YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
Ammatillisen kouluttajan ohjauksellinen rooli
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ops seminaari Askola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
HUIPPU Elokuu 2017.
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Joustavat oppimispolut
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN Kajaanin ammattikorkeakoulu Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Sirkka Liisa Niskanen, yliopettaja, TtL 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu = ohjattu harjoittelu Sairaanhoitajakoulutuksessa vähintään 90 opintopistettä eli noin 2000 tuntia Terveydenhoitajakoulutuksessa 100 opintopistettä eli noin 2300 tuntia 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu HANKKEEN LÄHTÖKOHDAT Sosiaali- ja terveysministeriön terveysalan koulutuksesta ja työssäoppimisesta antaman suosituksen mukaan koulutus- ja toimintayksikköjen on kehitettävä harjoittelujaksojen toteutusta kehittämällä harjoittelujaksojen toteutusta ja muodostamalla uusia yhteistyömuotoja ja –rakenteita Valtakunnalliset harjoittelun kehittämishankkeet 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

YHTEISTOIMINTAMALLI OHJATTUUN HARJOITTELUUN TAVOITTEENA: Kehittää ohjatun harjoittelun toimintamalli yhteistyössä työelämän kanssa (Kainuun maakunta-kuntayhtymän sosiaali- ja terveystoimialan kanssa). Tukea opiskelijoiden ammatillisen osaamisen kehittymistä kohti hoitotyön asiantuntijuutta ja näyttöön perustuvan hoitotyön hallintaa. 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu Yhteistoimintamalli ohjattuun harjoitteluun –hanke liittyy Kainuun maakunta-kuntayhtymän sosiaali- ja terveystoimialan hoitotyön kehittämishankkeeseen Hoitotyön osaamisen johtaminen Kainuussa – Terveyttä ja hyvinvointia näyttöön perustuvalla hoitotyöllä Kainuussa vuosille 2006 – 2007. 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Näyttöön perustuvan toiminnan oppiminen ohjatussa harjoittelussa Toimintakäsikirja Yhdysopettajajärjestelmä Lähiohjaaja roolimallina –koulutus 3 op Perehdytysohjelma/harjoittelun viikko-ohjelma Osastotunnit Hoitotyön opiskelijan työkirja 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu Toimintakäsikirja Laadunvarmistuksen tueksi 9 toimintasuositusta ja niille mitattavissa olevat kriteerit Prosessikuvaus, joka liitetään maakunta-kuntayhtymän ja ammattikorkeakoulun laatujärjestelmiin 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Toimintakäsikirja, suositukset Tiedonkulku toimii harjoittelupaikan ja ammattikorkeakoulun henkilöstön kesken avoimena Sopimuksilla ja resursseilla mahdollistetaan opiskelijoiden yhdenvertainen oppiminen harjoittelujaksoilla Harjoittelua ohjaava opettaja organisoi, mahdollistaa ja varmistaa ohjatun harjoittelun laadukkaan ohjauksen ja oppimisen Harjoittelupaikan hoitotoiminta on näyttöön perustuvaa sekä eettisten arvojen ja periaatteiden mukaista 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 5. Ohjaavat hoitajat ja lähiohjaajat auttavat opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä harjoittelujakson aikana 6. Opiskelija reflektoi ammatillisen osaamisensa edistymistä ja on vastuullinen oppimisestaan 7. Ohjaajakoulutuksella tuetaan lähiohjaajien ja opetuksesta vastaavien hoitajien ohjaustaitoja 8. Perehdytys toteutetaan suunnitelmallisesti 9. Harjoittelun arviointi tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen kehittymistä sekä harjoitteluprosessin uudistumista 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Perehdytysohjelma/harjoit-telun viikko-ohjelma Ennen harjoittelua: Ops:n opintokokonaisuuden tavoittei-den integroituminen hoitotoimintaan ohjatussa harjoittelussa Osaamiskuvaukset - ammatillisen osaamisen kompetenssit Harjoitteluun liittyvät oppimistehtävät Harjoittelun käytänteet: opiskelijoista vastaava hoitaja, lähiohjaaja, harjoittelujakson eteneminen, työvuorot, oppimistavoitteet, oppimisen arviointi, sovitut koulutus- ja seminaaripäivät 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 1. viikko Harjoittelupaikan: toimintaa ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet, toimintafilosofia, tietosuoja ja salassapito, henkilökuntarakenne, opiskelijaohjauksen periaatteet, työsuojeluun liittyviä keskeisiä asioita, (lainsäädäntö) työvuorojen laadinta, Fyysinen ympäristö Näyttöön perustuva hoitotyö Tulosyksikön toimintaperiaatteet ja toiminnan viitekehys Alkukeskustelu/ lähtötasokeskustelu ja oppimistavoitteet 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 2. viikko Näyttöön perustuva hoitotyö Oppimistehtävän aihe opintokokonaisuuden tavoitteet harjoitteluympäristön näyttöön perustuva hoitotyö harjoitteluympäristön toimintaperiaatteet Jatkuva palaute ja oppimistavoitteiden täsmentyminen 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 3. viikko Näyttöön perustuva hoitotyö Oppimistehtävän työstäminen Väliarviointi 4. viikko Oppimistehtävän käsittely osastotunnilla 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 5.-6. viikko Näyttöön perustuva hoitotyö Loppuarviointi ja palautteet Ohjelmaan on myös kirjattu Kuka tekee/vastaa Opiskelijan toiminta 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Osastotunnit - oppimistehtävät Tavoitteena on tarkastella hoitamisen eri ilmiöitä käytännöllisenä ja teoreettisena tapahtumana Osallistuvat työyksikössä opiskelevat opiskelijat ja osaston henkilökunta (mahdollisuuksiensa mukaan) Jatkossa kehitetään myös työyksikön tarpeista lähteväksi 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Hoitotyön opiskelijan työkirja Tavoitteena on koota yhteen opiskelijan koko koulutuksen ajalta ammattitaitoa edistävien harjoittelujaksojen tiedot, jotta opiskelijan ammatillinen kehitys on näkyvillä kaikkien harjoittelujaksojen aikana opiskelijalla, ohjaajilla ja ohjaavalla opettajalla Työkirjan sisältö: Ohjatun harjoittelun arviointi ja arviointikriteerit Oppimistehtävät kaikille ohjatun harjoittelun jaksoille Ohjatun harjoittelun arviointilomakkeet Lääkepassi 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu Lähiohjaaja roolimallina –koulutus 3 op, opiskelijaohjaus ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa Tavoite: Kehittää ohjaavien hoitajien valmiuksia ohjata ja opettaa hoitotyön opiskelijoita heidän ammattitaitoa edistävässä harjoittelussaan. Lisätä hoitajien valmiuksia potilas/asiakasohjauksessa Kohderyhmä: Tutkintoon johtavan koulutuksen käytännön harjoittelun ohjaajat ja muut asiasta kiinnostuneet. 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu Koulutuksen sisältö Lähtökohtia ohjaukseen ja opettamiseen Ammatillisen osaamisen kehittyminen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa – ammatillinen kehittyminen Ohjaus ja opettaminen tietona ja taitona Ohjaaja roolimallina Ammattitaitoa edistävän harjoittelun arviointi 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu Tehtävät Perehdy Kajaanin ammattikorkeakoulun pedagogiseen strategiaan. Pohdi, miten strategian keskeiset käsitteet tulevat esille omassa opiskelijan ohjauksessasi. Kerro konkreettinen esimerkki ohjaustilanteesta. Vertaa oman työyksikkösi perehdytys-suunnitelmaa opiskelijaohjauksen perehdytyssuunnitelmaan ja toiminta-käsikirjan ohjeisiin. Pohdi eroja ja yhtä-läisyyksiä. Pohdi myös toimintakäsikirjan käyttökelpoisuutta omassa ohjauksessasi. Anna käytännön esimerkki. 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu 3. Tarkastele omaa työyksikköäsi opiskelijoiden oppimisympäristönä SWOT-analyysin avulla. 4. Valitse ohjaajan roolikarttamalleista itsellesi sopivin ja kuvaa oma ohjaajuuden roolikarttasi. Merkitse roolikarttaasi plussat ja miinukset sen mukaan, mitkä rooleistasi ovat mielestäsi ylikehittyneitä, sopivasti kehittyneitä, alikehittyneitä tai puuttuvia. Antoisinta on, mikäli pyydät läheiseltä työkaveriltasi palautetta roolikartastasi ja keskustelet eri roolien kehitysasteista. Mitä ajatuksia roolikarttasi sinussa herätti? 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu Yhdysopettaja toimii yhdysopettaja verkostossa (ylihoitaja, osastonhoitajat) kerää säännöllisesti palautetta ja kehittää harjoitteluprosesseja yhdessä Kainuun maakunnan sosiaali- ja terveystoimen tulosalueiden ylihoitajien kanssa luo yhteistyössä yhdysopettajien kanssa webct- ympäristöön keskustelufoorumin harjoittelussa kaukana oleville opiskelijoille kehittää harjoittelun oppimistehtäviä tukemaan ammatillisen osaamiseen kehittymistä toteuttaa ja kehittää ohjaajakoulutusta Arvioi ja kehittää ohjattua harjoittelua 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu

Yhteistoimintamallin hyödyt Yhteistoiminnan tiivistyminen Opiskelijaohjauksen kehittyminen Rekrytoinnin tuki Opetussuunnitelmien yhteinen kehittäminen 08022007 Sirkka Liisa Niskanen Kajaanin ammattikorkeakoulu