Ykspihlajan koulu, Kokkola

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Advertisements

Kaustarin Pienten lasten koulu
Harvialan koulu ja päiväkoti
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
S2-tiimin muistiinpanot
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Halkokarin ja Rytimäen koulut
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Tytöt teknologian taitajiksi
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Ops 2016 ja arviointi.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Puistokaudun päiväkotikoulu
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Arviointi.
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Tämän hetkinen tilanne
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Erityisopetuksen malli
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteisopettajuus arjessa
Arvioinnista arkipäivää
Laaja-alainen arviointi
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Esityksen transkriptio:

Ykspihlajan koulu, Kokkola KELPO: KOULUKOHTAISTEN PILOTOINTIEN RAPORTOINTI 2012 Ykspihlajan koulu, Kokkola

Taustaa Koulussa on 4 erillistä opetusryhmää sekä yksi yhdysluokka. Faktaa… Kehittämistyön toteutuksen alku Koulussa on 4 erillistä opetusryhmää sekä yksi yhdysluokka. Oppilasmäärä luokissa ei ole määrällisesti iso, mutta tuen tarvetta on paljon. Erityisopettaja on koulussa 2pv/vko. Koulussa on toiminut resurssituntiopettaja vuoden 2012 alusta. Kehittäminen lähti liikkeelle kokeilemalla erilaisia toimintatapoja. Alkuun startattiin joustoryhmillä luokka- asteilla 1-3, missä oli myös yhdysluokka (luokat 2-3). .

Hankkeen tavoitteet koulussamme Kehittämishanketta tarvitaan: erityisopetuksen ja yleisopetuksen yhteistyöhön joustavien opetuskäytäntöjen kehittämiseen ja varhaiseen puuttumiseen tueksi oppimisvaikeuksiin. Tavoitteena yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toimintamallien kehittäminen. Opiskelun tuen kolmiportaisuuden ja palvelurakenteen kehittäminen sekä moniammatillinen yhteistyö.

Toiminnan eteneminen Arvioimme työyhteisössä toiminnan onnistumista kevään 2012 aikana. Kevätlukukauden kokemusten pohjalta rakensimme yhdessä uutta mallia lukuvuodelle 2012-2013 huomioiden havaitut epäkohdat ja onnistumisen kokemukset. Tarkoituksena oli löytää mahdollisimman toimivat tavat toteuttaa kolmiportaista tukea. Syksyllä 2012 perustimme eri luokka-asteille yksilöllisen oppimisen pienryhmiä yhteistyössä erityisopettajan, luokanopettajien ja resurssiopettajan kanssa.

Toimintaa luokittain 1. luokan matematiikan ja äidinkielen tunneilla samanaikaisopetusta luokanopettajan ja resurssiopettajan yhteistyönä. 2. luokan matematiikan opetuksessa hyödynnetään resurssiopettajan pitämiä pienryhmiä tuen tarvitsijoille; luokanopettaja opettaa tällöin muuta luokkaa. 1-2 luokilla on palkkitunteja, yhteistoiminnan painopiste äidinkielessä. Myös liikuntatunnit yhdistetty; ohjaamassa luokanopettaja ja resurssiopettaja. Resurssiopettajan avulla 3-4 yhdysluokkaa eriytetään matematiikassa ja äidinkielessä. 5-luokassa on matematiikan palkkitunti; luokanopettaja, resurssiopettaja ja avustaja jakavat luokan ryhmiin tarvittavan tuen mukaisesti. Resurssiopettaja pitää matematiikassa myös tukitunteja muutamille oppilaille.

Erityisopettajan rooli Erityisopettajan resurssi kohdentuu eniten tukea tarvitsevien opetukseen sekä tarvittaessa tarkempien kartoitusten tekemiseen. Erityisopettaja konsultoi ja neuvottelee opettajien ja avustajien kanssa tuen käytännön toteutuksesta. Oppimistuloksia käydään läpi opettajien kanssa ja arvioidaan menetelmien toimivuutta sekä oppimisen etenemistä. Yhteinen arviointi vie aikaa, mutta on tärkeää.

Huomioita tuen toteuttamisesta Erityisopettaja koulussa 2pv/vko toimiva tiedonsiirto erityisopettajan, luokanopettajien ja resurssiopettajan välillä erittäin tärkeää. Resurssiopettaja vahvasti mukana kolmiportaisen tuen toteuttamisessa eri luokka- asteilla luokanopettajien kanssa. Kokenut luokanopettaja resurssiopettajana auttaa systeemin toimimista. Resurssiopettajan työpanos on saatu tehokkaasti hyödynnettyä yhteistyössä luokanopettajien ja erityisopettajan kanssa. Erityisopettajan konsultaatio luokanopettajille ja avustajille tärkeänä tukena työssä.

Opettajien kokemuksia … Eriyttämiseen on panostettu ja on pystytty tarjoamaan hyvin kohdistettua tukea. Resurssiopettajan työnkuvan selkiyttäminen edellyttää rakentavaa suunnittelua ollakseen toimivaa. Toiminnassa tulee panostaa isompiin kokonaisuuksiin, jottei opetuksesta tule sirpaleista. Kollegiaalinen tuki on ollut toimivaa. Ammattitaidon merkitys korostuu. Vaatii omaa asennetta työhön sitoutumiseen ja uuden kokeilemiseen, koska työ on uutta kaikille.

Lisää opettajien ajatuksia Resurssiopettajalla opetustunteja kaikilla luokka- asteilla  haasteellista oppilaantuntemuksen sekä oppiaineiden vaihtelun ja hallinnan kannalta. Opetusmateriaalin valmistamiseen on kulunut aikaa, koska kaikille oppilaille ei sovellu valmiit työskentelymateriaalit. Samanaikaisopetus ja pienryhmät vaativat toimiakseen hyvän suunnittelun ja selkeän työnjaon. Myös työtä tekevien persoonien ja työtapojen täytyy käydä yksiin. Alun kokeiluista ollaan edistytty paljon. Moni tukea tarvitseva oppilas tekee töitä pienryhmässä paremmin kuin luokkatilanteessa ja kokee myönteisenä saamansa huomion.

Tuloksia Eriyttämiseen on panostettu ja on tullut lisää kohdistettua tukea. Erityisopettajalta on tullut konkreettisia vinkkejä, miten edetään erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa. Yhteistyön määrä työyhteisössä on lisääntynyt. Pienryhmien ja samanaikaisopetuksen myötä opetus tehostuu. Vanhemmilta ja oppilaita on tullut myönteistä palautetta saadusta tuesta.

Hetkiä matkan varrelta

Rahojen kohdentaminen Hankitut materiaalit Suunnittelutunnit Materiaalit (joista osa yhteishankintana Jokilaakson koulun kanssa) pääasiassa erityisopettajan käyttöön: Selkis! Yhteenlaskua ymmärtämään ”Venny 2. Visuaalisten hahmotusvaikeuksien kuntoutus” Kymmenjärjestelmävälineet Triplet- hahmotusmateriaali Kuviopeli Älypelejä 6 kpl Kokonaisvaltaiseen ja jatkuvaan kehittämistyöhön on hyödynnetty myös välitunteja ja muita liikeneviä aikoja. Lisäksi: Hankesuunnitelma Yhteispalaverit, suunnittelutunnit ja yhteenveto Raportin laatiminen

Jatkossa… Resurssituntiopettajan työnkuvan suunnittelu edelleen kaikkia luokka-asteita hyödyntäväksi. Erityisopettaja aloittaa varhaisen tuen näkökulmasta 2.- luokassa visuaalisen hahmottamisen ryhmän 1h/vko, johon oppilaat valitaan psykologin lausuntojen perusteella. Kevätlukukaudelle 2013 suunnitteilla erityisopettajan ja esikoulun yhteistyö tuen tarvitsijoiden näkökulmasta. Osa-aikaisen erityisopettajan, luokanopettajien sekä resurssiopettajan jatkuvalla, suunnitelmallisella, laajenevalla ja kehittyvällä yhteistyöllä resurssin kohdentaminen eniten tukea tarvitseville oppilaille. Toiveena saada jatkossa riittävästi resursseja hyvin käynnistyneeseen, mutta haasteelliseen työhön.

Lopuksi Ykspihlajan koululla on koettu tärkeäksi resurssituntiopettajan palkkaamisen koululle. Resursseja siihen on saatu mm. OPM:n rahoituksella (opetusryhmien pienentäminen). Osa tunneista on Ykspihlajan koulun tuntikehyksestä. Koulu toivoo, että tulevina vuosina on mahdollista järjestellä opetusta samalla tavoin, sillä tuen tarve on todettu ilmeiseksi. Jotta voimme kehittää kolmiportaisen tuen toteuttamista, kokeilun aikaisten resurssien säilyttäminen on välttämätöntä. Pikemminkin on tarve tuen määrän lisäämiseen. Erityisopetusta tulisi lisätä.