Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla Ulla Lehtinen Oulun yliopisto Lähiruokaa markkinoille -hanke p. 040-5787644 Lehtinen/27.11.2008
Laatu ? Alkuperä:Lad (venäjää) rauha, sopisointu,liitos, sauma, järjestys Laadun käsite on ajan kuluessa muuttunut Laadun tulisi olla määriteltävissä Liiketoiminnassa laatu on suhteessa asiakkaaseen Laatu on tuotteen tai palvelun kyky täyttää asiakkaan tarpeet ja odotukset (Keran laatutyökirja,1995) Lehtinen/27.11.2008
TYÖ PROSESSIT RAAKA-AINEET LAADUN TASOT TUOTELAATU TOIMINTOJEN LAATU TYÖ PROSESSIT RAAKA-AINEET YRITYKSEN LAATU JÄRJES- TELMÄT JOHTA- MINEN HENKI- LÖSTÖ TUOTANTO- VÄLINEET Lehtinen/27.11.2008
LAADUN VARMISTUS-JA HALLINTAJÄRJESTELMIÄ LAKISÄÄTEISET PAKOLLISET JÄRJESTELMÄT OMAVALVONTA (ELINTARVIKEYRITYKSET) Elintarvikkeita valmistavan on varmistettava itse, ettei tuotteista aiheudu vaaraa kuluttajalle. On laadittava ja toteutettava valvontajärjestelmä Elintarvikkeiden alkutuotanto: toimijalla on oltava kirjallinen selostus, miten hän alkutuotantopaikalla hoitaa hygienian ja turvallisuuden kannalta keskeiset asiat. LÄÄKKEIDEN ja ROHDOSTEN VALMISTUS Lääketehtailta edellytetään tuotannon laadunvarmistus- järjestelmää (GMP) Lehtinen/27.11.2008
LAADUN VARMISTUS-JA HALLINTAJÄRJESTELMIÄ VAPAAEHTOISET JÄRJESTELMÄT ISO 9000 LAADUNHALLINTAJÄRJESTELMÄ ISO 14000 YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄ BS 8800 TYÖTERVEYS –JA TYÖTURVALLISUUJÄRJESTELMÄ YRITYS- JA ALAKOHTAISET JÄRJESTELMÄT ISO 22000 elintarviketurvallisuuden hallintajärjestelmä Lehtinen/27.11.2008
ISO 9000: Mitä on? Kyseessä on luettelo asioista, jotka täytyy olla määriteltyjä ja kuvattuja Dokumentointivaatimus 7 kertaa, tallennevaatimus 15 kertaa. ISO sanoo, mitkä asiat täytyy olla kunnossa, mutta yritys päättää, miten se hoitaa ne asiat kuntoon ISO ei ota kantaa tuotteen tasoon, mutta yrityksen on määriteltävä tuoteominaisuudet “ISO on asiakkaan puolella” eri keinoin varmistetaan, että asiakas saa sen, minkä uskoo saavansa. Lehtinen/27.11.2008
LAATUJÄRJESTELMÄ ISO 9000 Ei ole pakollinen Maailmanlaajuinen perusjärjestelmä eri toimialoille ”Laadun varmistuksen ajokortti” Laadun kehittämisen työkalu Havaittuja ongelmia: Tehdään liian monimutkainen: ” liikaa paperia” Ylläpito, kehittäminen Lehtinen/27.11.2008
Laadunhallintajärjestelmän osat 1 Laatukäsikirja ”Toimintakansio” Työohjeet , omavalvonta Viiteaineisto -sisäiset -ulkoiset Lehtinen/27.11.2008
Toimintajärjestelmä Laadunhallinta-, ympäristö- ja TTT-järjestelmä yhdessä Laadunhallintajärjestelmä ISO 9001 Ympäristöjärjestelmä ISO 14000 TTT-järjestelmä = työterveys- ja turvallisuusjärjestelmä (OHSAS 18001) Lehtinen/27.11.2008
Laatujärjestelmän sertifiointi Ulkopuolisen tahon myöntämä Maksullinen Ei pakollinen Tukee markkinointia Lehtinen/27.11.2008
LAATUJÄRJESTELMÄN RAKENTAMINEN ON HYVÄ TAPA KÄYDÄ LÄPI YRITYKSEN TOIMINTA SISÄLTÖ AINA YRITYSKOHTAINEN NYKYTILAN ARVIOINTI PUUTTEET, TAVOITTEET ERI TOIMINTOJEN JA PROSESSIEN LÄPIKÄYNTI LAATUKÄSIKIRJAN JA TYÖOHJEIDEN LAATIMINEN KÄYTTÖÖNOTTO TOTEUTUS SERTIFIOINTI, JOS TARPEEN RAKENTAMISEEN VARATTAVA AIKAA Lehtinen/27.11.2008
ISO 9000; jatkuva parantaminen Johdon vastuu Asiakkaat Sidos-ryhmät Asiak- Kaat Sidos- ryhmät Tar-peet Vaati- mukset Mittaaminen, analysointi, parantaminen Tyyty- väisyys Resurssien hallinta Toiminnan prosessit Tuotteet & Palvelut Lehtinen/27.11.2008
Laatujärjestelmä luo lisäarvoa ! KIITOKSIA! Lehtinen/27.11.2008