Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto 15.11.2008 klo 9-16 Tinja Repo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto 15.11.2008 klo 9-16 Tinja Repo."— Esityksen transkriptio:

1 VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto 15.11.2008 klo 9-16 Tinja Repo

2 VIESTINTÄ - TIEDOTUS  Viestintä on ymmärrettävien sanomien ja täsmällisten ilmausten välittämistä  Sanomien vaihdantaa ihmisten kesken erilaisten merkkijärjestelmien avulla  Tavallinen osa jokapäiväistä toimintaa  Lähettäjä – viesti – vastaanottaja

3 AIKATAULU 9avaus ja virittäytyminen 9.30tiedottamisen pelisäännöt 10.15eri mediat 10.45urheiluseuran tiedotus 12lounas 12.30www-sivut ja sähköposti 13.15sisäinen viestintä 14Juha Virranniemi: Miten ja mistä tiedotusvälineille kannattaa kertoa? 15Yhteenveto ja palautteet 16Kurssin päätös

4 TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (1)  Kuka tiedottaa  Mistä ja mitä tiedotetaan  Milloin tiedotetaan  Kenelle tiedotetaan

5 TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (2) Miten tiedotetaan?  Avoimesti – ei pantata  Ajoissa – kiire pilaa  Ajankohtaisesti – ei liian ajoissa  Rehellisesti – valehtelusta narahtaa  Uskottavasti – muuten ei ole mitään  Selkeästi – hienoudet hämää

6 TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (3) Tiedottajan muistilista  Selvitä käytettävissä olevat tiedotusvälineet.  Mieti oma uutiskynnyksesi ja tapasi toimia. Pysy linjassa, jotta uskottavuus säilyy.  Tiedota mieluummin aamulla kuin illalla, mieluummin maanantaina kuin perjantaina.  Tiedota mieluummin lyhyesti kuin pitkästi.  Varaudu epämiellyttäviinkin puheluihin.  Ota haastattelut mahdollisuutena kertoa asiastasi, ei pakkona paljastaa jotain.  Määrä ei korvaa laatua.  Ole tasapuolinen.  Älä valehtele.  Valitse huolella oikea tiedotustapa.

7 TIEDOTTAMISEN PELISÄÄNNÖT (4)  Kilpailut  Tapahtumat  Henkilövalinnat  Vuositilastot  Kampanjat  Vuosikokoukset  Näytökset ja juhlat  Merkkipäivät  Avoimet tilaisuudet  Juhlavuosi  Teemavuosi  Palkitut urheilijat  Suunnitelmaan ei saa kangistua orjallisesti  Muista ensiyön oikeus!

8 Aivojumppa 1  Mistä ja miten jaostostasi/Heitosta voisi tiedottaa?

9 ERI MEDIAT (1)  Tiedotusvälineet palvelevat yleisöään  Luotettavuus!  Eri toimitukset

10 ERI MEDIAT (2)  Sanomalehdet  Televisio  Radio  Teksti-tv  Uutistoimistot  Aikakauslehdet

11 Aivojumppa 2  Paikallinen ykkösmedia: millä sivuilla/missä ohjelmissa Heitto voisi näkyä?  Mediarekisteri

12 SEURATIEDOTE (1)  Omin, tavallisin sanoin tavattomatkin asiat  Jäsenille, muille seuroille, viranomaisille, tiedotusvälineille  Tieto, uutinen, toimintakehotus, kutsu tai nämä kaikki  Tiedote = 5 x M + 2 x K

13 SEURATIEDOTE (2) 5 x M + 2 x K  Mitä tapahtuu?  Missä?  Miten?  Miksi?  Milloin?  Kuka järjestää?  Keneltä ja mistä numerosta saa lisätietoja?

14 SEURATIEDOTE (3)  Tärkein asia ensin  Tyyli sopii tarkoitukseen  Pelkistys, tiivistys, lyhennys, jäsentely  Riittävän tarkat tiedot  Kieli  Persoonallisuus

15 SEURATIEDOTE (4) Uutinen  Kertoo lavertelematta, ymmärrettävästi ja tiiviisti, mitä oikeasti on tapahtunut  Arvokas ja houkutteleva sinänsä  Tärkein aina ensiksi sekä koko uutisessa että kunkin kappaleen sisällä  Vastaa kysymyksiin: mitä, missä, milloin, (kuka), ei vastaa kysymykseen: miksi

16 SEURATIEDOTE (5) Millä kriteereillä uutinen valitaan?  Tapahtuman vaikutusten laajuus  Intensiteetti: tapahtuman ja sen vaikutusten voimakkuus  Kuinka suurta osaa kuulijoista/lukijoista koskettaa  Uutuus  Kiinnostavuus  Ainutlaatuisuus  Organisatoriset ja taloudelliset vaikeudet  Seurausilmiöt (esim. liikenne)  Eli selkeä ja perusteltu asia, jolla on merkitystä myös organisaation ulkopuolella

17 SEURATIEDOTE (6) Haastattelu tai taustoittava juttu  Tarkoitus antaa uutista laajempi kuva aiheesta: laittaa lihaa luiden päälle

18 Aivojumppa 3  Tee tiedote!

19 TIEDOTUSTILAISUUS (1)  Onko kerrottava asia sellainen, että se ei välity riittävän hyvin pelkällä tiedotteella?  Herättääkö tiedotettava asia lisäkysymyksiä?

20 TIEDOTUSTILAISUUS (2)  Soitto  Mitä, missä ja miksi kannattaa tulla?  Uutinen tai muu kiinnostava näkökulma  Kutsu viimeistään viikkoa ennen ja muistutussoitot  Tiedotusvälineitä kiinnostava henkilö  Järjestelyt jämäkästi  Jälkihoito

21 SÄHKÖPOSTI SEURAN VIESTINNÄSSÄ  Lyhyesti ja ytimekkäästi: tärkein sisältö kerralla näytölle  Ei räikeitä värejä, vilkkuvia kuvia, lihavointeja, eri fonttikokoja  Pääsääntöisesti ei liitetiedostoja

22 WWW-SIVUT  Sisäinen ja ulkoinen tiedotus  Ensivaikutelma on tärkeä  Selkeä rakenne  Tiedot ajan tasalla  Ytimekästä tekstiä  Ruudullinen asiaa  Selkeä yhteys sivuston kokonaisuuteen

23 Aivojumppa 4  Heiton www-sivut: mitä hyvää, mitä parannettavaa

24 TEKIJÄNOIKEUDET  Kyllä: luovuus- ja omaperäisyyskriteerin täyttävät teokset  Ei: pikku-uutiset, faktaluettelot, ideat, tiedot  Ei ilman tekijän lupaa  Referointi sallittu lähteen mainiten

25 URHEILUSEURAN SISÄINEN VIESTINTÄ  Töiden jakaminen  Visio tunnetaan – mihin pyritään  Tavoitteiden asettaminen ja sitoutuminen  Koordinointi, suunnittelu – työt tulevat tehdyksi  Motivointi, ryhmähenki  Johtaminen

26 LÄHTEITÄ  Urheiluseuran mediaopas. SLU 2004.  Sisäisellä viestinnällä vireäksi. SLU 2006.  Urheiluseurojen tiedotus. TUL 1997.  www.tiedottaja.fi  http://www.tietosuoja.fi/33490.htm  www.journalistiliitto.fi -> pelisäännöt


Lataa ppt "VIESTINTÄKOULUTUS Haukiputaan Heitto 15.11.2008 klo 9-16 Tinja Repo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google