Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä 5.5.2010 Seija Rannikko.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Turun esi- ja perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OPS2016-alkuaskeleita.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ops-iltapäivä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko

Oppimisen ilmiöt aaltoliikkeessä – poimittuja muutoksen merkkejä • Sosiaalinen media + yhteisöt • Kommunikointi virtuaalisessa tilassa • Verkosto-osaaminen • Parvioppiminen, yksin ymmärtäminen raskasta • Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen • Ohjaaja – oppimisen tukija • Oppimisympäristöt • Oppimisen tasa-arvo • Yksittäiset projektit → on tehtävä yhdessä • Ekologisuus • Ulkoa opettelu • Luokkahuone • Aineopetus • Perustaidot • Asiantuntijuus Nouseva Huipulla Laskeva

Kehittyvä toiminta- ja oppimisympäristö TOIMINTA- ja OPPIMIS- YMPÄRISTÖ Viestintä- järjestelmät Valitut välineet Työ/harrastus/ muu OHJAAJAT Vastaava ohjaaja Substanssiohjaajat Muut ohjaajat: opot, tutorit, mentorit,... Toimintakulttuuri Strategiat Pedagoginen tuki Tekninen tuki OPISKELIJA Sitoutuiminen PLE Ryhmäytyminen

Oppimisen tila ja aika

Ohjaus  kiinteä ja välttämätön osa oppimisympäristöä  ohjauksellisia elementtejä:  opintojen rakenne  oppimisympäristö  ohjaavat oppimistehtävät  ohjaava materiaali esim. työpaikan ohjeet  vertaisoppiminen ja –arviointi  opettajan ja työpaikkaohjaajan ohjaus

Ohjaajan osaaminen  pedagogiset taidot  opsin pohjalta tunnistaa oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet oppimiselle  ohjaukselliset - käynnistää ja ylläpitää oppimista - suuntaa ja kohdentaa oppimista - jäsentää asioiden käsittelyä...  oppimisympäristön rakentaminen  verkosto- ja yhteistyöosaaminen  eri ympäristöjen ja työvälineiden/-menetelmien yhdistäminen

Opiskelijoiden näkemyksiä  Aila Paaso Osaava ammatillinen opettaja pettaja/

Vahvuuksia  Opettajia kiinnostaa oppilaiden koulunkäynti ja he tukevat oppilaita tilanteissa kun tilanteissa. Sekä ilahtuvat itsekkin oppilaiden onnistumisista.  Kykyä lukea erilaisia oppijoita teoriatietoa.  Opetussuunnitelmien laatiminen ja mielenkiintoisten tuntien laatiminen

Heikkouksia  Perehtyä enemmän nykypäivän käytäntöön opettamallaan alueella. Huomioimaan eritasoiset opiskelijat esim. nuoret ja aikuiset  Taito tuoda asiat helposti ja ymmärrettävästi esille opiskelijalle. - Ihmistuntemusta

Mahdollisuuksia  Läheisempi yhteistyö työelämän kanssa. - Jatkuva yhteistyö työelämään, että pysytään ajan tasalla asioissa muuten jäädään jälkeen.  Netin käyttö, ihmisten ja ikäryhmien lähentyminen, tavallaan sukupuolien kuilun katoaminen maailman muuttuessa

Uhkia  Se että opettajat suhtautuvat kielteisesti uusiin tapoihin ja tyyleihin ja muilta oppimiseen. vanhoissa kaavoissa pysyminen.  Pitäydytään liikaa "tutussa ja turvallisessa" ei uskalleta ottaa riskejä, kun maailma muuttuu.  Täydennyskoulutusten puute, tietojen päivittämisen halu.

Muutoksen ensioireita  En tunnista mitään oireita. Ainakaan tällähetkellä ei tule mieleen.  Opettajina on myös henkilöitä, joilta puuttuu pedagoginen osaaminen kokonaan. He ovat alan ammattilaisia ja osaavat vaaditut työt, mutta pedagogisissa taidoissa ja tiedoissa on puutteita tai ne puuttuvat kokonaan.

Millaisen tulevaisuuden rakennamme?  Tulevaisuus ei ole jossain siellä, mihin olemme menossa, vaan se on jotain sellaista, mitä olemme yhdessä luomassa.