Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen."— Esityksen transkriptio:

1 KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen

2 KDK-asiakasliittymän rahoitus OKM rahoitus kattaa: –Palvelinympäristön kustannukset –Ohjelmistolisenssin –Vuotuiset ylläpitokustannukset –Keskitetty henkilöresursointi Kansalliskirjastossa, n. 10 htv –Rahoitusta rajapintojen rakentamiseen ja konsultointiin –Markkinointi-, koulutus-, tila- ym. kustannukset

3 Käyttöliittymästä Mahdollisuus erilaisten käyttöliittymien rakentamiseen –Kansallinen näkymä –Alueellinen näkymä/ sektorikohtainen näkymä –Organisaatiokohtainen näkymä Käyttöliittymä on otettavissa käyttöön eri ympäristöissä –Web-sivut –FB, muut sosiaalisen median ympäristöt Hanke edistää avoimia rajapintoja ja järjestelmien yhteensopivuutta.

4 KDK- Asiakasliittymäohjelmiston hankintapäätös Hankitaan kirjastoille, arkistoille ja museoille: –Ex Libriksen Primo- asiakasliittymäohjelmisto ja –Käyttöoikeus Primo Central Index:iin Lisensioidun aineiston uusi hakutapa Hankinta sisältää: –pilottijakson (6kk) kustannukset, –toistaiseksi voimassa olevan ohjelmistolisenssin, –käyttöönottoon tarvittavat palvelut, –neljän vuoden tuki- ja ylläpitomaksut ja –käyttöoikeuden Primo Central Index:iin.

5 Hankintapäätös Perustelu –Ex Libriksen tarjous täyttää pakolliset vaatimukset sekä suurelta osin myös ei pakolliset pisteytettävät vaatimukset. Ex Libriksen laatima projektisuunnitelma on laadukas ja tarjouksen hinta mahdollistaa ohjelmiston hankkimisen suunnitellun budjetin puitteissa. Muuta –Määräajan mennessä saatiin kaksi tarjousta, toinen Axiellilta ja toinen Ex Librikseltä. Axiellin tarjous jouduttiin hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena, heidän ohjelmistonsa ei täyttänyt kaikkia pakollisia vaatimuksia. Pakollisista ominaisuuksista puuttui kuusi.

6 Hankintamenettely ja tarjouspyyntö Kilpailullinen neuvottelumenettely –Laajat, monimutkaiset hankinnat –Työläs, monivaiheinen ja aikaa vievä –Mahdollisuus neuvotella toiminnallisuudesta, hinnasta, sopimusasioista, palveluista Tarjouspyyntö –Ohjelmiston toiminnallisuus65% pakolliset P1vaatimukset, pisteytettävät P2, P2b,P3 –Kokonaiskustannukset25% ikuinen lisenssi, kertamaksu, ennakoitava ylläpitomaksu –Palvelut10% (pilotti, tuotantovaihe)

7 2010-2011 Pilotti käynnistynyt 8/2010 8 pilottiorganisaatiota Neuvottelut rajapinnoista käynnistyneet –Mm. Eduix, Axiel, Innovative Käytettävyyssuunnittelu käynnistyy 10/2010 Kansallisen näkymän suunnittelu käynnistyy n. 11/2010 Formaattimuuntimen kehittäminen käynnissä –Metadata Europeanaan Tutkimusyhteistyö –kieliteknologia, käytettävyys, vaikuttavuus, käyttäjien tarpeet

8 Osaava ja luova Suomi OKM julkaisuja 2010:15 Kansallinen digitaalinen kirjasto ja pitkäaikaissäilytys –tietovarantojen tehokas ja laadukas hallinta, jakelu sekä säilyttäminen –yhteensopivien tietojärjestelmien sekä yhteisten palvelukokonaisuuksien kehittäminen ja ylläpito –on huolehdittava myös digitaalisten kulttuuriperintö- ja asiakirja- aineistojen sekä tutkimusaineistojen pitkäaikaissäilytyksestä.

9 Osaava ja luova Suomi KDK Vakiinnutetaan kansallinen digitaalinen kirjasto ja liitetään se Euroopan digitaaliseen kirjastoon Europeanaan. Digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintö- ja asiakirja-aineistojen säilyminen turvataan pitkäaikaissäilytysjärjestelmällä. Kulttuuriperintö-ja asiakirja-aineistojen digitointia vauhditetaan. Edistetään arkistolaitoksen keskusarkistohankkeen toteuttamista osana valtionhallinnon asiakirjojen lakisääteistä pysyvää säilyttämistä.


Lataa ppt "KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google