi itsekin korjata virheellisen päätöksen. Omasta aloitteesta tai asianosaisen vaatimuksesta (14 päivää aikaa) Asianosainen voi valittaa tehdystä ratkaisusta tai menettelystä markkinaoikeuteen. Valitusaika 14 päivää. Tietyissä tapauksissa poikkeuksia. Markkinaoikeus voi väliaikaisesti kieltää, keskeyttää tai sallia hankintapäätöksen täytäntöönpanon. Lopulta voi kumota hankintapäätöksen, kieltää soveltamasta tiettyä menettelyä, velvoittaa korjaamaan virheen, määrätä seuraamusmaksun jne. Markkinaoikeuden päätöksestä valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kevät 2012


Lataa ppt "Kilpailuoikeuden perusteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google