Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaarina Nieminen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä 24.8.2007 | Jaakko Naakka
2
Jaakko Naakka Suunnittelija, Turun yliopiston Täydennyskoulutuskeskus
Verkko-opetus, Moodle… Tietojenkäsittelytieteen opinnot Tampereen yliopistossa
3
Mielekäs verkko-oppiminen?
Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan Verkko ei itsessään pelasta opetusta, pidetään jalat maassa
4
Osa 1. Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti
5
Alkupohdintaa Miten ja mihin sinä itse käytät verkkoa työssä tai vapaalla? Miten ja mihin käytät verkkoa opetuksessasi?
6
Suomen suosituimmat sivustot
Google Suomi IRC-galleria Microsoft Network (MSN) YouTube Suomi24 Lähde:
7
Tämän päivän internet-trendit
Sosiaaliset verkostot IRC-galleria MySpace, FaceBook… Käyttäjien luomat sisällöt YouTube Blogit WikiPedia Virtuaalimaailmat Second Life
8
Webin sisällön luojat Lähde: Businessweek (11.6.2007)
9
Sosiaaliset verkostot, esim. FaceBook
MySpacen kaltainen sosiaalinen verkosto Alun perin vain yhdysvaltalaisten oppilaitosten käytössä Edelleen vahva opiskelijasuuntautuneisuus Erilaisia verkostoja ja ryhmiä käyttäjien mielenkiintojen ja taustojen mukaan. Eri oppilaitoksilla omat verkostot Turun yliopiston verkostossa n käyttäjää Vapaamuotoisia keskustelualueita, esim. lukukausimaksuista
10
Muut Internet-palvelut
Sähköposti Pikaviestimet (Skype, MSN, ICQ, GoogleTalk) IRC …
11
Siis… Tekniikkaa käytetään innovatiivisilla tavoilla
Käyttötapoja vaikea ennustaa Vaikea säännellä ylhäältä päin Käyttäjälähtöisyys Huonoja kokemuksia jos yritetään tyrkyttää jotain mitä ei haluta käyttää Tämä pitäisi huomioida myös verkko- opetuksessa
12
Tämän päivän verkko-opetus
Verkko-opetus suurelta osin edelleen tiedostojen jakamista ja materiaalin välittämistä Hyödynnetään verkko opetuksessa samalla tavalla kuin tavalliset verkon käyttäjät sitä hyödyntävät Käytetään verkkoa siihen missä se on vahvimmillaan Verkostot, sosiaalisuus, yhdessä tekeminen, nopeus, vapaus ajasta ja paikasta
13
Osa 2. Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan
14
Oppimisen apuvälineitä
Kirjat Kynä ja paperia Liitutaulu Piirtoheitin Tietokone Tietoverkot …
15
Verkon vahvuudet Nopeus, ajankohtaisuus
Valtava määrä tietoa, esim. Wikipediassa noin 2 miljoonaa artikkelia Kaksisuuntainen viestintä Mahdollistaa oppimisen yhdessä noin miljardin muun ihmisen kanssa
16
Verkko voi muuttaa perinteisiä oppimismenetelmiä
Esimerkki oppimispäiväkirja -> blogi
17
Oppimispäiväkirja -> blogi
Internet Opettaja
18
Opetuksen rakenteellinen muutos
Oppiminen Oppimis-ympäristö Opettaja Internet Opettaja, oppiminen, opetus, opetusympäristö
19
Elgg Alunperin Brightonin yliopistossa kehitetty sosiaalinen verkosto, “social learning landscape” Asennettavissa oppilaitoksen omalle palvelimelle Ei-formaali, opiskelijalähtöinen oppimisen kanava Toimii hyvin yhdessä esimerkiksi Moodlen tai WebCT:n kanssa
20
Mielekäs verkko-oppiminen?
Hyödynnetään verkkoa käyttäjälähtöisesti Käyttäjälähtöisyys, käyttäjien luomat sisällöt Opettamisen ja oppimisen apuvälineet tarpeen mukaan Kirjoilla ja lähiopetuksella on edelleen paikkansa Verkko ei itsessään pelasta opetusta, pidetään jalat edelleen maassa Verkko laajentaa oppimista
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.