Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei? Tapio Eräheimo LUT, syksy 2012 ** tulokset / (panokset + riskit)
Menestyksen osa-alueet
RESURSSIT eli ne mitä voidaan käyttää/hyödyntää toiminnassa
Henkilöjohtajuus: ajattelun kehitysvaiheita JOHTAJAN OMINAISUUDET JOHTAJAN KÄYTTÄYTYMINEN JOHTAMINEN JA JOHTAMISYMPÄRISTÖ positivistiset hermeneuttiset JOHTAMISEN JOHTAMISEN MITÄ KOMPETENSSI- PROSESSIEN JOHTAMISESSA ALUEET TARKASTELU TAPAHTUU?
Toiminnan organisointi
Vaihdantakustannuksista kokonaiskustannukset = vaihdantakustannukset + valmistuskustannukset esimerkki (yhteistyö/partnerisuhde vs. osta): - kandidaattien tunnistaminen - kandidaattien arvioiminen - sopimusneuvottelut - toimitusten käytännön toteutus (tavara, paperi, data; minne, kenelle) - laatu- ym. ongelmien ratkaiseminen ( historia & tulevaisuusodotukset) - asiakassuhteen hoito
Missä busineksessa ollaan mukana? portfolio -ajattelu riskinhallinta mikä on yritys (esim. sidosryhmä -ajattelun näkökulmasta) yrityksen menestys: tarkasteluaikajänne ja menestyksen mittarit missä kohdin ”arvoketjua”? kriittisyys loppuasiakkaan kannalta kriittisyys asiakkaan kannalta
Alan/liiketoimintaympäristön tarjoamat mahdollisuudet ja niihin vaikuttaminen elinkaariajattelu & empiirinen näyttö (BCG =>) toimialan jäsentäminen => SCP-paradigma alalletulon esteet determinismi vs./& voluntarismi yrittäjä/yritys & luova tuho
SCP – PARADIGMA S C P PERUSOLOSUHTEET * MARKKINARAKENNE * asiakastottumukset, teknologiset vaatimukset, pääomavaatimukset, lainsäädäntö S MARKKINARAKENNE C KILPAILUN LUONNE P SUORITUSKYKY
KILPAILUN KENTÄT Horisontaalinen kilpailu vastaavan tyyppisiä tuotteita tarjoavaa vastaan 2. Horisontaalinen kilpailu mahdollisia alalle tulijoita vastaan Horisontaalinen kilpailu korvaavia tuotteita vastaan Kilpailu vertikaalisen ketjun sisällä 5. Vertikaalinen ketjujen välinen kilpailu 5 2 4 1 4 3
Tuotoksen sovittaminen asiakastarpeisiin asiakassuhteen tarpeisiin suhdejohtaminen tuote/palvelu -tarpeisiin segmentointi differointi perinteinen tuotekäsitys … merkkijohtaminen * merkin ympärille rakentuneet business –ryväkset ** * kulttuuri rakentuu merkitysten kautta; merkityksiä tuotetaan mm. kielen, käyttäytymisen, kuluttamisen ja omistamisen kautta; merkitykset syntyvät ihmisen mielen tuottamina ** tuotteet + oheistuotteet + uudet tuoteryhmät + …
Johtamisen kompetensseista, keinoista ja käyttäytymismalleista – subjektiivisesti valitut 11 käskyä ole ammattilainen (tulevaisuuden, yritystoiminnan, alan, markkinan, johtamisen…) keskity ihmisiin – kuuntele ole positiivinen ja inspiroiva tunne päämäärä, osaa tehdä synteesit kohtele ihmisiä kunnioittavasti tee paljon työtä ryhmän puolesta täytä tai ylitä asiakkaidesi/tukijoidesi toiveet anna muiden kehittyä älä määräile tue seuraajiasi tue työssä, älä sorki AVAINSANOJA: anna, toiset, ryhmä, myönteinen