Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä."— Esityksen transkriptio:

1 Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä

2 Kuraattorin työ  Tehtävä tukea lasten hyvinvointia ja oppimista  Opetellaan yhteistoiminnallisia taitoja  Ryhmätyöskentely -> Matala kynnys lähestyä

3 Koulupsykologin työ  Oppimisvaikeudet  Haasteita keskittymisessä  Huoli oppilaan mielialasta/tunne-elämästä  Sosiaalisen kehityksen haasteet -> Matala kynnys lähestyä

4 Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 1/4  Omatoimisuus arjessa  Pukeminen ja riisuminen (napit, vetskarit, kengännauhat…)  WC-asiat (wc-hädän tunnistaminen, käsienpesu, pyyhkiminen…)  Ruokailu (haarukan ja veitsen käyttö, valmius maistaa uusia ruokia…)  Omista tavaroista huolehtiminen (omien työvälineiden/vaatteiden tunnistaminen, repun pakkaamisen harjoittelu…)  Kellonaikojen tunnistaminen

5 Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 2/4  Oppimiseen liittyvät taidot  Lukeminen (tunnistaa kirjaimia, erottelee äänteitä…)  Kirjoittaminen (kirjoittaa oman nimen, lukemisen taidot…)  Matematiikka (tunnistaa numerot 1-9, lukujonotaidot, pienet laskutehtävät…) →Kiinnostus koulutyöskentelyyn ja positiivinen kuva itsestään oppijana on kaiken avain, ei niinkään jo olemassa olevat taidot

6 Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 3/4  Sosiaaliset taidot  Toimiminen isossa ryhmässä  Oman vuoron odottaminen/pyytäminen  Kaveritaidot (ottaa muut huomioon, neuvottelu, vuorottelu, avoin erilaisuudelle, riitojen sopiminen, joustavuus…)  Oma-aloitteisuus sosiaalisissa suhteissa (hei saanko tulla mukaan…?, hei haluutko sä tulla mukaan…?)  Voittaminen ja häviäminen peleissä/leikeissä

7 Asiat joihin koulutulokkaalla pitäisi olla valmiuksia? 4/4  Itsenäinen työskentely  Yhteisten ohjeiden mukaan toimiminen (kuuntelee ohjeet, ymmärtää ohjeet, toimii ohjeen mukaan)  Toiminnanohjaus (mistä aloittaa työskentelyn, mitä teen kun en osaa…)  Kyky hillitä ja hallita itseään (vaikka mieli tekisi niin ei tee)  Sinnikkyys ja innostus koulutyössä  Keskittyminen työskentelyyn (pitkäjänteisyys, häiriöherkkyys…)

8 Miten jaksaa koko koulupäivä?  Koulu on lapsen ”työpaikka”  Muutos päiväkoti- ja esikouluelämään on suuri  Riittävä uni (n. 10 h)  Hyvä aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala  Oppitunneilla  Opetuksen vaativuus ja lapsen taidot kohtaavat  Monipuoliset tarkkaavuutta tukevat keinot opettajan käytössä  Välitunnit (raitis ilma, liikunta, kaverit)  Läksyaika (n. 30 min)  Perheaika, hellyys ja huolenpito  Harrastukset  Peliaika  Ulkoilu, liikunta  Lepo/vapaa-aika

9 Läksyt  Iltapäiväkerhossa tai kotona  Sovittu aika, milloin läksyt tehdään  Rauhoita läksytilanne  Oma huone, keittiön pöytä…  TV, radio ym. pois päältä  Kännykkä, pelikoneet ym. sivuun  Apukeinoja  Munakello tms.  Tehtävälista  Aikuisen tuki tarvittaessa saatavilla  Vanhemmat tarkastavat, että läksyt on tehty

10 Vanhemmat lapsen kehityksen tukena Kasvatuksen uudet 10 käskyä (HS 3.3.2016, Carolyn Webster-Stratton: Ihmeelliset vuodet) 1. Kiinnitä huomio hyvään käytökseen 2. Leiki lapsen kanssa joka päivä 3. Kehu paljon ja täsmällisesti 4. Palkitse onnistuminen 5. Komenna vähän mutta oikein 6. Jätä huomiotta 7. Osoita teon seuraus 8. Kannusta ratkaisemaan ongelmia itse 9. Opeta kaveritaitoja 10. Opeta lasta ilmaisemaan tunteita

11 Lisää tietoa kouluikäisen kehityksestä  www.mll.fi -> Vanhempain netti -> Tietokulma www.mll.fi


Lataa ppt "Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Anniina Vatanen & kuraattori Aira Heikkilä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google