Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mitä on liiketoiminnallinen ajattelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mitä on liiketoiminnallinen ajattelu"— Esityksen transkriptio:

1 Mitä on liiketoiminnallinen ajattelu
Title

2 Liiketoiminnan pohja taustalla usein kyvyt ja motiivit
Ammatinharjoittaja Liike, käsityö tai ammatti Firman omistus Riippumattomuus valvonta Yrittäjä Voi pyrkiä henkilö- kohtaiseen varallisuuteen Hyödyntää innovaatiot ja kasvun Ammattimainen Johtaja Rakentaa organisaation

3 Sisäinen kehitysvaihe
kassavirta ”Organisaatiojohtaja” ”Duunari” ”Yrittäjä” ”Tuotekehittelijä” Mahdollisuudet Uusi yritys Yrityksen uudistaminen Yrityksen perustaminen Yrityksen kehittyminen

4 Mikä on muuttumassa, liiketoiminnan kannalta
Megatrendit Globaali talous Vallan uusjako (talous ja politiikka) Itä-Aasia, Kiina, BRIC Kasvu uusilla markkinoilla Maailmankylä Raaka-aineet ja energia Nopea teknologinen kehitys Väestönkehitys Toisiaan ruokkivat muutokset

5 Liiketoiminnalle seurauksia
- Kilpailu kiristyy - Mikään ei ole immuuni - Kilpailuedun (teknologisen) aika lyhyempi - Kokonaiset teollisuuden alat voivat kadota paikallisesti - Ennakointi vaikeutuu - Suuretkaan yritykset eivät ole ”turvassa” - Oltava globaali ja paras alallaan - Joustavuus ja sopeutumiskyky myös johtamisessa - Toimintaympäristöä seurattava reaaliajassa - Toimittava yhä nopeammin - Aito asiakaslähtöisyys - Jatkuva innovointi kaikessa myös bisnesmallissa - Markkinoille tulon esteet pienenevät - Markkinat avoinna kaikille - Asiakkaan tietoisuus kasvaa nopeasti - Kilpailijat oppivat nopeasti - Muutosnopeus kiihtyy - Kulttuuri ja arvomuutokset, läpinäkyvyys lisääntyy

6 Kilpailun kentät Horisontaalinen kilpailu vastaavan
tyyppisiä tuotteita tarjoavaa vastaan Horisontaalinen kilpailu mahdollisia alalle tulijoita vastaan Horisontaalinen kilpailu korvaavia tuotteita vastaan Kilpailu vertikaalisen ketjun sisällä Vertikaalinen ketjujen välinen kilpailu 5 2 4 1 4 3

7 Menestyksen kriteerit
14. Tuotekehitystoiminnan kehittäminen 13. Inhimillisten resurssien kehittäminen 12. Yrityksen johtaminen kasvuperusteiesti 11. Yrityskulttuurin luominen Kumulatiivinen kassavirta 10. Liiketoimintaa tukevien prosessien kehittäminen 9. Yrityksen organisaatiomallin kehittäminen 8. Tuotteen tai palvelut tuottaminen 7. Tuotteen tai palvelun markkinointi 6. Liiketoiminnassa vaadittavien resurssien hommaaminen 5. Yrityksen liiketoimintamallin rakentaminen 4. Valitun teollisuudenalan sekä vallitsevan kilpailun arvioiminen 3. Resurssien arvioiminen 2. Yritysidean arvioiminen 1. Yritysidean etsiminen Yrityksen kehittyminen Tiedon hankkiminen Yrityksen käynnistämisvaihe Yrityksen kehittämisvaihe

8 Menestyksen osa-alueet

9 Liiketoiminnan analysointi vertaamalla
Kilpailua on joka alalla Kahvila, siivous, silmälasit etc. Asiakkaalle tuotettavasta arvosta nousee yhä tärkeämpi kilpailutekijä Koettu laatuvaikutelma Piilossa olevat ”arvot” - Liiketoimintaketju - Kilpailija-analyysi case

10 Vaatimukset/ toiveet Yksinkertaistettu liiketoimintaketju Ominaisuudet

11

12

13 Kehityskohteinen arviointi
Voidaanko kehittää nykyisestä ? Kilpailijaa paremmaksi ? Tunnetaanko asiakas riittävän hyvin, onko tieto validia vai mutua ? Mitkä ovat kustannusvaikutukset ? Kuinka viestitään asiakkaille ?

14 Vaihtoehtojen arviointi
Kuinka valittu tietä kuljetaan eteenpäin ? Riittävätkö omat resurssit ? Alihankkijoiden resurssit ? Kustannusarviointi Lanseeraus ja viestintä, onko kykyä ja osaamista ?

15 Tyypillinen projektin tuotto kassavirta

16 Arvoanalyysi Tyyli ja palvelunäkökulmat
Arvoluokka Ominaisuus Pieni Keskim. Suuri Prior Tunne ja elämys Seikkailu (jännitys löytöretki) Riippumattomuus (rajoista vapaa) Turvallisuus (tunne ja pysyvyys) Aistillisuus (luksuksen tunne) Luottamus (tukee käyttäjää ja motivaatiota) Valta (Käyttäjän valta, kontrolli, ylivaltius) Ergonomia ja käytettävyys Mukavuus ( ei fyysistä kuormitusta / stressiä) Käytön turvallisuus (liikkuvat osat suojattu) Helppokäyttöisyys (nopea oppia, fyysisesti)

17 Arvoanalyysi Teknologia yleisarvot
Arvoluokka Ominaisuus Pieni Keskim Suuri Prior Teknologia Luotettava (Kestää kauan suorituskykyisenä) Mahdollistava(edistyksellinen vs. odotukset) Laatu Viimeistelty (käsityön leima, valmistustoleranssit) Kulutuskestävyys (Suorituskyky säilyy tuotteen elinkaaren ajan) Yleisarvot Vaikutus tuottoon (yritystasolla) Vaikutus brändiin (yrityksen maine, brändi) Edun kestävyys (onko tuotteen etu pidennettävissä)

18 Casen valinta / tehtävä
- Rakenna liiketoimintaketju omasta organisaatiosta - Listaa vaatimuksia joita ei voi ”sälyttää muille” - Tee vaatimusten pohjalta arvio 1-5 kuinka hyvin asiakkaan vaatimukset täyttyvät - Arvioi kilpailijan kykyä täyttää vaatimukset - Pohdi mitä voisi parantaa jotta kilpailukyky olisi parempi jatkossa


Lataa ppt "Mitä on liiketoiminnallinen ajattelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google