Käypä hoito tiedottaa – mitä, miksi ja kenelle?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto klo 9-16 Tinja Repo.
Advertisements

Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
LOF 2010 Rotary - Tiedotus 1 VIESTINTÄ TAPAHTUMA KANAVA - häiriöt - no-signal LÄHETTÄJÄ - ilmaisukyky - esitystapa - taustat (media/yksilö) VASTAANOTTAJA.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Kymmenen vuotta hoitosuosituksia: Mitä olemme oppineet?
SKAL PAIKALLISYHDISTYSKANSIO Järjestöpäivä Oik. yo. Inka Saarvio.
Lahden museoiden tiedotustoiminta
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Vinkkejä hankeviestintään
EU-vaikuttaminen Suomessa
TTL Sosiaalisessa mediassa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Tunne lääkkeesi Toimiiko lääkehoitosi?
Urheiluseuran viestintä
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Haasteena laitoshoidossa olevat vanhukset, miten ebm- voisi auttaa? Duodecimin Käypä hoito –suositukset terveydenhuollon apuna Eeva Ketola LT,Käypä hoito.
Ketjut käyttöön ja talon tavoiksi Medibotnia Eeva Ketola, LT, KH-päätoimittaja.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Eeva Ketola, LT Käypä hoito- päätoimittaja
Miten tapahtumani on uutinen?
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Lauri Nuutinen P-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Valtiotieteellisen tdk:n laatu ohjausryhmän kokous Klo kokoushuone1014.
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Käypä Hoito-suositus päivitetään, miksi ja miten Liisa Virkkunen
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Työpaikkakohtainen viestintä YTN Summit workshop Helena Andersson.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Työpaja 2: Uudistunut Finna.fi viestintäkanavana
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Yhteistoiminnallinen kokous
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Potilasjärjestöjen verkoston ja Potilasjärjestöjen verkosto ja Palko
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
klo , Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, sali 313
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
”Suomen LVI-liitto SuLVI on LVI-alan ammattilaisten verkosto, jonka jäsenenä saat uusimmat uutiset ja vaikutat alaasi. Jäsenyhdistyksen jäsenenä tutustut.
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Marttayhdistyksen vuosikello
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Potilaat mukaan Käypä hoito -suositusten laatimiseen
Esityksen transkriptio:

Käypä hoito tiedottaa – mitä, miksi ja kenelle? Yhteyshenkilö: Tuula Vainikainen Käypä hoito -tiedottaja tuula.vainikainen@duodecim.fi puh. 045 6719558 090330

Tiedottamisen tavoitteet Suositus tutuksi terveydenhuollon ammattilaisille Tukea suositusten käyttöön ottamista Suositukset ja potilasohjeet tutuiksi kansalaisille Monikanavaisuus: Sähköiset alustat ja printtiversiot suuren yleisön, potilasjärjestöjen ja ammattilaisten julkaisut

Tiedotusprosessi Tiedote medialle Potilasversiot tiedottaja yhteistyössä ryhmän pj:n kanssa Potilasversiot lääketieteen toimittaja Teija Riikola tai tiedottaja yhteistyössä pj:n ja vastuutoimittajan kanssa Valikoiduista tiedotustilaisuus KH-päätoimittaja vastaa tiedotustilaisuuksien järjestämisestä

Julkaisufoorumit ammattilaisille Koko suositus: Käyvän hoidon omat verkkosivut www.kaypahoito.fi Duodecimin julkaisualustat www.terveysportti.fi Tiivistelmät: Aikakauskirja Duodecim Potilasversiot: www.kaypahoito.fi/potilas ja www.terveyskirjasto.fi Lehdistötiedotteet: www.kaypahoito.fi ammattilehdistä Sairaanhoitajalehti ja Super julkaisevat omalle jäsenkunnalleen muokattuja artikkeleita Osasta verkkokurssit

Julkaisufoorumit kaikille Käyvän hoidon ja Duodecimin julkaisualustat Aikakauskirja Duodecim www.kaypahoito.fi ja www.kaypahoito.fi/potilas www.terveysportti.fi www.terveyskirjasto.fi (vain potilasversiot) Media: radio ja TV, lehdet, verkkojulkaisut Eturyhmien (esim. potilasjärjestöt) julkaisut Lääketeollisuuden julkaisut

(Lehdistö)tiedote Ei ole suosituksen tiivistelmä Toimittaja odottaa löytävänsä tiedotteesta uutisen eli tärkeimmän asian vaivatta - otsikosta, tekstin kärjestä Sopivasti taustaa, niukasti monimutkaisia menetelmiä Herätettävä kiinnostusta: miksi suositus on tärkeä ja mihin se johtaa Keskityttävä olennaisimpaan: tulkinta, teorian liittäminen käytäntöön, kerrotaan mikä muuttuu, havainnollistetaan Laaja jakelu sähköpostilla: yli 600 toimitusta ja yksittäistä toimittajaa + yksilölliset vinkit toimituksiin (= räätälöinti)

Suosituksen ydinviestin muotoilu on tärkeä väline tiedotuksessa Nostaa esiin potilaita koskevia asioita, jotka kiinnostavat mediaa kaikkea th-ammattilaisille tärkeää ei voi esittää tiedotteessa poimi olennainen = ydinviesti Ryhmän oma konsensus tärkeimmästä sanomasta/ydinviestistä keskustele viimeistään viimeisessä kokouksessa Pj hyväksyy tiedotetekstin Tiedotteeseen mukaan koko ryhmän yhteystiedot (sähköposti) koko ryhmän toivotaan osallistuvan juurruttamiseen

Tiedotustilaisuus KH-päätoimittaja ja tiedottaja valitsevat suuren yleisön kannalta kiinnostavimmat aiheet Suositusryhmä valitsee pj:n johdolla 1-3 alustajaa tiedotustilaisuuteen Tiedottaja laatii kutsun yhdessä pj:n kanssa Tilaisuus Duodecimissa, kesto noin tunti

Tiedotustilaisuus 2 Tavoitteena kertoa suosituksen ydinsisältö potilaan kannalta Perusfaktat, mutta tärkeää tulkinta Lyhyet alustukset 5-10 minuuttia/alustaja + keskustelu toimittajien kysymysten pohjalta Tiedote jaossa (tilaisuuden jälkeen myös sähköpostilla) Toimittajille jakoon myös alustajien ppt-esitykset (toimitetaan ennakkoon KH-toimistoon ja tiedottajalle monistusta varten)

KH-tiedottajan rooli Toimii KH-toimituksen, työryhmän ja median välissä – tehtävänä toimittajien palvelu Tuottaa aluksi pohjatekstiä: sitä saa repostella, mutta tiedottajan on huolehdittava siitä, että teksti on käyttökelpoista toimittajille Toimii työryhmän, puheenjohtajan ja vastuutoimittajan kanssa yhteistyössä ja tukee heidän työtään Tehtävänä tehdä KH-suosituksia tunnetuksi toimittajille mediayhteyksissä on oltava tasapuolinen - kaikki tieto tarjotaan ensin kaikille, sitten räätälöinti median/toimittajan tarpeisiin Luotaa mediailmastoa KH:n ympärillä ja antaa palautetta toimijoille

Tärkeitä toimintalinjauksia Keskeneräisen suosituksen sisältöä ei puida julkisuudessa, koska suositukseen ei voida vielä viitata Valmistelun aikana jokainen asiantuntija esiintyy julkisuudessa yksityishenkilönä Suosituksen julkistamisen vastuuhenkilö työryhmän puheenjohtaja Kaikkia jäseniä tarvitaan julkistamisen tukena Julkistaminen nettiversion tullessa ulos

Viestejä työryhmän jäsenille Yhteisen viestin muotoilu tärkeää: ei monia kilpailevia viestejä liikkeelle mikä on olennaisinta, mikä muuttuu/pitäisi muuttua? Suosituksen uutuus- ja uutisarvo kannattaa hyödyntää Julkaisu myös isäntäyhdistysten nettisivuilla + Yhdistysten omat lehdet ja potilasjärjestöjen lehdet Muiden julkistamista tukevien kanavien punninta kannattaa: vain näkyvyyttä saava suositus tulee tunnetuksi ja siirtyy käyttöön Suositus on syntynyt työryhmän yhteisenä työnä: muista viittaukset suositukseen tai sen potilasversioon asiasta viestiessäsi

Jos ongelmia… Toimitaan ryhmänä ja informoidaan KH-päätoimittajaa, joka informoi tarvittaessa johtoryhmän puheenjohtajaa sekä D-seuran puheenjohtajaa ja pääsihteeriä Työryhmän pj vastaa virallisista oikaisuista neuvoteltuaan päätoimittajan kanssa (tieto myös tiedottajalle) Oikaisut vain, jos selvästi harhaanjohtavia, virheellisiä tai muuten virallista kannanottoa vaativia viestejä liikkeellä Punnitaan tarkoin, mikä olikaan pääasia, ja viestitetään se tarvittaessa julkisuuteen Työryhmän jäsenet voivat ottaa kantaa asiantuntijoina ja yksityishenkilöinä: ryhmän puolesta esiintyy pj

Viestintä Käypä hoito -prosessissa Viestinnällä tuetaan myös tekoprosessia KH on viestintätuote: tuotetaan, kootaan ja lajitellaan tietoa, joka palautetaan uudessa muodossa käyttäjille Duodecim-seuran vaalima suomen kieli on tärkeä työkalu! Ymmärrettävyys, helppokäyttöisyys