Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppimisympäristöajattelu oppimisen tukena Oppiminen eri maailmoissa – Second Life 17.10.2008 Juho Helminen Opetushallituksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
OHJAAMINEN.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
OIKEAT ASKELEET Perässäkulkijasta edelläkävijäksi Tablettitietokoneiden käyttö opetuksessa parantaa lasten ja nuorten kykyä ratkoa ongelmia.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Sivu 1 Manner-Suomen maaseutuohjelman toimeenpano Tilannekatsaus
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Perustettu
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
TET =Työelämään tutustuminen
Vanhempainilta
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Saimaan ammattiopisto Sampo
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppimisympäristöajattelu oppimisen tukena Oppiminen eri maailmoissa – Second Life Juho Helminen Opetushallituksen oppimisympäristöjen kehittämishankkeet

2 Osaamisen ja sivistyksen asialla Oppimisympäristöjen kehittämishankkeiden tavoitteita  monipuolistaa opetusta ja kehittää toiminnallisuutta tukevia oppimisympäristöjä  sitoa oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva oppiminen kiinteästi opetussuunnitelmiin ja kehittää tapoja hankitun osaamisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi  hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja jaettua asiantuntijuutta  luoda verkostoja, vuorovaikutuksellisia opetusmenetelmiä ja kehittää yhteisöllistä oppimista erilaisissa ympäristöissä  koulutuksen työelämäyhteyksien vahvistaminen

3 Osaamisen ja sivistyksen asialla Rahoitus: valtionavustus 1. Hakukierros myönnetty 7,4 milj. euroa - hakemuksia lähes 600 kpl - myönteisiä päätöksiä yli 200 kpl 2. Hakukierros myönnetty 5,2 milj. euroa - hakemuksia 534 kpl - myönteisiä päätöksiä 195 kpl 3. Hakukierros valmistelun alla - avustukset haettavissa vuoden 2009 alussa Hakemukset v. 2008

4 Osaamisen ja sivistyksen asialla Näkökulmia oppimisympäristöihin • fyysinen • paikallinen • tekninen • sosiaalinen Tavoitteena informaalin ja formaalin oppimisen lähentäminen Didaktis- pedagoginen

5 Osaamisen ja sivistyksen asialla Paikallinen oppimisympäristö Paikallinen oppimisympäristö lähestyy oppimista oman paikkakunnan mahdollisuuksien kautta - kulttuurilaitokset – tutustuminen ennen ja jälkeen vierailun esim. Innovaattori Tekniikan museossa - työpaikat – työssä oppiminen tvt:n työkäytön oppiminen - lähiluonto mobiililaitteet - lasten ja nuorten harrastukset, koti jne

6 Osaamisen ja sivistyksen asialla Fyysinen oppimisympäristö Fyysinen oppimisympäristö lähestyy oppimista koulurakennuksen, kalustuksen, koulunpihan kautta -rakennuksen käyttö oppimateriaalina -kalusteet oppimisen tukena -uudisrakennuksen verkkoyhteydet -tvt koulun pihalla- onko mahdollista?

7 Osaamisen ja sivistyksen asialla Sosiaalinen oppimisympäristö Sosiaalinen oppimisympäristö lähestyy oppimista oppilaitoksen sosiaalisten suhteiden kautta - oppilaitoksen ihmissuhteisiin kuuluvat kaikki kouluyhteisön jäsenet - sosiaalinen web ja sen mielekäs käyttö oppimisessa - face-to-face sosiaalisuutta ei saa unohtaa

8 Osaamisen ja sivistyksen asialla Tekninen oppimisympäristö Tekninen oppimisympäristö lähestyy oppimista tekniikan kautta - TVT opetuksessa - virtuaalimaailmat - mobiililaitteiden käyttö - paikannusjärjestelmät - mittalaitteet - jne.

9 Osaamisen ja sivistyksen asialla Esimerkkejä oppimisympäristöjen kehittämishankkeista Slämärit: Lemin kunta, Sodankylän kunta, Lappenrannan kaupunki, Espoon kaupunki - Isosta-Britanniasta tuotua ideaa soveltavassa hankkeessa valmennetaan luokkalaisia tuottamaan runoutta ryhmässä. Kussakin koulussa oppilaan ryhmä suunnittelee ammattirunoilijan opastuksella esitettäviksi aiottuja runoja. Yhteiset tekstit esitetään yleisölle niinikään ryhmässä. Suomen sota 200 vuotta: Tavoitteena on hyödyntää monikulttuurisen yhteistyön tuomat erilaiset näkemykset opetuksessa. Viiden koulun yhteisessä hankkeessa käsitellään draaman ja esitelmien sekä erilaisten töiden keinoin Suomen sodan vaiheita Pohjanmaalla ja Tornionjokilaaksossa 200 vuotta sitten.

10 Osaamisen ja sivistyksen asialla Esimerkkejä oppimisympäristöjen kehittämishankkeista Iloiten Alkulaan: Hyödynnetään monipuolisesti Alkulan tilan ympäristöä opetuksessa eri oppiaineita integroiden. Ohjataan lapsia käyttämään erilaisia teknisiä välineitä ympäristön tutkimisessa ja havainnoimisessa. Vaasan 4H-yhdistys organisoi toimintaa ja hankkii asiantuntija-apua eri luonto- ja liikuntayhdistyksiltä. Kartta oppimisympäristönä: Kartoitetaan GPS-tekniikan avulla koulun piha- ja lähialueet, valmistetaan OCAD-ohjelmalla uusia karttoja eri oppiaineiden opetukseen. Kartat palvelevat myös kyläläisten, urheiluseurojen ja partion toimintaa. Kartoista muodostuu näin uusi opetuksen järjestämistapa ja uusi oppimisympäristö.

11 Osaamisen ja sivistyksen asialla Esimerkkejä oppimisympäristöjen kehittämishankkeista Fysiikka ja fysiikka: Suunnitellaan ja rakennetaan pedagoginen ulkoleikkivälineistö oivaltavaan leikkiin ja fysiikan opetukseen, niitä vastaavat pienoismallit luokkaopetukseen sekä ideamateriaalia opettajalle opetuksen suunnitteluun. Valkoposkihanhesta varpuseen: Biologian ja maantieteen integroivana kurssina toteutetaan kaupunkiluonnon havainnointiprojekti, joka alkaa kuntakeskuksesta ja etenee lähialueille. Havainnointi perustuu paitsi jalkatyöskentelyyn, myös nettikameraseurantaan eri sijoituspaikoissa. Kirjallisia ja kuvahavaintoja varten perustetaan blogi, joka linkitetään valtakunnalliseen nettihavaintopaikka Hatikkaan.

12 Osaamisen ja sivistyksen asialla Missä Second Life voi tulla mukaan?

13 Osaamisen ja sivistyksen asialla Lisätietoja