Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI 13.9.2010 Riitta Konkola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI 13.9.2010 Riitta Konkola."— Esityksen transkriptio:

1 KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI 13.9.2010 Riitta Konkola

2 Työelämäläheistä, työelämäkeskeistä vai jotain muuta?  Työelämäläheinen: korostaa ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteistyöhön ja -sopimuksiin perustuvaa toimintaa, esim. harjoitteluun liittyvät käytännöt.  Työelämäkeskeinen: painopiste on työelämästä nousevissa vaateissa ja sen ehdoilla tapahtuvasta koulutuksesta, esim. projektin toteutus työelämän tilaamana.  Molemmissa vallitsevien työkäytäntöjen oppiminen oleellista. (Peisa 2010) Metropolia Ammattikorkeakoulu26/30/2014

3 Korkeakoulun ja työelämän toimintakonsepti  Koko toimintaa koskeva uusi tapa toimia; vanhat toimintatavat syrjäytyvät ja muuttuvat.  Muutoksen lähtökohtana työkäytäntöjen kehittäminen, ei vain vallitsevien käytäntöjen oppiminen.  Toimintakonseptin kehittäminen vaatii organisaatioiden pitkäaikaista sitoutumista ja tukea muutokseen.  Perustuu avoimeen yhteiskehittelyyn. (www.muutoslaboratorio.fi; Metropolian avoin kehittämismalli-hanke 2010)www.muutoslaboratorio.fi Metropolia Ammattikorkeakoulu36/30/2014

4 Case: Terveyslähtöinen tiimityön malli  Metropolian suuhygienistikoulutus, Helsingin yliopiston hammaslääkärikoulutus, Helsingin terveyskeskus.  Perinteinen tapa toimia on ollut sairauslähtöistä sekä toimenpide- ja tehtäväkeskeistä.  Tavoitteena yhteisöllisen asiantuntijuuden kehittyminen ja suun terveydenhuollon asiakkaiden suun terveyden edistäminen. Metropolia Ammattikorkeakoulu46/30/2014

5  Kehitetty terveyslähtöinen tiimityön malli  Erikseen hoitamisesta yhdessä toimimiseen neuvottelevalla työtavalla, jossa asiakas on hoitotiimiin aktiivisesti osallistuva jäsen.  Terveyskeskustelu: Asiakkaan henkilökohtaiset kokemukset ja näkemykset omasta terveydestään ohjaavat hoidon suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Ammattihenkilö on asiakkaan yhteistyökumppani ja valmentaja. (Keto, Nuutinen, Teräs 2010) Metropolia Ammattikorkeakoulu56/30/2014

6 Toimintakonseptin vakiinnuttaminen  Sopimukset  Keskustelu- ja kehittämisfoorumit  Opetussuunnitelmat tai muut työtä ohjaavat suunnitelmat, strategiat  Perehdyttäminen uuteen käytäntöön  Käsikirjat ja ohjeet, myös audiovisuaalisessa muodossa  Yhteinen tietojärjestelmä, joka mahdollistaa yhteiskehittelyn, esim. wiki  Mikroartikkelit Metropolia Ammattikorkeakoulu66/30/2014

7 Liittyvä voima Face bookissa  ”Olette sikäli erityisen hyvässä asemassa, että pääsette mukaan luomaan jotakin ihan uutta. Espooseen ollaan rakentamassa uudenlaista sairaalaa ja kehittämistyö liittyy kiinteästi sen hoitotyön ja toiminnan kehittämiseen.” Metropolia Ammattikorkeakoulu76/30/2014

8 Metropolia: Osaamista ja oivallusta tulevaisuuden tekemiseen


Lataa ppt "KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI 13.9.2010 Riitta Konkola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google