Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN"— Esityksen transkriptio:

1 JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Tilannekuvaus poikaryhmän toiminnasta Hakalahden koulussa

2 Suoraa puhetta -ryhmä ”Suoraa puhetta”- ryhmän painopisteenä on ennaltaehkäisevän ja varhainen tuen antaminen. Tarkoituksena on tukea oppilaita eri tavoin, jotta oppilas säilyisi yleisopetuksen ja tehostetun tuen piirissä. Hakalahden koulu ja Kokkolan kaupungin nuorisopalvelut ovat kehitelleet joustavampaa mallia opiskeluun. Malli on suunnattu toimintaa enemmän kaipaaville oppilaille. Pilotoinnissa painottuu moniammatillinen ja eri hallintokuntien välinen yhteistyö.

3 Tavoitteet Tavoitteena on oppilaiden koulumotivaation ja tavoitteellisuuden lisääminen erilaisten vaihtelevien toimintojen järjestämisellä perinteiseen päivärutiiniin koulun aikana. Tavoitteena on osata valita oikeita käyttäytymismalleja erilaisissa ympäristöissä

4 Sisältö Toiminta; vierailut, vierailijat, ryhmätyöt, yksilötyöt, työelämään tutustumiset, harrastusmahdollisuuksiin tutustumiset. Toimintamallit uusissa ja erilaisissa tilanteissa ja sosiaalisissa ympäristöissä.

5 Toimijat Ryhmä; Vetäjät Harri Kangasniemi ja Tarja Harju. Oppilaat; xxx, xxx, xxx, xxx, Arviointi; marraskuu 2012 *Aikataulu; marraskuu 2011-toukokuu2012. Joka kuukausi ainakin kaksi tapaamista koulupäivän aikana ( klo 8-15).Lisäksi matka Kokkolan ulkopuolelle, jolloin eri interventiomuodoille jää enemmän aikaa toteuttaa( koulun ulkopuolisella ajalla). Muutaman oppilaan kanssa keskusteltiin ryhmästä ja he lähtivät mielellään mukaan toimintaan. Oppilaat itse keksivät ryhmän nimen

6 Toimintasuunnitelma Marraskuu
Ryhmän kokoaminen ja Vanhempien informointi wilman kautta Orientaatio; Toimintamallin suunnittelu ryhmän kanssa Joulukuu Millainen olen? Millaisia muut ovat? Tunnista itsesi Oppimistyylien arviointitesti Tammikuu Miten saavutan tavoitteeni? Kuinka motivoin itseäni? Ratkaisukeskeinen henkilökohtainen toimintamalli Motivaatio koulutus Helmikuu Mitä teen tulevaisuudessa? Tutustumiset työpaikkoihin harrastusmahdollisuudet Maaliskuu Ihanneammattini ? Huhtikuu Miten huollan itseäni ? tutustumiset erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin kompastuskivet Toukokuu Ryhmän purku ja tavoitepalkinnot Arviointi; peilaus tavoitteisiin

7 Toteamia Yhteistoiminnalla tuloksiin
- Arvot ja asenteet tärkeitä jo nuorena - Roolini/ihanneroolikuvan määrittely ympäristössä merkittävää - Rohkeus olla oma itseni tilanteissa antaa vakaan pohjan toimintaan Pienistä tavoitteista kohti tavoitepalkintoja

8 Tulokset Oikeat potentiaaliset oppilaat lähtivät mukaan ryhmän toimintaan. Kaksi oppilaista oli mukana joka kokoontumiskerralla. Tarkoituksena oli, että ketään ei pakoteta, mutta yritetään sitouttaa ryhmän avulla. Yhteistyö ja keskustelun henki on muuttunut erittäin positiivisesti koko ryhmällä. Wilma-merkinnöissä on ollut selvää edistymistä. Poissaoloja ryhmällä ei juurikaan ole.


Lataa ppt "JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google