Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen"— Esityksen transkriptio:

1 Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen
ITÄ-SUOMEN LIIKENNEJÄRJESTELMÄPÄIVÄT Innovatiiviset henkilöliikennehankinnat haja-asutusalueella Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen

2 Toimeksiantaja Tutkielman toimeksiantajana toimii Liikennevirasto
Tutkielman viimeisin luonnos on tarkastuksessa Liikennevirastossa. Prosessimallin lanseeraus Liikenne- ja viestintäministeriössä. Tutkimus on tehty ajalla maaliskuu- lokakuu 2015.

3 Tutkimuskysymykset Tutkimuskysymyksiä on kolme:
1. Kuinka haja- asutusalueen henkilöliikenteen hankintamallia pitäisi kehittää? 2. Kuinka yhteistyö eri toimijoiden välillä toimisi jatkossa hankinnan suunnitteluvaiheessa? 3. Miten henkilöliikennepalveluja voidaan hankkia innovaatiokumppanuutta hyödyntäen?

4 Tutkimuksesta Työssä tutkittiin mm. valtion ja kuntien välistä vuorovaikutusta henkilö- ja joukkoliikenteen suunnittelu- ja hankintavaiheessa Liikennöitsijöiden ja loppukäyttäjien huomioiminen ennen hankintailmoituksen laatimista (yksi keskeinen osa työtä) Paljon haastatteluja, mm. THL, ELY, LVM.

5 Havaittuja ongelmia suunnittelu- ja hankintaprosessissa 1/2
Kunnissa suunnittelu edelleen hyvin hajanaista Ei tiedetä omaa ja toisen roolia (koordinoinnin puute) Puhutaan erilaisilla termeillä, osaltaan johtaa kommunikaatiovaikeuksiin Hankintaprosessia pelätään (laki julkisista hankinnoista, joukkoliikennelaki, erityisalojen hankintalaki= sekava kombo!)

6 Havaittuja ongelmia suunnittelu- ja hankintaprosessissa 2/2
Liikennöitsijät kokevat, ettei heidän asiantuntemustaan hyödynnetä ja että virkamiehet pitävät liian ”tiukkaa linjaa” hankintaprosessissa Loppukäyttäjän ääni ei kuulu (asiakas on se joka maksaa) Valtakunnallisen, ennen kaikkea simppelin hankinta/sopimusarkiston puute= ennakointi vaikeaa ja tiedot hajallaan useassa paikassa

7 Hankintaprosessista 1/2
Liikennehankinnat koetaan vaikeiksi Virkamies pyrkii tekemään asiat lainmukaisesti, mutta lakeja noudatetaan liiankin orjallisesti: unohdetaan lain perimmäinen merkitys hyödyntää kokonaismarkkinat! Ei uskalleta kokeilla uutta: perinteinen avoin menettely on poikaa..

8 Hankintaprosessista 2/2
”Hyvä veli”-suhteet pienemmillä pitäjillä (tuttu taksiyrittäjä kunnanhallituksessa jne.) Vähenevät liikennepalvelut haja-asutusalueilla: jos menetelmiä ei uudisteta, maaseudulla ei tulevaisuudessa joukkoliikenteellä palvella Uudistuksen paikka myös rahoituksen osalta: joukkoliikenteen hankintaan käytettävät määrärahat vähenevät mutta henkilöliikenteeseen käytettävät kasvavat (=kunnan lakisääteiset) Jatkossa hankinta tulee vaatimaan laajempaa yhteistyötä ja kokonaisuusajattelua

9 Mitäs maailmalla? Työssä tutkittu myös Ruotsin ja Tanskan tapoja vastata henkilöliikenteen hankintahaasteisiin Lyhyenä mainintana: Ruotsissa Fördubbling-hankkeessa keskitytty luomaan uusia palvelukokonaisuuksia kuuntelemalla liikennöitsijää (vastaa hyvin paljon neuvottelumenettelyä) Tanskassa saatu huomattavia säästöjä tuntihintaisilla sopimuksilla (hyvin riskaabeli malli, jossa huomioitava välimatkoja)

10 Miten jatkossa? Markkinavuoropuhelun lisääminen suunnitteluvaiheessa ja hankintamenetelmien kouluttaminen. Innovaatiokumppanuuden hyödyntäminen liikennehankinnoissa: uusia palveluja, uusia rahoitusmalleja. Asiakkaan ja liikennöitsijän ääni kuuluviin suunnitteluvaiheessa. Vältetään hukkaostot ja keskitytään hankkimaan tuottavia linjoja. KELA-kuljetusten ”pakkointegrointi” hankintakokonaisuuksiin

11 KIITOS! Lisätietoja Taru Hynninen p


Lataa ppt "Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google