F-H luokkien OPS Motoriset taidot Kieli ja kommu-nikaatio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Mielenterveys s. 110 –
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Tytöt teknologian taitajiksi
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Liikunnan arviointi luokilla
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ME-hengen kehittäminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa 3.luokan vanhempainiltaan
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Sosioemotionaalinen kehitys
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Motorinen kehittyminen
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Sisältöalueet esiopetuksessa
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

F-H luokkien OPS Motoriset taidot Kieli ja kommu-nikaatio Sosiaaliset taidot Arvot OPS Henkilöstö Tuntijako Päivittäisten toimintojen taidot Kognitiiviset taidot Toiminta-ajatus Visio Arviointi

Visio Oppiminen, taidot ja tiedot Itsenäisyys, yhteisöllisyys, yhteisön jäsenyys Persoonallisuuden/kehitysvammaisuuden kunnioittaminen Koulun toiminta Tasa-arvoisuus tarkoittaa erilaisuuden hyväksymistä

Arvot Erilaisuuden kunnioittaminen Ihmisoikeuksien kunnioittaminen Oikeudenmukaisuus Vastuullisuus Yhteistyökykyisyys Itsenäisyys

Toiminta-ajatus ja tavoitteet Oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen opetusjärjestelyissä Kurssitarjonnan ja läpäisyperiaatteen käyttö Lukutaidon oppiminen ja akateemiset taidot eivät ole itsetarkoitus Tavoitteet Itsenäisyyteen kasvaminen Elämän laadun parantaminen

Motoriset taidot Tavoitteena vahvistaa oppilaan kehon hahmotusta sekä edistää kokonais- ja hienomotoristen taitojen kehittymistä. Tavoitteena on myös kehittää ja ylläpitää toimintakykyisyyttä ja edistää arjessa selviytymistä , ja sosiaalista, henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Kehon hahmotus eri aistien kautta tulevan tiedon yhdentyminen kehon liikkeiden hahmotuksen kehittyminen aistimotorisen tiedon pohjalta kehittyvä minäkuva   Karkeamotoriikka karkeamotoristen liikkeiden hallinta eri asennoissa tasapainon hallinta eri asennoissa ja eri pinnoilla kehon keskiviivan ylittäminen silmä-käsi- ja silmä-jalka-koordinaation kehittyminen kehon puolisuuden kehittyminen (esim. kätisyys) erilaisten liikkumistapojen hallinta  lihasvoiman hallinta ja tarkoituksenomainen käyttö

silmä-käsi- -koordinaation kehittyminen Motoriset taidot Hienomotoriikka käsien tarkoituksenmukaisen toiminnan kehittyminen silmä-käsi- -koordinaation kehittyminen erilaiset tarttumaotteet erilaiset hienomotoriset otteet (kynäotteet) Tilantaju tilantajun kehittyminen aistitoimintojen, motoristen taitojen ja erilaisten liikkumistapojen kautta kehotila lähitila huonetila lähiympäristö   Liikunta liikunnanopetuksella ohjataan oppilasta toiminnallisia menetelmiä käyttäen  omaehtoisuuteen ja monipuoliseen liikkumiseen ja liikunnasta nauttimiseen. ohjataan ja kannustetaan liikunnan harrastamisen pariin

Kieli ja kommunikaatio/Äidinkieli Kielen ja kommunikaatiotaitojen tavoitteena on hankkia taidot ja kyky ymmärtää ja välittää tietoa esim. puhutun kielen, graafisten symbolien (kuvat ja piirtäminen), konkreettisten merkkien tai viittomien tai muun käyttäytymisen kuten ilmeiden, kehon kielen, kosketuksen tai eleiden välityksellä. Tavoitteena on saada kokemuksia ja tehdä havaintoja ympäristöstä eri aistikanavia käyttäen. Kielellinen tietoisuus signaalitaso (yleistymättömät sanat ,kuvat ja viittomat) symbolitaso (yleistyneet sanat, kuvat ja viittomat) yhdistelmätaso (lausetaso eli kahden tai useamman yhdistelmä) kielen rakenteellinen taso (kielen käyttö ilmaisuun) Kommunikaatio tulla kuulluksi ja ymmärretyksi omalla kielellisellä tasolla niin puhetta kuin sitä tukevia ja korvaavia ilmaisukeinoja käyttäen kommunikaatioon vastaaminen tarkoituksenmukaiset vastaukset ymmärtävä kuunteleminen kommunikaation aloittaminen huomion hakeminen, pyytäminen ja kysyminen omien tarpeiden ja toiveiden ilmaisu  kommunikaation ylläpito yhteiseen toimintaan keskittyminen vuorottelutaidot keskustelun monipuolistuminen ja keskustelutaitojen kehittyminen  

Kieli ja kommunikaatio hyödyntää kommunikaatiota ja kieltä erilaisten asioiden sekä ympäröivän maailman hahmottamisessa ja ymmärtämisessä kuvien, viittomien ja sanojen yhdistäminen oikeisiin asioihin, tilanteisiin sekä paikkoihin   käyttää kommunikaatiota ja kieltä välineenä uuden oppimisessa ymmärtää kuvallisia, viitottuja ja/tai puhuttuja ilmaisuja sekä ohjeita ja hyödyntää niitä uuden oppimisessa konkreettisissa oppimistilanteissa puhuu ja ymmärtää puhuttua kieltä sekä noudattaa sanallisia ohjeita ja käy lyhyitä keskusteluja oppimistilanteissa ymmärtää puhuttua ja/tai kirjoitettua kieltä niin, että pystyy ilmaisemaan itseään Arkielämän taidoissa selviytyminen hyvä itsetunto omiin asioihin vaikuttaminen osallisuus, osallistuminen

Äidinkieli Lukutaito Kirjoittaminen Ilmaisutaito kuvalukeminen äänteen ja kirjaimen yhdistäminen tavujen ja kokonaisten sanojen hahmottaminen sujuva lukeminen ymmärtävä lukeminen kuullun ymmärtäminen Kirjoittaminen kirjainhahmojen tunnistaminen mallin mukaan jäljentäminen ja kirjoittaminen oman tekstin tuottaminen tarkoituksenmukaisen, aiheeseen liittyvän tekstin tuottaminen Ilmaisutaito esittämisen taito verbaalinen ja non-verbaalinen ilmaisu oman mielipiteen, ajatuksen esille tuominen

Sosiaaliset taidot Käyntikortti itsenäistymiseen Vuorovaikutustaidot vastavuoroisuus aikuisen kanssa ohjaava vuorovaikutus vuorovaikutus on väline saavuttaa jotain haluamaansa suostuu ohjattavaksi yhteyttä luova vuorovaikutus yhteinen vastavuoroinen toiminta ja vuorottelutaidot jaettu tarkkaavaisuus yhteisen kiinnostuksen kohteen jakaminen ja siitä keskusteleminen Vastavuoroisuus toisten oppilaiden kanssa osoittaa kiinnostusta toisia oppilaita kohtaan, ottaa heihin kontaktia sekä vastaa toisten oppilaiden vuorovaikutusaloitteisiin tarkoituksenmukaisella tavalla lähtee mukaan yhteiseen toimintaan ja vuorotteluun leikit ja pelit

Tunteiden ilmaiseminen, tunnistaminen ja tunnetaidot Sosiaaliset taidot Tunteiden ilmaiseminen, tunnistaminen ja tunnetaidot itsetunto, itseluottamus vammaistietoisuus ; rajat ja mahdollisuudet Ryhmän jäsenenä oleminen ja toimiminen lähipiirin tunnistaminen tarpeen tyydytyksen ja oman vuoron odottaminen toisten huomioiminen toisten puheiden ja ilmeiden havainnointi ja reagointi taitojen siirtyminen eri tilanteisiin oman käyttäytymisen säätely ja hallinta Yhteiskunnan jäsenenä toimiminen asiointi , itsensä esitteleminen, keskustelu ja ”small talk” eri tilanteissa yhteiskunnan säännöt ja normit

Kognitiiviset taidot Kieli ja vuorovaikutus avattu osioissa kieli ja kommunikaatio / äidinkieli ja sosiaaliset taidot Matematiikka ajan taju nykyhetki, tulevaisuus, mennyt aika kellon ajat, Vrk:n ajat, viikonpäivät, kuukaudet, vuodenajat laadun taju esineiden tarkoituksenmukainen käsittely tutkiminen, vertailu, luokittelu tilan taju tietoisuus omasta kehosta, lähitilasta, huonetilasta, lähiympäristöstä määrän taju esineiden vertailu suhteessa omaan itseen, esineiden keskinäinen vertailu syyn taju syy ja seuraus on yksi kokonaisuus syyn ja seurauksen erottaminen asioiden yhdistäminen ongelmanratkaisu

Matemaattinen tietoisuus matemaattiseen ajatteluun orientoituminen Kognitiiviset taidot Matemaattinen tietoisuus matemaattiseen ajatteluun orientoituminen muodot rakentelu avaruudellinen hahmottaminen luvun ja määrän yhdistäminen peruslaskutoimitukset vertailu ja luokittelu mitat ja mittaaminen raha Ympäristö, luonnontieto ja teknologia ihminen ja ympäristö rakennettu ympäristö kestävä kehitys ATK-taidot elämyksellisyys esim. retket ympäristöön teknologian hyödyntäminen aine ja energia avaruus

Kognitiiviset taidot Yksilö, yritys ja yhteiskunta oppilaan ohjaus TET jatko-opinnot Kuka minä olen? ja kuka olen suhteessa lähipiiriin ja -historiaan Kotitalous ruoan valmistaminen ja leipominen, kodin hoito, arkitaidot Taide ja käsityö kuvataide käsillä tekeminen, erilaiset työtavat (maalaaminen, muovailu, piirtäminen…) musiikki kuunteleminen, soittaminen, laulaminen, musiikin mukaan liikkuminen, tanssiminen musiikin teoria mm. tempo, rytmi, tyyli käsityö käsillä tekeminen, erilaisiin materiaaleihin ja työtapoihin tutustuminen, tekstiili- ja tekninen työ, työturvallisuus Terveys ja toimintakyky vaarantaju oman fyysisen ja psyykkisen terveydentilan tiedostaminen terveelliset elämäntavat päivän rytmi ravintotietoisuus Oman toiminnan ohjaus erottaa olennaisen epäolennaisesta ja keskittyy käsillä olevaan tehtävään aloittaa ja saattaa loppuun annettu tehtävä huomioi ryhmässä toiset ja odottaa omaa vuoroaan itsenäinen työskentely

Päivittäisten toimintojen taidot Toteutetaan läpäisyperiaatteella tavoitteena oppilaan itsenäisyyteen kasvaminen. Itsestä huolehtiminen ikätaso huomioiden ruokailu, pukeutuminen henkilökohtainen hygienia ja siisteys ja omasta ulkonäöstä huolehtiminen päivärytmin ymmärtäminen Eläminen yhteisössä valintojen tekeminen oman tahdon ilmaiseminen ja tilanteissa joustaminen hyvät tavat, säännöt ja normit asioiminen ( kaupat, kirjasto, kulttuurikohteet jne.) Terveys ja turvallisuus liikkuminen lähiympäristössä fyysisestä kunnosta huolehtiminen seksuaalisuus

Päivittäisten toimintojen taidot Asuminen osaa soveltaa opittuja taitoja eri ympäristössä osallistuminen kodin askareisiin ”itsenäinen asuminen” Vapaa-aika harrastaminen osallistuminen sosiaalisen median mahdollisuudet ja vaarat tietotekniikan oikeanlainen käyttö Työskentelyvalmiudet asian mukainen käytös työskentelytilanteissa ja tehtävien loppuun suorittaminen osaa pyytää apua noudattaa annettuja ohjeita erilaisiin työskentelytapoihin tutustuminen omien vahvuuksien löytäminen