Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJukka-Pekka Katajakoski Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1 11.03.2003 Projektinjohdon ja suunnittelun innovatiiviset asiantuntijapalvelut Infra –toimiala Arviointiselvitys
2
2 11.03.2003 Työn lähtökohdat Tavoitteet: •Uudentyyppiset asiantuntijapalvelut – kysyntä ja sisältö? •Uusien asiantuntijapalvelujen kehitysalusta •Alan yritysten verkostoituminen – jatkoprojektit? Aineisto: •Aiemmat selvitykset ja asiakkaiden hankintaohjeet •Aivoriihi •Haastattelut
3
3 11.03.2003 Toimintaympäristö ja toimijat •Rakenteet muuttuvat vähän ja hitaasti •Väyläsegmentti, kuntasegmentti ja yrityssegmentti •Markkina kasvaa hankintamenettelyjen muuttuessa •Asiakasvetoisuus •Rehti toimintaympäristö
4
4 11.03.2003 Toimintaympäristö ja toimijat ASIAKAS KONSULTTI NYKYTILANNETULEVAISUUS? ASIAKAS URAKOITSIJA, PJ-KONSULTTI RAK. KONSULTTI KONSULTTI
5
5 11.03.2003 Markkinan kiinnostavuus YRITYSTEN VÄLINEN KILPAILU UUSIEN PALVELUIDEN UHKA PIENI/KESKINKERTAINEN ASIAKKAIDEN VAIKUTUS SUURI UUSIEN TOIMIJOIDEN UHKA ALIHANKKIJOIDEN VAIKUTUS PIENIKESKINKERTAINEN PIENI/KESKINKERTAINEN
6
6 11.03.2003 Palveluntuotannon kehittäminen Yritysten kilpailukyvystä… •Miten palveluita tuotetaan? •Kenelle palveluita tuotetaan? •Millä keinoin palveluita tuotetaan? Palveluntarjonnan kehittämiskeinoja… •Nykyisten palveluiden kehittäminen •Uusien palveluiden kehittäminen tai nykyisten uudelleen sijoittuminen
7
7 11.03.2003 Palveluntuotannon kehittäminen Nykyisten palveluiden kehittäminen…toivottua •Massalaskenta •Hinnoittelu •Kustannustehokkuus •Innovatiivisuus •Laatuasiakirjojen todellinen hyödyntäminen •Aikatauluosaaminen •Suunnitelmien laatu •Yleinen ammattitaito
8
8 11.03.2003 Palveluntuotannon kehittäminen Palveluiden sijoittuminen… HANKINTAKETJU ESISUUNNITTELURAHOITUS PROJEKTIN JOHTO SUUNNITTELURAKENTAMINENKUNNOSSAPITOTEHTÄVÄ VAIHTOEHTOISIA PALVELUJEN SIJOITTUMISIA
9
9 11.03.2003 InnovaatiovaiheTuotteistusvaihe Uusi palveluTuote Kehitys- ja myyntivaihe Tarjottu lisäarvo Konsultin tuotantokustannukset Aika Suhteellinen lisäarvo konsultille ja asiakkaalle Palveluntuotannon kehittäminen Uudet palvelut; Tuotekehitys ja tuotteistaminen…
10
10 11.03.2003 Palveluntuotannon kehittäminen Kolmen ulottuvuuden asiakkuusmatriisi ESIM. PALVELUIDEN SIJOITTUMINEN ESIM. NYKYISTEN PALVELUJEN KEHITTÄMINEN SEGMENTTI 1 ESIM. KUNTA ASIAKASOMINAISUUS PALVELUNTARJONTA ASIAKASSEGMENTTI ESIM. UUDET PALVELUT SEGMENTTI 2SEGMENTTI 3 ASIAKASOMINAISUUS
11
11 11.03.2003 Päätelmiä •Uudet palvelut itsekehitettyjä kilpailutekijöitä •Väyläsegmentin muutokset -> toimenpiteet? •Aktiivinen yhteistyö yrityssegmentin kanssa -> kumppanuudet -> WIN-WIN •Hankkeiden taloudellisen riskin jakaminen -> kumppanuudet -> WIN-WIN •Kuntasegmentti ennallaan toistaiseksi Verkostoitumishanke Sopimus- ja voitonjakomallit Kuntatekniikan tutkimus
12
12 11.03.2003 Urakoitsija 1 Urakoitsija 2 Urakoitsija 3 KannattavaKehitettäväMuutettava Palveluntuotannon kehittäminen Asiakkaiden segmentointia…
13
13 11.03.2003 VÄYLÄSEGMENTTI, TIEHALLINTO ASIAKASOMINAISUUDET - HANKKII KOKONAISUUKSIA - JÄYKKÄ HINNOITTELUKÄYTÄNTÖ + KOHTALAINEN LISÄARVO ASIAKKAALLE - HUONOT MAHDOLLISUUDET ASIAKKUUDEN SYNTYMISELLE KEHITETTÄVÄ UUSI PALVELU; KUNNOSSAPIDON KONSULTOINTI ASIAKASEGMENTTI JA -OMINAISUUDET Palveluntuotannon kehittäminen Case
14
14 11.03.2003 KUNTASEGMENTTI, KUNTA X ASIAKASOMINAISUUDET - VAKIINTUNEET HANKINTAMENETTELYT - JÄYKKÄ HINNOITTELUKÄYTÄNTÖ + KOHTALAINEN LISÄARVO ASIAKKAALLE - HUONOT MAHDOLLISUUDET ASIAKKUUDEN SYNTYMISELLE KEHITETTÄVÄ UUSI PALVELU; KUNNOSSAPIDON KONSULTOINTI ASIAKASEGMENTTI JA -OMINAISUUDET Palveluntuotannon kehittäminen Case
15
15 11.03.2003 YRITYSSEGMENTTI, URAKOITSIJA 3 ASIAKASOMINAISUUDET + MAHDOLLISUUS VAPAAMPAAN HINNOITTE- LUUN (WIN-WIN) + HYVÄ LISÄARVO LOPPUTUOT- TEELLE JA ASIAKKAALLE + HYVÄT MAHDOLLISUUDET ASIAKKUUDEN SYNTYMISELLE KEHITETTÄVÄ UUSI PALVELU; KUNNOSSAPIDON KONSULTOINTI ASIAKASEGMENTTI JA -OMINAISUUDET Palveluntuotannon kehittäminen Case
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.