Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry"— Esityksen transkriptio:

1 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
PIENET JA KESKISUURET ELINTARVIKEALAN YRITYKSET KAUPAN TAVARANTOIMITTAJINA, OPASKIRJA KAUPAN JA YRITTÄJIEN YHTEISTYÖHÖN Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

2 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Esityksen sisältö Hankkeen tausta elintarviketalouden kansallisessa laatustrategiassa Hankkeen organisointi Oppaan sisältö Oppaan julkaiseminen Keskustelua/kysymyksiä Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

3 Vastaa laatustrategian avainkysymyksiin
1. Yhteistyön kehittäminen osapuolten välillä ketjussa pellolta pöytään 2. Ketjun kyky vastata paremmin markkinoiden vaatimuksiin Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

4 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Ohjausryhmä Päivittäistavarakauppa ry Elintarviketeollisuusliitto ry Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK ry Finfood – Suomen Ruokatieto ry Leipuriliitto ry Lihakeskusliitto ry ECR-Finland ry Ruoka-Suomi -teemaryhmä Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

5 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Haastattelut Kaupan asiantuntijat, 14 kpl vähittäiskauppa hankinta logistiikka tietohallinto Tavarantoimittajat (8 kpl) leipomotuotteet lihavalmisteet maitovalmisteet juomat jalostetut kasvikset tuoreet kasvikset Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

6 Toimittamisesta vastaavat kaupan työryhmät
vähittäiskauppa hankinta ja logistiikka elintarviketurvallisuus ja laatu tietohallinta Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

7 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Oppaan lähtökohdat Kerrotaan kaupan näkemys siitä, mitä toimiva ja menestyksekäs yhteistyö kaupan ja pk-tavarantoimittajien välillä on Lähtökohtana selkeä hahmotus siitä, miten nykyaikainen kauppa toimii ja mitä kauppa toivoo pk-tavarantoimittajalta Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

8 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Oppaan tavoitteet Käytännöllinen opas tavarantoimittajille Kannustaa tavarantoimittajia laittamaan asioita kuntoon Hyödyllinen myös kaupan henkilöstölle hankinta- ja logistiikkayhtiöissä, kaupan ketjujen ohjauksessa sekä myymälöissä Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

9 Elintarviketeollisuuden rakenne Suomessa
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yhteensä noin 2000 elintarviketeollisuuden toimipaikkaa Lisäksi suuri määrä tilastojen ulkopuolella (jopa 3000 kpl?) Elintarviketeollisuudessa 69 % toimipaikoista työllistää alle 5 henkilöä, yli 200 henkilöä työllistäviä on vain 33 kpl Paikallista tarjontaa löytyy ympäri maata Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

10 Eroja yritysten resursseissa
Tyypillisesti toimialalla on 1-2 suurta, muutamia keskisuuria ja paljon pieniä: Leipomoteollisuus Lihateollisuus Meijeriteollisuus Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus Pärjätäkseen pk-tavarantoimittajien on hyödynnettävä vahvuuksiaan ja korjattava puutteita toiminnassaan Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

11 Kaupan rakenne ja nykyaikainen toimintatapa
S-ryhmän, K-ryhmän ja Tradekan osuus 11,9 miljardin euron markkinoista yli 80 % Ketjutoiminnan nopea kehitys Hankinnan jakautuminen kolmelle tasolle: keskitetty alueellinen paikallinen Tavarantoimittajan on tunnettava asiakkaansa, jotta osaisi myydä oikein Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

12 Kaupan ketjut eivät ole samanlaisia
Ketjujen markkinaosuus ja maantieteellinen kattavuus. Myymälöiden valikoiman kattavuus ja syvyys, eli kuinka monta tavararyhmää ja kuinka monta tuotetta per tavararyhmä myymälöissä on tarjolla. Valikoiman hallinnan keskittyminen ketjuohjaukseen tai osittainen hajauttaminen myymälöihin. Hinnan ja palvelun painottaminen kilpailukeinoina. Myymälän erilaistamisessa käytettävät keinot ja tavararyhmät. Tärkeimmät asiakasryhmät. Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

13 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Valikoimien hallinta Tavararyhmät ja tavararyhmäroolit Ketjuvalikoiman muodostaminen Myymälän valikoiman muodostaminen Tilanhallinta myymälässä Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

14 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Mikä on hyvä tuote? Erottuva ja kuluttajan kannalta kiinnostava tuote Turvallinen ja tuore tuote Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

15 Logistiikka ja tietohallinta
Jakelutien valinta ja pelisäännöt Kylmäketjun hallinta Pakkaukset Tuotetunnistaminen Tuotetietojen välittäminen Tilausten, laskujen ja toimitustiedon välittäminen Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

16 Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Markkinointi Hinnoittelu Markkinointiviestintä Promootiot myymälässä Tavarantoimittajien markkinointiyhteistyö Tuetut kampanjat Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

17 Oppaan julkaiseminen ja käyttöönotto
Julkaistaan 3/2007 Jakelu kaupan johdolle ja henkilöstölle sekä pk-tavarantoimittajille Jakelukanavina kaupan yritykset, mukana olevat järjestöt sekä mahdollisesti myös viranomaistahot, kuten TE-keskukset Opas otetaan käyttöön kaupan ja sen pk-tavarantoimittajien käytännön yhteistyössä Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry

18 Keskustelua ja kysymyksiä
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry


Lataa ppt "Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google