Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yrityspalvelu Kankaanranta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yrityspalvelu Kankaanranta"— Esityksen transkriptio:

1 Yrityspalvelu Kankaanranta
Uusi hankintalaki, julkisten hankintojen tila ja kehitysnäkymät Lapin kunnissa Tornio Martti Kankaanranta, Yrityspalvelu Kankaanranta Tmi #yrittäjät #hankintaneuvonta Keminmaa

2 Hankintalain tarkoitus on saada aikaan kilpailua
Yrityspalvelu Kankaanranta Hankintalain tarkoitus on saada aikaan kilpailua Uusi tavoite Esim. innovaatiot, työllisyys, laatu, vastuullisuus Pk-yritykset kokeneet etteivät pääse mukaan Korruption ehkäisy Tieto hankinnasta laajasti Kilpailumekanismit tuovat tehoa Julkiset varat  sääntely lailla Tehostaa varojen käyttöä Edistää kilpailua ja avoimuutta Mahdollistaa tiettyjen politiikkojen toteuttamisen hankinnoilla Auttaa pk-yrityksiä pääsemään markkinoille Kaikkien julkisten hankintojen kokonaisarvon EU-alueella on arvioitu olevan yli 13 % EU-BKT:sta. EU:n julkaisemien tilastojen mukaan julkisten hankintojen kokonaisarvo vuonna 2013 oli liki 1800 miljardia. Vertailun vuoksi voi todeta, että Suomen valtion vuoden 2016 budjetin loppusumma on noin 54 miljardia. EU-hankintojen markkinat ovat siis karkeasti arvioiden 33 kertaa Suomen valtion budjetin suuruiset. Lisätietoja hankintojen arvosta Komission julkaisusta: Public Procurement Indicators 2013, saatavissa DG Growthin Internet-sivuilta: Julkaisun mukaan Suomen julkisten hankintojen arvo oli vuonna 2013 noin 35 miljardia euroa. Kun kokonaisarvo oli lähes 1800 euroa, Suomen osuus koko markkinasta oli noin 2 %. Näin siis suomalaisille yrityksille tarjolla olevista EU:n julkisten hankintojen sisämarkkinoista 98 % on muualla EU:n alueella kuin Suomessa. EU-hankinnat on hyvin yksityiskohtaisesti säännelty osa julkisia hankintoja. Yksityiskohtaisuuden pääasiallisena syynä on, että sisämarkkinoiden halutaan toimivan samojen sääntöjen mukaan kaikissa jäsenmaissa. Jos yhteiset säännöt olisivat hyvin joustavia ja niukkoja, olisi toimintatapa käytännössä täysin erilainen kaikissa 28 jäsenmaassa. Kotimaiset hankintasäännöt koskevat pienehköjä hankintoja, joita on katsottu olevan tarpeen säännellä siitä huolimatta, että direktiivit eivät suoraan koske niitä. Kappalemääräisesti näitä hankintoja on moninkertaisesti EU-hankintoihin verrattuna, mutta arvolla mitattuna EU-hankintoja on luonnollisesti enemmän, sillä suurimmat hankinnat ovat arvoltaan todella suuria. Keminmaa

3 Perusperiaatteet ulottuvat nyt myös pienhankintoihin
Yrityspalvelu Kankaanranta Perusperiaatteet ulottuvat nyt myös pienhankintoihin AVOIMUUS SYRJIMÄTTÖMYYS SUHTEELLISUUS TASAPUOLISUUS HYVÄT HANKINNAT Keminmaa

4 Hankinnat osiin – pienet mukaan
Hinta Laatu Valinnanvapaus Osiin jakaminen Markkinavuoropuhelu Byrokratia Volyymi Keminmaa

5 Paikallista ei saa suosia, mutta on paljon keinoja mahdollistaa niiden mukaanpääsy
Keminmaa

6 Teesit hyvään julkiseen hankintaan
Aina markkinavuoropuhelu Sähköinen kilpailutusjärjestelmä auttaa löytämään tarjouspyynnöt Laatukriteerit hankittavalle kohteelle - ei tarjoavalle yritykselle Ei estetä tarjoajilta muuta liiketoimintaa Ei estetä alihankintaa Jaetaan hankinta osiin, ja valitaan useita toimittajia Hankitaan yhteishankintayksikön sijaan itse silloin kun tunnetaan tarjoajat Ostetaan kaikilta valituita toimittajilta selkeiden periaatteiden mukaan Sopimuskaudella laatua mitataan ja valvotaan Käytetään hankintaneuvojaa sparraajana Keminmaa

7

8 Tehtävä ja tavoitteet Kehittää hankintayksiköiden ja tarjoajien välistä vuoropuhelua Toteuttaa hankintalain tavoitetta pk-yritysten mukaanpääsystä Maksuton kaikille tarjoajille (yhdistykset, maatalousyrittäjät, ei-jäsenet) Tavoitteet Saadaan hankintayksiköt pyytämään tarjouksia siten, että pk-yritykset voivat tarjota niihin. Saadaan pk-yritykset aktivoitua jättämään tarjouksia julkisiin hankintoihin. Keminmaa

9 Mitä hankintaneuvonta tekee ja ei tee?
yhteydenpitoa hankintayksiköihin markkinavuoropuhelukulttuurin luominen hankintailtoja & vastaavia tilaisuuksia yrittäjille, kuntapäättäjille & hankintayksiköiden edustajille hankintastrategioihin, -ohjeisiin ja politiikkoihin vaikuttaminen yritysten aktivointia perinteistä puhelinneuvontaa tiedottamista ja viestintää toiminta rajoittuu yleisluonteisempaan neuvontaan ja ohjaukseen EI kaupallisen toiminnan kanssa kilpailevaa, yrityskohtaista konsultointia Keminmaa

10 HANKINTATOIMEN SELVITYS LAPIN KUNNISSA 2017
Lapin Yrittäjät luo Hankinta-asiamiesmallin yhteistyössä kuntien kanssa Perimmäinen tarkoitus on siis siivittää yrittäjien ja kuntien viranhaltijoiden ja kuntapäättäjien keskustelua aiheesta ja näin edistää paikallisia/alueellisia hankintoja. Miksi? - Kuntasektorin palveluiden järjestämis- ja tuotantotapoja koskevat päätökset ovat merkittäviä yhteiskunnallisesti ja taloudellisesti - Kilpailuttamisen tarjoamat mahdollisuudet on välttämätöntä hyödyntää tehokkaasti - Markkinoiden kehittymien etenkin palvelualalla nostaa asiakaspalveluiden ostamisen oman toiminnan vaihtoehdoksi - Kilpailuttaminen ja ostopalvelut lisäävät markkinoiden toimivuutta Keminmaa

11 HANKINTATOIMEN SELVITYS LAPIN KUNNISSA
Kunnissa on nyt selkeä tahtotila osto-osaamisen lisäämiseen, markkinoiden tuntemiseen ja koko hankintatoimen kehittämiseen. Apuna julkisten hankintojen kehittämisessä ja toteutuksessa on mm. Lapin ammattikoreakoulun hankintakoulutus, Kideven vetämä Kestävät hankinnat projekti Kittilässä ja Sodankylässä, Lapin Yrittäjien hankintaneuvonta ja –ohjaus esiselvitys Hankinta-asiamiesmallin luomiseksi Lappiin. Jatkossa suuri osa hankinnoista hoidetaan sähköisten välineiden ja sosiaalisen median kautta. Keminmaa

12 HANKINTATOIMEN SELVITYS LAPIN KUNNISSA 2017
Hajautettu/keskitetty hankinta Hankintojen volyymit Kuntien yhtiöiden hankinnat Hankintastrategia ja ohjeet Tarjoajille suunnattu neuvonta Isompien hankintojen osiin jakaminen Yhteenliittymien käyttäminen hankinnoissa Kuntien sähköiset palvelut hankintayksiköiden ja tarjoajien yhteistyössä Tekesin innovatiiviset hankinnat Keminmaa

13 Päättäjä: älä myy yritystesi oikeutta erottua laadulla
Suurtuotanto on haitallista seuraavista syistä: Se syrjäyttää muut toimijat markkinoilta ja yksipuolistaa tarjontaa. Monopoliasema lopulta nostaa hintoja. 2) Suurtuotanto perustuu yleensä julkisin varoin tehtyihin investointeihin. Julkisten varojen käyttöön liittyy yksinoikeuksia tai subventioita, jotka vääristävät kilpailuasetelmaa yksityisiin kilpailijoihin nähden. Suurtuotanto vie työpaikkoja haja-asutusalueilta kasvukeskuksiin. Kaikki nämä yritysvaikutukset tulisi havaita ja huomioida ennen päätöksentekoa

14


Lataa ppt "Yrityspalvelu Kankaanranta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google