(2012). OHEISMATERIAALIN TARKOITUS Kalvosarja on oheismateriaali oppaalle TASA ARVOSTA LAATUA JA VAIKUTTAVUUTTA JULKISELLE SEKTORILLE Opas kuntien ja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Kyselytyökalu henkilöstön työhyvinvoinnin ja tasa- arvokokemusten selvittämiseksi  Toteutus Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskus ja Mindcom Oy.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Pienin askelin – snadein stepein -väline oman työn kehittämiseen arjessa – jatkuvan parantamisen toimintatapa Virpi Mattila
Mitä on sukupuolivaikutusten arviointi ja miten sitä tehdään?
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
ESR Sivu 1 ESR:n uusi ohjelmakausi ja sen haasteet sukupuolten tasa-arvon kannalta Riitta Kangasharju Työministeriö Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen kuntiin ja valtion alue- ja paikallishallintoon.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kommenttipuheenvuoro : Työperäinen maahanmuutto – ratkaisu kuntien työvoimapulaan Eettisyyttä ja edunvalvontaa Suunnittelija Marjo Katajisto JHL.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Pohjoismaiset sukupuolisilmälasit käytännössä SUKUPUOLINÄKÖKULMAN VALTAVIRTAISTAMINEN POHJOISMAIDEN MINISTERINEUVOSTOSSA.
Sinikka Mustakallio WoM Oy
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Yhdenvertaisuus sisältää tasa-arvon
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Arvioinnista arkipäivää
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Suunnittelutaitojen opettaminen
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Webcast klo Koulutus työelämää koskevista yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain muutoksista Vuoden 2015 alussa tuli voimaan uusi yhdenvertaisuuslaki.
Esityksen transkriptio:

(2012)

OHEISMATERIAALIN TARKOITUS Kalvosarja on oheismateriaali oppaalle TASA ARVOSTA LAATUA JA VAIKUTTAVUUTTA JULKISELLE SEKTORILLE Opas kuntien ja valtion alue- ja paikallishallinnon palveluihin ja toimintoihin (2011). Oppaassa kuvataan sukupuolten tasa-arvon valtavirtaistamisen työvaiheet sekä annetaan konkreettisia esimerkkejä sen käynnistämisestä ja toteuttamisesta. Oheismateriaali on tarkoitettu käytettäväksi: - johdantona oppaaseen - apuna oppaan esittelyyn - koulutusmateriaalina oppaan kohdeorganisaatioissa - viranhaltijoiden itseopiskeluaineistona Opas ja oheismateriaali on tuotettu ESR-rahoitteisessa Valtavirtaistaminen käytäntöön -hankkeessa (2010–2012).

KOHTEENA SUKUPUOLTEN TASA-ARVO TOIMINNOISSA JA PALVELUISSA Oppaan ja oheismateriaalin kohteena on tasa-arvolain mukaisesti sukupuolten tasa-arvo. Materiaali ei koske yhdenvertaisuuslain mukaista yhdenvertaisuutta eli ei samanarvoisuutta esim. iän, etnisen taustan, vamman tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Materiaalissa käsitellään tasa-arvoa toiminnoissa ja palveluissa eli toiminnallista tasa-arvoa. Kohteena ei ole henkilöstöpoliittinen tasa-arvo, esimerkiksi ei organisaatioiden sukupuolijako, palkat tai rekrytointi.

TAULUKKO 1. Toiminnallinen ja henkilöstöpoliittinen tasa-arvo organisaatiossa. (Tanhua 2011)

TAULUKKO 2. Velvoitteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen valtionhallinnossa ja kunnissa. (Tanhua, Mustakallio ja Säkäjärvi 2011)

TASA-ARVOSTA LAATUA JA VAIKUTTAVUUTTA Sukupuolten erilaisten tarpeiden huomioonottaminen palveluissa ja toiminnoissa parantaa niiden asiakaslähtöisyyttä. Kun palveluja suunnitellaan ottamalla huomioon sukupuolten osin erilaiset tarpeet, palvelut saadaan vastaamaan paremmin eri käyttäjäryhmien tarpeita ja palvelujen vaikuttavuus paranee. Sukupuolinäkökulman huomioon ottaminen palveluja järjestettäessä johtaa resurssien tarkoituksenmukaisempaan kohdentamiseen ja parantaa siten kustannustehokkuutta. Kuntalaisten ja kansalaisten hyvinvointi lisääntyy, kun kunta ja valtionhallinto järjestävät laadukkaita ja monipuolisia palveluja eri sukupuolten tarpeisiin.

SUKUPUOLINÄKÖKULMAN VALTAVIRTAISTAMISELLA TARKOITETAAN Sukupuolten tasa-arvoa edistetään tietoisesti organisaation kaikessa toiminnassa. Organisaation työtä ja toimintatapoja kehitetään sukupuolten tasa-arvon kannalta. Jokaisen työyksikön ja viranhaltijan tulee kehittää työtään sukupuolten tasa-arvon kannalta.

Tasa-arvolaki 4 § ( /232) Viranomaisen velvollisuus edistää tasa-arvoa Viranomaisen tulee kaikessa toiminnassaan edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä luoda ja vakiinnuttaa sellaiset hallinto- ja toimintatavat, joilla varmistetaan naisten ja miesten tasa-arvon edistäminen asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Erityisesti tulee muuttaa niitä olosuhteita, jotka estävät tasa-arvon toteutumista. Naisten ja miesten välisen tasa-arvon edistäminen tulee ottaa huomioon 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla palvelujen saatavuudessa ja tarjonnassa.

VALTAVIRTAISTAMINEN TOIMINTOJEN JA PALVELUJEN KEHITTÄMISENÄ Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen merkitsee organisaation toimintatapojen ja palvelujen kehittämistä tasa-arvon kannalta. Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista toteutetaan seuraavilla kolmella tasolla: - Koko organisaation tasolla - Työyksikössä - Yksittäisen viranhaltijan työssä

Organisaation tasolla valtavirtaistaminen sisältää seuraavat toiminnot: Valtavirtaistamista palvelujen kehittämiseen johdetaan kuten mitä tahansa muutakin palvelujen kehittämistä. Palvelujen käyttöä koskeva tieto tuotetaan sukupuolen mukaan eriteltynä. Edellytetään, että palvelujen ja toimintojen laatua ja toimivuutta arvioidaan systemaattisesti eri sukupuolten kannalta. Kehitetään sellaisia toimintatapoja, joilla varmistetaan tasa- arvoiset palvelut ja toiminnot. Varmistetaan, että henkilöstöllä on riittävä asiantuntemus ja osaaminen valtavirtaistamiseen omassa työssään ja työyksikössään.

KUVIO 1. Kuvaus siitä, miten uusia toimintamalleja ei voida tuoda valmiina työyksikköön ulkopuolelta ja yksinkertaistettu kuvaus siitä, miten valtavirtaistaminen tulee työyksikössä käynnistää. (Säkäjärvi ja Mustakallio 2011)

KUVIO 2. Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen viranhaltijan näkökulmasta. (Mustakallio ja Säkäjärvi 2011)

VALTAVIRTAISTAMISEN TYÖVAIHEET Tasa-arvon valtavirtaistaminen käynnistetään seuraavilla työvaiheilla: 1.Tarkastellaan, onko sukupuolella merkitystä palveluissa ja toiminnoissa 2.Valitaan tasa-arvon valtavirtaistamisen kohteet 3.Kuvataan yhteinen visio tasa-arvosta valitussa kohteessa 4.Hankitaan tietoa sukupuolinäkökulmasta ja sukupuolten tasa-arvon toteutumisesta 5.Analysoidaan, mitä sukupuoli merkitsee valituissa toiminnoissa 6.Luodaan tasa-arvoa edistäviä toimenpiteitä ja toimintatapoja 7.Arvioidaan valtavirtaistamisen etenemistä prosessin aikana

Valtavirtaistaminen kehittämisprosessina Valtavirtaistamisen toteuttaminen on jatkuva kehittämisen prosessi, jossa uutta ajattelua ja toimintatapaa omaksutaan asteittain. Valtavirtaistaminen ei tarkoita sitä, että prosessin työvaiheet suoritettaisiin vain kertaalleen. Valtavirtaistamisessa on kyse toistettavasta ja kerta kerralta syventyvästä kehittämisestä. Valtavirtaistamista syvennetään laadullisesti korkeammalle tasolle aina, kun lähdetään toteuttamaan uudelleen seitsemää työvaihetta. Käytännössä ei ole välttämätöntä käydä läpi kaikkia työvaiheita samalla painolla, vaan ratkaisuja voi syntyä jo prosessin alkuvaiheessa tai valtavirtaistamisessa voidaan asiasta riippuen painottaa eri työvaiheita.

KUVIO 3. Tasa-arvon valtavirtaistaminen syklisenä kehittämisprosessina. (Säkäjärvi 2011)

1. työvaihe: Tarkastellaan, missä palveluissa ja toiminnoissa sukupuolella on merkitystä Sukupuolella ei ole merkitystä kaikissa palveluissa tai toiminnoissa. Valtavirtaistaminen aloitetaan arvioimalla, onko sukupuolella merkitystä eri toiminnoissa. Kun sukupuolella on merkitystä palvelulle tai toiminnolle, sukupuolinäkökulma on otettava huomioon palvelun tai toiminnon suunnittelussa, kehittämisessä ja toteuttamisessa.

TAULUKKO 3. Palvelun tai toiminnon sukupuolirelevanssin arviointi ts. arvioidaan onko sukupuolella merkitystä palvelussa tai toiminnossa. (Mustakallio ja Säkäjärvi 2011)

2. työvaihe: Valitaan valtavirtaistamisen kohteet Valtavirtaistamisen toteuttaminen kannattaa aloittaa joistakin pilottikohteista. Pilottikohteet voivat olla toimintoja, joissa sukupuolella arvioidaan olevan suuri merkitys tai on havaittu puutteita tasa-arvossa. Mielekkäät ja oikeankokoiset pilottikohteet varmistavat valtavirtaistamisen onnistumista.

3. työvaihe: Kuvataan yhteinen visio tasa-arvosta valitussa kohteessa Tasa-arvo voi herättää monenlaisia mielikuvia siitä, mitä se tietyissä palveluissa tarkoittaa. Tarvitaan yhteinen näkemys siitä, mitä tasa-arvolla tarkoitetaan kohteeksi valituissa pilottitoiminnoissa. Yhteinen näkemys antaa pohjan toiminnan kehittämiselle tasa- arvon näkökulmasta. Tällä yhteisellä alkuvaiheen visiolla ei tarkoiteta tarkkaa tavoitteiden määrittelyä. Kehittämisen tavoitteet täsmentyvät ja konkretisoituvat valtavirtaistamisen edetessä.

4. työvaihe: Hankitaan tietoa sukupuolinäkökulmasta ja sukupuolten tasa-arvon toteutumisesta Valtavirtaistamisen toiminnoissa ja palveluissa on pohjauduttava tietoon. Tiedon avulla pystytään arvioimaan toimintojen ja palvelujen kehittämistarvetta tasa-arvon kannalta. Tiedonkokoaminen sinänsä ei ole itsetarkoitus, vaan on harkittava, mitä tietoa todella tarvitaan tasa-arvon toteutumisen arviointiin toiminnoissa ja palveluissa.

Tyypillisesti tiedonhankinta sukupuolinäkökulmasta etenee seuraavasti:

TAULUKKO 4. Tiedonhankinnan menetelmiä palveluiden ja toimintojen arvioimiseen sukupuolinäkökulmasta. (Säkäjärvi ja Mustakallio 2011)

5. työvaihe: Analysoidaan, mitä sukupuoli merkitsee valituissa toiminnoissa Kun hankittua tietoa käyttäen analysoidaan sukupuolen merkitystä valituissa toiminnoissa, voidaan apuna käyttää esimerkiksi seuraavalla kalvolla olevaa kysymyslistaa. Kysymyslista auttaa nostamaan esiin mm. sukupuolten eroja, tarpeita ja resurssien jakautumista sukupuolten kesken.

TAULUKKO 5. Kysymyslista sukupuolen merkityksestä toiminnoissa ja palveluissa. (Mustakallio ja Tanhua 2011)

6. työvaihe: Luodaan tasa-arvoa edistäviä toimenpiteitä ja toimintatapoja Valtavirtaistamisen tavoitteena ovat muutostoimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi sekä uudet toimintatavat, jotka ottavat huomioon sukupuolinäkökulman. Eri sukupuolille voidaan tarvita erilaisia toimenpiteitä. Tasa-arvo ei tarkoita, että kaikille tarjotaan aina samaa. Opas sisältää esimerkkejä erilaisista sukupuolinäkökulman huomioon ottavista toimenpiteistä.

7. työvaihe: Arvioidaan valtavirtaistamisen etenemistä prosessin aikana Valtavirtaistamisen onnistumista on tärkeää arvioida jo toteuttamisprosessin aikana. Kannattaa arvioida miten valtavirtaistamista tyypillisesti edistävät tekijät toteutuvat prosessissa. Lisäksi kannattaa arvioida prosessia valtavirtaistamista tyypillisesti estävien tekijöiden valossa. Seuraavilla kalvoilla esitetään hankkeen kokemusten pohjalta kuvattuja valtavirtaistamista edistäviä ja estäviä tekijöitä arvioinnin pohjaksi.

KUVIO 4. Edistäviä ja estäviä tekijöitä tasa-arvon valtavirtaistamisen käynnistämisessä omassa työssä tai työyksikössä. (Säkäjärvi, Mustakallio, Haataja, Leinonen, Tanhua ja Sevelius 2011)

JOHTAMINEN VARMISTAA ONNISTUNEEN VALTAVIRTAISTAMISEN Vastuu tasa-arvon valtavirtaistamisen toteuttamisesta eri palveluissa ja toiminnoissa on niillä viranhaltijoilla, jotka muutenkin vastaavat niistä. Valtavirtaistamista johdetaan kuten mitä tahansa muutakin palvelujen kehittämistä organisaatiossa. Keskeistä on, että valtavirtaistamisen johtamisvastuu eri tasoilla on määritelty selkeästi. Pitemmällä tähtäimellä valtavirtaistaminen on hyvä ottaa osaksi organisaation strategiatyötä.

TAULUKKO 6. Tasa-arvon valtavirtaistaminen organisaatioiden strategisissa suunnitelmissa. (Mustakallio ja Säkäjärvi 2011)