Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hannu Keränen & Tiitus Lahti

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hannu Keränen & Tiitus Lahti"— Esityksen transkriptio:

1 Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Viestintään apua Lippukunnat Hannu Keränen & Tiitus Lahti

2 Viestinnän perusajatus
Miksi viestiä? Mitä haluat nostaa lippukunnassasi esille tärkeimpinä asioina? Tärkein kanava?

3 Partioviestinnän tavoitteet
Partion ulkoinen kuva monipuolistuu ja suuri yleisö tietää mitä kaikkea partio oikeasti on. Partiosta kerrotaan aktiivisesti ja innostavasti nuoriin vetoavalla tavalla. Lippukuntasi ja henkilöt tulevat tutuksi

4 Partioliike koetaan nykyaikaisena ja aktiivisena yhteiskunnallisena toimijana, joka toimii arvojensa puolesta näkyvästi ja kuuluvasti. Partio tunnetaan entistä paremmin kansainvälisenä, kaikille avoimena harrastuksena ja vapaaehtoistoimintana lapsille ja nuorille sekä aikuisille. Partio tunnetaan Suomen merkittävimpänä nuorisojärjestönä. (Partion viestintäohje)

5 Viestintäkanavat Verkkosivut Sähköpostilistat
Puhelin; soitto ja tekstiviesti Kokoukset ja tapaamiset Tapahtumat Paikallislehdet, aluelehdet, radio, tv Sosiaalinen media; facebook, myspace jne…

6 Media odottaa: Tavoitettavuutta, palvelualttiutta ja asiallista tiedonvälitystä. Tarjoa uutisia Uutinen ei ole rutiini, Uutisen tekee toiminnasta vasta muutos, se että asia/ilmiö haastaa, järkyttää olemassa olevaa, herättää. Tarjoa ihmisiä, tarinoita, kasvoja, uutta tietoa!!! Miten toimia? Tiedota! Henkilökohtaista kontaktia ei voita mikään: yhteydenpito toimittajiin ja toimituksiin on todella tärkeää! Nosta esiin Mieluimmin liikaa tarjontaa kuin liian vähän – toimittajat tekevät journalistiset kriteerit. Sirottele täkyjä joukkoon Haastetta on osoittaa kiinnostava näkökulma, erottua joukosta, kun uutistulva vyöryy toimituksiin.

7 Uutisen tekee… Uutta Tietoa Kiinnostava Totuudenmukainen PERIAATE:
Totuudenmukaista tietoa Asiantuntemus Ajankohtaisuus Kasvatuksellisuus

8 Hyvä tiedote / juttu Rakenne KOLMIO = tärkein alussa
Otsikko, ingressi, teksti, päiväys, yhteystiedot Rakenne KOLMIO = tärkein alussa Sisältö: kuka, mitä, missä, milloin, miten, millaisin seurauksin, mihin vaikuttaa…

9 Tiedote - Pituus korkeintaan A4 Yhtenäinen kuva, kirjoittaja sama
- Boiler plate (taustatieto) Sitaatit, kommentit antavat väriä Oikeat tiedot Kieliasu

10 Kirjoittamisesta jotain…
Sanajärjestys: painotus => Nyt on pulaa ammattitaitoisesta työvoimasta. => Ammattitaitoisesta työvoimasta on nyt pulaa. Substantiivityyli (verbistä teonnimi: suorittaa, tehdä, toteuttaa..), vältä => VERBISSÄ VOIMAA Pitkät määrittelyt hengästyttävät (vaara uutisessa) Konkreettinen kieli: aistit esille (näkee, kuulee) Oma tyyli => harjoitus, lue, analysoi

11 Mikä menee läpi? Uusi, erilainen Aitous, vilpittömyys Hyvät tarinat
Hyvät tunnelmat Hyvät tyypit Eloisa kieli (kuultuna) Painava sanottava Yksinkertaisuus, selkeys, napakkuus

12 Kuvaaminen Miettiä etukäteen sisältöä kuvaan
Opettele tekniikkaa, valon vaikutus Kuvassa sanomaa, aiheeseen liittyvä Erilaisia kuvia, läheltä osa ”Sammakko – helikopteri ” - perspektiivi Opettele salaman käyttöä Kuvassa ”äksöniä” Valo < = > nopeus Objektiivi => polttoväli, terävyys kuvassa


Lataa ppt "Hannu Keränen & Tiitus Lahti"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google