24.1.2008Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Huonekalujen valmistus Lahti  TOL 310 Huonekalujen valmistus • Konttori ja myymäläkalusteiden valmistus (TOL 3101) • Keittiökalusteiden valmistus.
Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
RuokaKouvola2020 TR/Ohjausryhmä Kouvolan kaupunki.
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
1 Exporting Culture – Kulttuuriviennin ammattilainen -valmennus.
Kaupan omavalvontatietojärjestelmät
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti laskuttajille
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Jussi Laitinen & Reko Martti
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Ilkka Larsio, Tero Mankinen, Ropi Saari, Joona Tiinus
Vaativien metalliosien metalliosien toimittaja toimittaja netmetal.fi = integroivaa valmistuttamisen palvelua.
Osaaja-lehti verkossa Anne Vuorinen A.Vuorinen
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Asiakkuudet luovalla alalla
MITÄ ON TURVALLINEN RUOKA?
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Organisaation muutos ja muutoksen johtaminen suhteessa asiakkaaseen ja henkilöstöön Hille Korhonen, Alko Oy.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Ympäristöväittämien käyttö tuotteiden myynninedistämisessä Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirasto Ympäristöseminaari Kuluttajavirasto.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Elintarvikeyrittäjyyden kehittämisen hankeseminaari Joensuu Katsaus Ruoka-Suomen vuoden 2006 toimintaan Kirsi Viljanen, Ruoka-Suomi – teemaryhmä,
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Alueellisen toiminnan kehittäminen  Tietoon ja tiedon jakoon selkeyttä  Ohjausryhmä keskeinen toimija alueen koordinoinnissa ja markkinoinnissa  Uusia.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Asiakkaan päätösprosessi
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Korkeasti koulutettu yrittäjä; mielipiteitä ja asenteita yrittäjyydestä Akavan talouspoliittinen yksikkö
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Ostoskärryverkoston 2 –viikon kampanjan tavoittavuus.
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
SATAKUNTALAINEN TYTÄRYHTIÖTALOUS*
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Kauppa Suomessa Jaana Kurjenoja.
Henkilöstö kilpailutekijänä
Paikallisruoan arvoketjun edistäminen
LR.
Pk-vientihanke pähkinänkuoressa
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Ilkka.
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Strategia: Liikeidea?.
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA RY

Ilkka Nieminen - Kerrotaan kaupan näkemys siitä, mitä toimiva ja menestyksekäs yhteistyö kaupan ja pk-tavarantoimittajien välillä on. - Lähtökohtana selkeä hahmotus siitä, miten nykyaikainen kauppa toimii ja mitä kauppa toivoo pk-tavarantoimittajalta. Oppaan lähtökohdat

Ilkka Nieminen 1.Käytännöllinen opas tavarantoimittajille. 2.Kannustaa tavarantoimittajia laittamaan asioita kuntoon. 3.Hyödyllinen myös kaupan henkilöstölle hankinta- ja logistiikkayhtiöissä, kaupan ketjujen ohjauksessa sekä myymälöissä. Oppaan tavoitteet

Ilkka Nieminen - Laaja ja tiivis esitys - Miten kykyaikainen kauppa toimii? - Mikä on hyvä tuote ja miten tarjoan sitä kaupalle? - Miten toimin tehokkaasti logistiikassa, tiedonsiirrossa ja markkinoinnissa? - Oppaan kohderyhmässä monenkokoisia yrityksiä elintarviketeollisuudesta ja -tuotannosta - Oppaassa on käytetty liikeidean rakennetta: kuka, kenelle, mitä, miten? - Sisältää vastauksia sekä strategisiin että teknisiin kysymyksiin Oppaan sisältö ja rakenne

Ilkka Nieminen - Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yli 2000 elintarviketeollisuuden toimipaikkaa - Lisäksi suuri määrä tilastojen ulkopuolella (yhteensä yrityksiä yli 3000) - Elintarviketeollisuudessa 69 % toimipaikoista työllistää alle 5 henkilöä, yli 200 henkilöä työllistäviä on vain 33 kpl - Paikallista tarjontaa löytyy ympäri maata Elintarviketeollisuuden rakenne Suomessa

Ilkka Nieminen 1.Suomalaisen kaupan on osattava hyödyntää paikallista tarjontaa pitääkseen valikoimansa kuluttajaa kiinnostavana 2.Suomalainen kauppa menestyy suomalaisilla tuotteilla, eurooppalainen eurooppalaisilla 3.Kaupan yritysten haasteena on tehokas yhteistyö pk-tavarantoimittajien kanssa: - yhteistyösuhteita on paljon, tavarantoimittajien yrityskoko on pieni ja niiden osaaminen vaihtelee Monipuolinen pk-tavarantoimittajakenttä on kaupalle haaste ja mahdollisuus

Ilkka Nieminen - S-ryhmän, K-ryhmän ja Tradekan osuus 12,4 miljardin euron markkinoista noin 85 % - Ketjutoiminnan nopea kehitys - Hankinnan jakautuminen kolmelle tasolle: - keskitetty - alueellinen - paikallinen - Tavarantoimittajan on tunnettava asiakkaansa, jotta osaisi myydä oikein Kaupan rakenne ja nykyaikainen toimintatapa

Ilkka Nieminen 1.Kaupan valikoimissa on tilaa paikallisille, alueellisille ja valtakunnallisille tuotteille 2.Pk-tavarantoimittajan tuote voi päästä mukaan tehokkaaseen jakelujärjestelmään 3.Tavarantoimittajan on päätettävä missä laajuudessa se haluaa toimia 4.Toiminnan tulee olla tehokasta ja luotettavaa: - toimitusvarmuus - tuotteiden tasalaatuisuus - elintarviketurvallisuus Ketjutoiminta on pk-tavarantoimittajalle haaste ja mahdollisuus

Ilkka Nieminen 1.Erottuva ja kuluttajan kannalta kiinnostava tuote 2.Turvallinen ja tuore tuote Hyvä tuote

Ilkka Nieminen - Kenelle tuotteeni on tarkoitettu? Mihin asiakkaan tarpeisiin se vastaa? - Mitkä ovat kilpailevat tuotteet? Mitkä ovat tuotteeni vahvuudet? - Mikä on tuotteeni lisäarvo kaupan valikoimissa? - Miten tuotteeni valmistuksen ja kuljetusten turvallisuudesta on huolehdittu? - Miten on huolehdittu siitä, että tuotteeni on elintarvikelainsäädännön vaatimusten mukainen? Hyviä kysymyksiä tuotteesta

Ilkka Nieminen 1.Jakelutien valinta ja pelisäännöt 2.Kylmäketjun hallinta 3.Pakkaukset 4.Tuotetunnistaminen 5.Tuotetietojen välittäminen 6.Tilausten, laskujen ja toimitustiedon välittäminen Logistiikka ja tietohallinta

Ilkka Nieminen - Mikä on kustannustehokkain tapa jakaa tuotettani vähittäismyymälöihin? - Miten varmistan tuotteideni toimitusvarmuuden? - Mitä pelisääntöjä eri logistisissa vaihtoehdoissa on noudatettava? - Miten ylläpidän ja välitän kaupan tarvitsemia tuotetietoja? - Miten hyödynnän sähköisen tiedonhallinnan palvelutarjontaa? Hyviä kysymyksiä logistiikasta ja tietohallinnasta

Ilkka Nieminen 1.Hinnoittelu 2.Markkinointiviestintä 3.Promootiot myymälässä 4.Tavarantoimittajien markkinointiyhteistyö 5.Tuetut kampanjat Markkinointi

Ilkka Nieminen - Mikä on tuotteeni kilpailukykyinen vähittäishinta? - Mitä kautta kaupan asiakas kuulee ja kiinnostuu tuotteestani? - Miten tuotteeni lisäarvo tehdään kuluttajalle selväksi? - Voinko järjestää maistatuksia tai tapahtumia myymälässä tuotteeni tunnettuuden parantamiseksi? - Voinko tehostaa tuotteeni markkinointia toimimalla yhteistyössä muiden tavarantoimittajien kanssa esimerkiksi osallistumalla yhteisiin kampanjoihin? Hyviä kysymyksiä markkinoinnista

Ilkka Nieminen - Jakelu Ruoka-Suomi -teemaryhmän kautta kaikille elintarvikealan pienyrityksille Suomessa ja keskeisille elintarvikealan kouluttajille - Myös MTK:n, Finfood ry:n, Kotimaiset Kasvikset ry:n, Elintarviketeollisuusliiton kautta pk- yrityksille - PTY:n jäsenyritysten kautta kaupan henkilöstölle - Opas myös netissä: Oppaan jakelu

Ilkka Nieminen 1.Opas käytössä kaupan ja sen pk- tavarantoimittajien käytännön yhteistyössä 2.Opas käytössä myös elintarvikealan koulutuksessa Oppaan käyttöönotto

Ilkka Nieminen Keskustelua ja kysymyksiä