Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät 23.11.2009 Outi Itäluoma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KALVOSTO 2 - PERUSTOIMINNOT
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
SLIDESHARE Materiaalin jako Mervi Isola, Tarja Jurmu, Sari Toppila
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki Lpkky
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
VOA-oppimispäiväkirja
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Kurssilla käytettävät työkalut
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Missä mennään  Paikkatietoon pohjautuvan tiedonkeruu/oppimisympäristön tavoitteena on perustaa "Mobiili Herbaario", jonka kasvit ovat luonnossa.
Moodle-Oodi Integraatio Itä-Suomen yliopisto ja Savonia- AMK
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Work Shadowing- osana opetusta
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
LCCE®-seminaari 6.4. Nina Hartikainen ja Suvi Kitunen Opiskelijat: Kirsi Mikkonen ja Sonja Niemi LCCE®-oppimisprosessi Alumnijulkaisu.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
CRM-työryhmä. HANKKEEN TAVOITE KEHITTÄÄ JA PARANTAA JO OLEMASSA OLEVAA INREO- JÄRJESTELMÄÄ joustavaksi helppokäyttöiseksi siten, että sillä voidaan seurata.
Mervi Rantanen1 Erasmus Mundus – mitä lisäarvoa? Kv-päivät Mervi Rantanen Teknillinen korkeakoulu.
Löytöretkipuisto Opas toiseen maailmaan Minna Kytölä, OVI-hanke Anna Linnakylä, OVI-hanke.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Yksilöllisen oppimispolun integroiminen talousmatematiikan #foorumi118 #ITK2016.
Esityksen transkriptio:

Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma

Toiminta on konkreettista • Moodle-on-Demand ( ) on kansalaisopistojen oppimisympäristöjen kehittämishanke, jossa: • Suunniteltiin ja toteutettiin oppimisalustan käyttöönottokoulutuksia kansalaisopistoissa. • Annettu opetushenkilöstölle teknistä ja pedagogista tukea verkkokurssien tuottamiseen. • Perehdyttiin ja dokumentoitiin Moodle-palvelimen rakentamista sekä pääkäyttäjän tehtäviä.

Tuloksia ja kokemuksia • Moodle-oppimisalustan käyttöönotto ei vaadi pitkäkestoista koulutusohjelmia, vaan opetushenkilöstön koulutus toteutettiin yhden päivän laajuisena lähiopetuksena, mitä seurasi verkkotuettu oman kokeilun ja oman kurssin rakentamisvaihe. • Kurssipohjan muokkaamisen tekniikkaa tärkeämpää on kurssin pedagogisen idean kirkastaminen, ohjaussuunnitelman laatiminen. • Kurssipohjan virittelyyn voi käyttää rajattomasti aikaa. Kuitenkin on järkevintä suosia vain yksinkertaisimpia työkaluja, sillä ne ovat helppokäyttöisimpiä myös opiskelijoille. • Erikoiskurssien opiskelijat ovat hyvin motivoituneita. Heidät tavoittaa kun löytää kyseisen erikoisalan median ja markkinoi siinä.

Tuloksia ja kokemuksia 2 • Jos tavoitteena on yksittäistä kokeilua laajempi verkkokurssitarjonta, keskeistä on sopia hallintokäytännöistä ja työnjaosta yhdessä etukäteen (opettajat sekä hallintohenkilöstö). • Luonnollisesti normaaleista kansalaisopistokursseista poikkeavat käytännöt on viestitettävä myös opiskelijoille. • Verkkokurssin opiskelijat tarvitsevat eniten teknistä tukea kurssin aloitusvaiheessa varmistamaan, että kaikki opiskelijat pääsevät järjestelmään sisään. Kun tästä on selvitty, teknisiä ongelmia on ollut huomattavan vähän. • Pääkäyttäjän tärkein tehtävä on käyttäjätunnusten muodostaminen sekä salasanajakelu. Kirjatut ja selkeät käytännöt auttavat suuresti.

Tuotokset ovat kohta saatavilla • Hankkeessa on tuotettu runsaasti erilaisia tukimateriaaleja: • Opiskelijoiden aloitusohjeet suomeksi ja englanniksi • Koulutusaineistot oppimisalustan käyttöönottoon • Esimerkkejä erityyppisten kurssien teknisestä toteuttamisesta • Mallit kansalaisopiston verkkokursseille soveltuvista kurssisuunnitelma ja ohjaussuunnitelmalomakkeista • Prosessimalleja verkkokurssien suunnitteluun ja toteuttamiseen • Valmiita työkaluja opiston ja opiskelijoiden väliseen viestintään • Tekniset ohjeet pääkäyttäjän kurssi- ja käyttäjähallinnon tehtäviin • Tekninen ohje oman palvelimen asentamisen vaiheista

Lataa netistä tai tilaa postitse • Tukimateriaaleja viimeistellään parhaillaan • Materiaalit julkaistaan digitaalisessa muodossa hankkeen verkkosivulla petaja.lpkky.fi joulukuussa 2009.petaja.lpkky.fi • Materiaalit julkaistaan fyysisessä muodossa tammikuussa 2010 ja niitä toimitetaan halukkaille myös postitse. • Hankejulkaisu sisältää aineistot koottuna yksiin kansiin helposti luettavassa muodossa • Romppu sisältää materiaalit käyttövalmiina koulutuspakettina • Tilaukset sähköpostitse MoD-hankkeen koordinaattorilta olli.ruohomaki(at)lpkky.fi