Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä"— Esityksen transkriptio:

1 Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Vallila

2 Ohjelma Tilaisuuden aloitus / Arja Tuuliniemi
Tieto tutkijan työpöydälle -kyselyn alustavien tulosten esittely/Maija Merimaa Kysely projektina - onnistumisia ja oppimista/Anu Alaterä Organisaatioiden näkökulma kyselyn viestintään ja tulosten hyödyntämiseen Minna Niemi-Grundström/TTY Minna Liikala/THL Tiina Jounio/OY Keskustelua Glögiä ja pipareita sekä vapaata seurustelua

3 Tieto tutkijan työpöydälle! - kysely -onnistumisia ja oppimista
Anu Alaterä Käyttäjäkysely ja glögi -tilaisuus

4 Tausta ja muutos FinELibillä käyttäjäkyselyitä vuodesta 1998
2011 ensimmäinen tietylle käyttäjäryhmälle suunnattu kysely, tavoitteena: Kohderyhmälle relevantit kysymykset Tulokset, joita voidaan käyttää palveluita kehitettäessä niin kirjastoissa kuin konsortiossa 2011 kohderyhmänä yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa toimivat tutkijat Seuraava kysely muulle kohderyhmälle, esim. AMK-sektorille tai yleisille kirjastoille

5 Kyselyn valmistelu Haaste: Relevantit kysymykset, relevantti muotoilu, kohtuullinen pituus Ratkaisu: Yhteistyö sekä kyselyn moninkertainen muokkaus ja hionta Kysymyksiä työstämässä: FinELib-palveluyksikkö Pienryhmä: Sanna Talja (TaY), Jarmo Saarti (UEF), Kimmo Vehkalahti (HY) FinELibin konsortio- ja ohjausryhmät FinELibin Asiantuntijaryhmät kommentoivat teemoja Elokuussa 2011 kyselylomake testattiin pienellä joukolla tutkijoita Jarmo Saari Kansalliskirjaston vaikuttavuuden arviointiryhmän jäsen Haaste: Haluaisi kysyä kaikkea, jokaisesta sisältökysymyksestä olisi voinut tehdä vielä 5 tarkentavaa -> mahdottomuus Kyselystä tehtiin yhteensä 18 versiota

6 Tiedotus ja viestintä kyselystä
Haaste: Ei yhtä kanavaa, jolla tavoittaa kaikki tutkijat Ratkaisu: Yhteistyö ja monikanavointi Tiedotuksessa mukana: FinELib-palveluyksikkö (ml. korkeakouluharjoittelija) Kirjastojen yhteyshenkilöt Käytetyt kanavat: Kirjastojen sivut, uutiset, bannerit, kirjastojen sähköpostilistat yms Yliopistojen tiedottajat, tiedotuslehdet, intranetit, tutkijoiden keskustelupalstat, Facebook Suorat sähköpostit Digiumin kautta

7 Kyselyn toteutus Verkkolomake auki 19.9.-16.10.2011 Vastauksia 3830
Toteutus Digium-kyselyohjelmistolla Vastauksia 3830 Erittäin aktiivisesti vastattu myös avokysymyksiin Kysely on selvästi koettu motivoivaksi ja tärkeäksi Kyselyn verkkosivulla tietoa tuloksista – tavoitteena kerätä lisää : kayttajakysely.html

8 Kyselyn tulokset ja niiden käyttö
Kyselyn organisaatiokohtaiset datat toimitettu kirjastoille Konsortiotason raportti valmistuu tammikuussa 2012 Raportin valmistettua tarkastellaan tuloksia konsortion palvelujen kehittämisen kannalta Kyselydata luovutettu Yhteiskuntatieteelliseen Tietoarkistoon (FSD), josta saatavilla tutkijoille jatkokäyttöä varten Tutkimusyhteistyö Aineisto herättänyt kiinnostusta (HY, TaSTI) Markkinoidaan graduntekijöille

9 Kysely ja konsortio Mitä opittiin tästä kyselystä?
Kohdentaminen kannattaa Viestinnän vahva vaikutus Kerätään kokemuksia Miten tuloksia hyödynnetään? Organisaatiotasolla Konsortiotasolla Tulokset suunnittelun tukena

10 Kiitos Lisätietoja: anu.alatera@helsinki.fi


Lataa ppt "Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google