HE Hankintalaiksi ja erityisalojen hankintalaiksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uuden hankintalain pääperiaatteet
Advertisements

OHJEITA TARJOAJILLE TAMPERE Hankintapäällikkö Tanja Welin
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Talousjohtaja Henri Partanen
UUSI HANKINTALAKI TUTUKSI Lahti
Terveydenhuollon esimiesten koulutuspäivät
Sivistystoimi Hankintabrunssi
EU-projektien hallinnointi ja hankintamenettely
HANKINTOJEN KILPAILUTTAMINEN Kertausopinnot ”Lyhyt oppimäärä”
KIRKON HALLINTOVIRKAMIEHET RY:N KOULUTUSPÄIVÄT SEINÄJOELLA 20. –21. 9
EU ja sähköiset hankinnat Saila Eskola KTM.
Hankintadirektiiviuudistus
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Lahti Julkisten hankintojen ”pelisäännöt” - seminaari Hankinnat osana kunnan ja seutukunnan onnistunutta elinkeinopolitiikkaa Ismo.
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
TALOUS- JA STRATEGIAPALVELUT HALLINTO- JA HENKILÖSTÖ-
KOKKOLAN KAUPUNKI KARLEBY STAD Hankintayhteistyön kehittäminen.
Uusi tukikelpoisuus asetus
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Asianajotoimisto Knuutinen Ky Oy Audiator Ab Mikko Knuutinen, YTT, HTL
Hankintalaki - haaste maankäytöstä sopimiselle Tutkija Esa Hakkola, Helsingin yliopisto POWER 07 Oikeustieteellinen tiedekunta.
Elinvoimaa ja älykkäitä hankintoja Hankinta asiamies Häme.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
yritysten menestystekijöinä Johanna Luukkonen, hankintapäällikkö
Laajennettu työssäoppiminen TOP LAAJA Verkostotapaaminen
Tarjouskilpailun toteuttaminen käytännössä
SOSTEn hallitusohjelmatavoitteet: hankintalaki Tammikuu
Hankintojen suorittaminen
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
FinELib-aineistojen kilpailuttamisen hyödyt ja haasteet FinELibin asiantuntijaseminaari Toni Vesterinen.
INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Tukipalvelut 2009 Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 4.
HANKINTAILTA YRITTÄJILLE
Asuntotuotantotoimiston suunnittelun kilpailutusjärjestelmä
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Ajankohtaista julkisista hankinnoista OTT Pertti Virtanen Markkinaoikeustuomari Markkinaoikeus Sähköposti:
HANKINTALAIN MUUTOKSET HAUTAUSMAAHALLINNON NEUVOTTELUPÄIVÄT TAMPERE MIKKO TÄHKÄNEN 1.
Sairaalatekniikan päivät Hankinta-asiantuntija Kimmo Vuorela.
Yksityistieprojektin kilpailuttaminen LÄHTÖKOHTA: Tienpidon hankinnat on syytä kilpailuttaa aina. Yksityistien perusparantamiset, kunnossapidon, materiaalihankinnat.
Hankintalaki käytännössä Pirkanmaan alueverkosto
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Ajankohtaista julkisista hankinnoista OTT Pertti Virtanen Vsn. Kauppaoikeuden professori Lapin yliopisto Sähköposti:
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Perusparannushankkeen toteutus tiekunnassa  Mitä tiekunnassa päätetään?  Milloin päätöksiä pitäisi tehdä?  Onnistuuko kilpailuttaminen?
Osallistu Lohjan kaupungin pienhankintoihin helposti ja turvallisesti Pienhankintapalvelu Sami Helander
Salon kaupungin hankintastrategia
Sähköiset työkalut tarjousten jättäjän apuna
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Petäjäveden kunnan Hankintastrategia
Hankinnoilla työllistämisen malli
Hyvät hankintamenettelyt –kehityshanke
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Kuntien pienhankinnat Marjojen jatkojalostuskurssi
Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen
Kaupungin hankintaohjeistus uudistuu
Hankintalain mukainen menettely
Yrityspalvelu Kankaanranta
Sisältö Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää
<Hankkeen nimi>
Kilpailuoikeuden perusteet
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

HE Hankintalaiksi ja erityisalojen hankintalaiksi 27.4.2006 Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Hankintojen kilpailuttamisella tarkoitetaan: Valtion, kuntien ja kuntayhtymien viranomaisten, seurakuntien ja valtion ja kuntien liikelaitosten sekä näiden omistamien ei-kaupallisten laitosten ja yhteisöjen ja eräiden julkista tukea saavien yhteisöjen tavara- ja palveluostojen tekemistä sekä rakennusurakoiden teettämistä Hankinnaksi ei katsota omana työnä tekemistä. Vesi-, energia- liikenne- ja postipalveluissa kilpailuttamisvelvoite ulottuu lisäksi myös yksityisiin yrityksiin, jos nämä toimivat erityis- tai yksinoikeuden nojalla.

Hankintalakiuudistuksen tausta ja tavoitteet 1. Uusien hankintadirektiivien voimaansaattaminen (160 artiklaa + liitteet) uudet hankintamenettelyt (puitejärjestely, kilpailullinen neuvottelumenettely, sähköiset menettelyt), valintakriteerien pakollinen painotus, rikoksiin syyllistyneiden poissuljenta sisältö keskeisiltä osin vanhojen direktiivien mukainen 2. EY-tuomioistuimen oikeuskäytännöstä johtuvat muutostarpeet In–house eli sidosyksikköhankinnat (osto omalta yhteisöltä ja eri yhteistyömuodot, ml. kuntien ostot toisiltaan) Ilmoitusvelvollisuus myös EY-kynnysarvon ali olevista hankinnoista (=> kansalliset kynnysarvot) 3. Suomalaisesta oikeuskäytännöstä johtuvat muutostarpeet Kevyemmät kansalliset menettelyt, huomioon erityisesti SOTE- ja koulutuspalvelujen hankinnat, tarkennuksia oikeusturvakeinoihin - Aiempaan tapaan lähtökohtana minimisääntely, eli saatetaan voimaan vain direktiivien ja oikeuskäytännön vaatimat muutokset - Teknisistä kysymyksistä valtioneuvoston asetukset (mm. ilmoitusmenettelyt ja lomakkeet)

Keskeiset muutokset nykysääntelyyn verrattuna Voimassa oleva laki julkisista hankinnoista (1505/1992) ja kolme asetusta, sisältö: - EY-kynnysarvojen yli olevissa hankinnoissa direktiivien menettelyt EY-kynnysarvojen ali olevissa hankinnoissa a) vähäistä suuremmat hankinnat kilpailutettava (MAO: n. 6000 e) b) ei ilmoituspakkoa, tarjouksia voidaan pyytää suoraan riittävä määrä c) valitusoikeus kaikista hankinnoista Ehdotus uudeksi hankintalaiksi 27.4.2006: - EY-kynnysarvon yli olevissa hankinnoissa uusien direktiivien menettelyt EY-kynnysarvon alittavissa uusi alaraja (kansallinen kynnysarvo), joka a) samalla myös kilpailuttamisen alaraja b) ilmoitusvelvollisuuden alaraja c) valitusoikeuden alaraja

Kolmiportainen malli EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat Direktiivien mukaiset kilpailuttamismenettelyt EU-laajuinen ilmoittaminen Valitusoikeus markkinaoikeuteen 211 000 € tavarat ja palvelut (valtiolla137 000 ) 5,3 milj. € rakennusurakat Kansallisen kynnysarvon ylittävät hankinnat Hankintojen kilpailuttamisvelvoite Kevennetyt menettelyt; lisää neuvottelumenettelyn käyttömahdollisuuksia Ilmoitusvelvoite kaikkiin hankintoihin Valitusoikeus markkinaoikeuteen 15 000 € tavarat ja palvelut 50 000 € SOTE- ja eräät koulutuspalvelut 100 000 € rakennusurakat Kansallisen kynnysarvon alittavat hankinnat Lain soveltamisalan ulkopuolelle Hankintayksiköiden omat säännöt Ei valitusoikeutta markkinaoikeuteen Oikaisuvaatimus mahdollinen

Kevennetyt menettelyt EY-kynnysarvojen ali olevissa hankinnoissa (uuden lain 9 luku) Neuvottelumenettelyn laajempi käyttö sallittua: aina kun tavara- ja palveluhankinnat alle 50 000 e tai urakat alle 500 000 e vaikeasti ennakolta määriteltävät hankinnat (hankinnan luonne), riskipitoiset hankinnat, tutkimus-, selvitys- suunnittelu ja koulutushankinnat, julkisen sektorin sisäiset tai yksityisen kanssa toteutettavat kumppanuushankkeet ja yhteistyö, pitkäkestoiset hankinnat valtakunnalliset tai alueellisesti keskitettävät, moniammatillisuutta vaativat SOTE-hankinnat kiireelliset hankinnat käyttöoikeussopimukset (elinkaarimallit, konsessiot) tutkimus-, kokeilu- ja kehittämishankkeet (Neuvottelumenettely = hankinnasta ilmoitettava, neuvoteltava 3:n kanssa) Suorahankinnat mahdollisia SOTE- ja koulutushankinnoissa (asiakasnäkökulma) sekä direktiivien mukaiset tilanteet (ei saatu tarjouksia tai ei sopivia tarjouksia, yksioikeudet, tutkimushankkeet, edulliset loppuunmyyntitarjoukset, suunnittelukilpailut)

Keskeiset muutokset, jatkoa: Hankinnat omalta sidosyksiköltä Hankinnat sidosyksiköltä (oma laitos, oy tms.) ilman kilpailua sallittu, jos ko. yksikkö on a) valvonnassa ja b) yksikkö ei toimi markkinoilla vaan myy lähinnä omistajilleen. Myös kumppanuussopimukset julkisen toimijan kanssa kilpailutettava elleivät em. ehdot täyty. Kumppanuussopimukset yksityisen toimijan kanssa aina kilpailutettava. Hankinnan määritelmä: Jos hankintayksikkö (esim. kunta) ostaa tavanomaisella sopimuksella tuotteita toiselta hankintayksiköltä on kyseessä hankinta, joka on kilpailutettava. Mikäli toiminto järjestetty yhteisesti (yhteinen lautakunta tms.), kyseessä ei ole hankinta. EY-tuomioistuimelta tulossa tarkentavia tulkintoja 2006-2007, komissio valmistelee asiasta myös tulkitsevaa tiedonantoa, joka annettaneen vuoden 2006 lopussa.

Hankintamenettelyt uuden direktiivin mukaisesti EU-kynnysarvon ylittävissä ja alittavissa nykyiset ”vanhat” menettelyt Avoin menettely Rajoitettu menettely Neuvottelumenettely (EU-alittavat; käyttöalan laajennus) Suorahankinta (EU-alittavat; käyttöalan laajennus) Uudet hankintamenettelyt Kilpailullinen neuvottelumenettely Puitejärjestely Dynaaminen hankintajärjestelmä (asetukseen) Sähköinen huutokauppa (asetukseen)

Hankintamenettelyt – uudet menettelyt Puitejärjestely Kaksivaiheinen järjestely, jossa ensin valitaan toimittajat, joiden kesken varsinainen hankinta kilpailutetaan Hankintoja voidaan tehdä puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta ilman kilpailutusta, jos kaikki ehdot on sovittu lopullisesti jo ensimmäisessä vaiheessa tai kevennetyllä kilpailulla (minikilpailutus), jos esim. toimitusaika, hinta tai muu ehto jätetty lopullisesti määräämättä. Kilpailullinen neuvottelumenettely Monivaiheinen hankintamenettely monimutkaisiin hankintoihin (vaiheittain vähennetään tarjoajien/tarjousten määrää) Dynaaminen hankintajärjestelmä (kokonaan sähköinen hankintaprosessi) Sähköinen huutokauppa (alenevat hinnat tai muut ehdot)

Tarjouspyyntö - Tarjouspyyntö laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia - Tarjouspyynnön minimisisältö määritellään (mm. hankinnan sisältö määriteltävä teknisin eritelmin, valintaperusteet ja niiden painotus, tarjousaika) - Olennaiset sopimusehdot mainittava (esim. henkilöstöehdot)

Oikeusturvakeinot (kaikki hankinnat) - Voimassa olevan lain odotusaika ennen sopimuksen allekirjoittamista (21 pv) koskisi jatkossa vain EY-kynnysarvon ylittäviä hankintoja Erityisaloilla (vesi- ja energiahuolto, liikenne ja postipalvelut) ei kansallista kynnysarvoa, eikä valitusoikeutta MAO:een alle EY-kynnysarvon hankinnoissa Hävinneelle hakijalle enemmän vastuuta hankintayksikön oikeudenkäyntikuluista (HLL 74 § 3 mom. edellytystä ”ilmeisen perusteeton hakemus” ei enää sovellettaisi) Uudet EY:n oikeusturvadirektiivit annettaneen toukokuussa 2006 Lakiehdotukseen liittyy laaja vaikutusarviointi (KTM:n julkaisu nro 18/2006, www.ktm.fi/julkaisurekisteri)

Vaikutusarvio - julkisten hankintojen avainlukuja Euroopan unioni (EU15 2003) Julkisten hankintojen kokonaisarvo 1 517 miljardia euroa Julkiset hankinnat 16 prosenttia EU:n bruttokansantuotteesta EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen arvo 333 miljardia euroa. Suomi Julkisten hankintojen kokonaisarvo 22,5 miljardia euroa Osuus bruttokansantuotteesta 15 prosenttia Valtion ulkoisten hankintojen määrä 4,5 miljardia euroa, josta kilpailutuksen piirissä 3,2 miljardia euroa Kuntasektorin kilpailutuksen piirissä olevien ulkoisten hankintojen määrä 10,4 miljardia euroa Kilpailutuksen piirissä yhteensä noin 13,6 miljardia euroa, valtion suhteellinen osuus tästä liki neljännes ja kuntasektorin osuus reilut kolme neljäsosaa.

Vaikutusarvio - arvio hankintojen jakautumisesta eri kategorioihin esitetyillä kynnysarvoilla: