Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina 3.5.2011 Ilkka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina 3.5.2011 Ilkka."— Esityksen transkriptio:

1 Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Ilkka Alarotu

2 Sisältö Kulutuksen valtatrendit Tuotteiden tie valikoimiin
PTY:n hanke: Mirkoyritysten valmentaminen Yhteenveto

3 Ruoan merkityksen muutos
Yhteiskunnan kehitys on mahdollistanut ruoan nousun sosiaalisen kanssakäymisen keskiöön. Erikoistuneet ja yksilölliset tarpeet lisääntyvät ja johtavat kulutuskäyttäytymisen pirstaloitumiseen. Yksilöllisten tarpeiden korostuminen Lähiruoka Luomu Ruoan ja raaka-aineiden arvostus, kokemusten jakaminen Yhdessä tekeminen, yhdessä syöminen, ruoasta keskusteleminen Tuoreus, luotettavuus Nälkä, ravinnon tarve Kuluttajavirasto/ Kuluttajan tarpeet ja motiivit: Maslowin tarvehierarkia SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

4 SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus
Pienten tuottajien tuotteet vastaavat useisiin kuluttajatrendeihin TERVEELLISYYS AITOUS Lähiruoka Luomu HARKITTU ERIKOISTUMINEN EETTISYYS JA EKOLOGISUUS SOK Päivittäistavarakaupan ketjuohjaus

5 Tuotteen menestyessä on helppo rakentaa kasvupolku.
Pienten yritysten tuotteiden tie valikoimiin on mahdollinen kolmella tavalla: Pieni paikallinen tuottaja voi asioida suoraan paikallisen myymälän kanssa. Jos tuottajan volyymi on riittävä, tämä voi asioida alueosuuskaupan kanssa ja päästä näin alueellisiin valikoimiin. Kun volyymit ovat suuret, on mahdollista tarjota tuotteita ketjuvalikoimiin Toiminta on mahdollista sillä tasolla kuin tuotantokapasiteetti mahdollistaa. Tuotteen menestyessä on helppo rakentaa kasvupolku.

6 ”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin”
Elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina Aikataulu Hanke toteutetaan – Seminaarit ja työpajat järjestetään lokakuun 2011 loppuun mennessä. Hankkeen tulokset arvioidaan mennessä. Yhteistyökumppanit Hankkeeseen osallistuvat PTY, ETL, MTK, ECR Finland ja Ruoka-Suomi -teemaryhmä. Toteuttamisesta vastaa PTY . Alueelliset koulutustilaisuudet järjestävät Ruoka-Suomi -teemaryhmän aluetoimijat. Yleistä Hanke liittyy Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan erityisesti maaseudun yritysten ja työpaikkojen määrän tukemisen ja elinkeinojen monipuolistumisen osalta. EU osallistuu hankkeen rahoitukseen. (Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma)

7 Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa Hankkeessa kehitetään elintarvikealan pienyritysten osaamista kaupan yhteistyökumppaneina ja niiden tuotteiden kilpailukykyä kaupan valikoimissa. Hankkeen päätavoitteena on elintarvikealan mikroyritysten (1-10 henkilöä työllistävien yritysten) tuotteiden pääsyn helpottaminen päivittäistavarakaupan valikoimiin ja tuotteiden menestyminen valikoimissa. Hanke on kuitenkin avoin kaikille kaupan pienille ja keskisuurille elintarvikkeiden tavarantoimittajille. Koulutushanke on valmisteltu yhteistyössä PTY:n Ruoka-Suomi –toimijoiden, ETL:n, MTK:n ja ECR Finlandin kanssa.

8 Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Mikroyrityshanke pähkinänkuoressa Hanke kehittää tavarantoimittajien osaamista tärkeimmissä kilpailukykytekijöissä, joita ovat esimerkiksi kontaktien luominen kaupan päättäjiin liikesuhteen solmiminen markkinointi pakkaukseen liittyvät asiat logistiikka Kauppa tarjoaa hyville tavarantoimittajille mahdollisuuden kannattavaan kasvuun paikallisesti, alueellisesti tai jopa valtakunnallisesti. Hankkeessa hyödynnetään kaupan ja elintarviketeollisuuden osaamista siirtämällä sitä pienille yrityksille.

9 Käytännön toimet hankkeessa
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Käytännön toimet hankkeessa 1) Tuotekortti Hankkeen tavoitteena on lanseerata kaupan ja pienten yritysten yhteistyön välineeksi tuotekortti. Tuotekortti nopeuttaa mikroyrityksen kehittämän uuden tuotteen valikoimaan ottoa sekä tehostaa liikesuhteen kehittämistä edelleen. Tuotekortin avulla tavarantoimittaja voi suunnitella tuotteeseen ja sen logistiikkaan liittyvät asiat huolellisesti ennen tuotteen tarjoamista kaupalle. arvioida itse tuotteen valikoimaan pääsyn mahdollisuuksia samoilla kriteereillä, joita kauppa käyttää arvioidessaan valikoimaan tarjottavia tuotteita.

10 Käytännön toimet hankkeessa
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Käytännön toimet hankkeessa 2) Alueelliset seminaarit Hankkeessa järjestetään 16 seminaaria eri puolilla Suomea. yritysten edustajat saavat seminaareissa tiedon uudesta tuotekorttiin perustuvasta yhteistyöstä kaupan ja pienyritysten välillä. seminaareissa kaupan alueelliset vaikuttajat ja tavarantoimittajien avainhenkilöt voivat tavata ja verkottua. seminaari motivoi elintarvikealan yrityksiä kumppanuuteen kaupan kanssa sekä järjestelmälliseen toiminnan kehittämiseen.

11 Käytännön toimet hankkeessa
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Käytännön toimet hankkeessa 3) Alueelliset työpajat Hankkeessa järjestetään seminaarien jälkeen työpajoja eri puolilla Suomea. Työpajoissa valmennetaan yrittäjiä sekä yritysten henkilökuntaa tuotekortin käytössä. Työpajoihin osallistuu myös kaupan edustajia, jotka tuovat asioiden käsittelyyn käytännön näkökulmaa.

12 Mikroyrityshanke kaupan näkökulmasta
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Mikroyrityshanke kaupan näkökulmasta Pienet tavarantoimittajat ovat kaupalle tärkeitä, koska ne ovat tärkeä osa maamme elintarviketuotannon monimuotoisuutta suomalainen kuluttaja saa nauttia paikallisista erikoisuuksista ja ruokakulttuurimme rikkauksista yhteistyö pienten elintarvikealan yritysten kanssa helpottuu kun toimintatapoja yhtenäistetään ja tehostetaan

13 Päivittäistavarakaupan tavoitteet hankkeessa
”Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin” Päivittäistavarakaupan tavoitteet hankkeessa mikroyritysten kilpailukyvyn parantaminen tehostamalla niiden yhteistyötä kaupan kanssa resurssiongelman ratkaiseminen – kaupalla on paljon tavarantoimittajia ja vähän mahdollisuuksia valmentaa jokaista erikseen pienten tuottajien tuotteiden tarjonnan ja menestymisen varmistaminen myymälöihin entistä parempi valikoima kuluttajia kiinnostavia hyviä ja kilpailukykyisiä tuotteita

14 Yhteenveto Lähiruoka ja luomu osuvat moniin kuluttajatrendeihin.
Kauppa voi toimia joustavasti kaikenkokoisten yritysten kanssa Mikroyrityshanke luo kontakteja ja helpottaa paikallista yhteistyötä Tavoitteena valikoimien rikastaminen paikallisilla erikoisuuksilla ja hyvillä pientuottajien tuotteilla


Lataa ppt "Paikallista ruokaa päivittäistavarakauppaan elintarvikealan mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina 3.5.2011 Ilkka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google