Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus."— Esityksen transkriptio:

1 Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus

2 Historiaa Helsingin kaupunginkirjaston chat-kokeilu 2002 Käyttö vakiintui 2003

3 Historiaa Kirjastot.fi-chatin suunnittelu aloitettiin 2004 Päämääränä chat-tekniikan tutkiminen, hankkiminen ja jakelu Valtakunnallinen chat Paikalliset chatit

4 Historiaa Chat-tekniikan tutkiminen Oman chat-tekniikan suunnittelu ja toteutus Online-vastaajat suunnittelemassa ominaisuuksia

5 Kirjastot.f-chat 2009 Tekniikka toimintavalmis Testikanavat olleet auki Suuret tekniset muutokset muissa toiminnoissa Kirjastot.fi-tekniikassa vaikuttaneet

6 2010 Chat-kanavia aiotaan avata vuoden vaihteessa Lahdessa ja Pohjois- Pohjanmaalla Myös valtakunnallinen kokeilu alkaa tammikuussa 2010 (16 kirjastoa ilmoittautunut)

7 Eli testiin tulevat 3 muotoa Paikallinen chat Kirjastokimppa-chat Valtakunnallinen chat

8 Chat Pohjoismaissa 2008 keskusteluja: Norjassa 13 000 Tanskassa 6000 Ruotsissa 2000 (?) Kysy online 5000

9 Chatin hyvät puolet helposti lähestyttävä keskustelunomainen nopea väärinkäsitykset helpompi välttää, ongelmat selvitettävissä tarkentavilla kysymyksillä henkilökohtainen palvelu

10 Chatin huonot puolet Tekniikka, ei ehkä pelota enää, aikoinaan epäiltiin estäväksi tekijäksi Pitkät tiedonhaut eivät oikein sovi chattiin -> sähköpostipalvelu

11 Kirjaston palvelupaletti Chatin koetaan olevan hyvä täydennys kirjaston palveluihin Kirjastopalvelut kirjastorakennuksessa, puhelinpalvelu, sähköpostipalvelu, chat- palvelu Pikaviestit, nettipuhelut Facebook, Twitter, virtuaalimaailmat

12 Mitä kysytään? Helmet-chat: kirjaston palvelut (aukioloajat, yhteystiedot ynnä muut), lainaus (varaukset, aineiston kiinniotto), muut käytännön asiat (maksut, omat tiedot), tietopalvelukysymykset

13 Mitä kysytään? Question Point: tietopalvelukysymykset (pääosin) aineistokyselyt (vähän n. 8%) omien tietojen tai lainausten kysely erittäin vähäistä

14 Kysymykset ohjautuvat palvelun mukaan? Palvelulupaus: oma ”mainos” Palvelun näkyvyys: mistä asiakas löytää palvelun, minkä sivun kautta hän tulee palveluun

15 Eri vastaajaryhmät – erilainen palvelu Paikallinen palvelu pystyy vastaamaan kaikkeen Seudullinen kimppa melko moneen kysymykseen Valtakunnallisen palvelun vahvuudet tietopalvelu ja neuvonta

16 Vastaajarinki ja päivystys Paikallinen väki päättää päivystyksen ja vuorot Valtakunnallinen kanava: yhteyshenkilöt vastaavat oman kirjastonsa vuorojen hoitamisesta, yhteinen päivystyslista suunnitellaan etukäteen Yhteyshenkilöt sähköpostilistat

17 Vielä Tekniikkaakin edelleen testataan Varaudu myös ongelmiin Asiakkaille näkyviin tieto siitä, että kyseessä on vielä koekäyttö

18 Palautteet Huomiot, ideat, palautteet, kehittämisehdotukset Kirjastot.fi- toimitukseen, toimitus@kirjastot.fitoimitus@kirjastot.fi tai Nina.granlund@kirjastot.fi


Lataa ppt "Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google