Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Pohjoismaiset sukupuolisilmälasit käytännössä SUKUPUOLINÄKÖKULMAN VALTAVIRTAISTAMINEN POHJOISMAIDEN MINISTERINEUVOSTOSSA.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Pohjoismaiset sukupuolisilmälasit käytännössä SUKUPUOLINÄKÖKULMAN VALTAVIRTAISTAMINEN POHJOISMAIDEN MINISTERINEUVOSTOSSA."— Esityksen transkriptio:

1 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Pohjoismaiset sukupuolisilmälasit käytännössä SUKUPUOLINÄKÖKULMAN VALTAVIRTAISTAMINEN POHJOISMAIDEN MINISTERINEUVOSTOSSA Reetta Siukola Sosiaali- ja terveysministeriö Suomi 20.3.2007

2 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 2 Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen Pohjoismaisessa yhteistyössä Mitä on tehty? Mitä voisi tehdä? Miten teen?

3 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 3 MITÄ ON TEHTY? Valtavirtaistamisen perusta Tasa-arvoa edistetään kaksoistrategian avulla: Erillinen tasa-arvopolitiikka Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen Monet tasa-arvokysymyksistä poikkihallinnollisia Monet tasa-arvokysymykset vielä piilossa? Kansainväliset ja kansalliset normit velvoittavat edistämään tasa-arvoa kaikissa politiikoissa Usein käytännössä toteutuu paremmin paperilla kuin konkreettisessa työssä Sukupuolten välinen tasa-arvo tärkeässä asemassa Pohjoismaissa (Pohjoismainen arvoyhteisö) Pohjoismaat voivat olla myös sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen edelläkävijöitä

4 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 4 MITÄ ON TEHTY? Valtavirtaistamisen käynnistyminen Tasa-arvoyhteistyössä pidetty tärkeänä jo pitkään Ensimmäinen koko ministerineuvostoa koskeva toimintasuunnitelma vuonna 1997 Kullekin sektorille annettiin päävastuu tasa-arvon edistämisestä omalla alueellaan Asetettiin työryhmä pohtimaan käytännön toteuttamista Suositus kiintiöperiaatteesta Projektihakemuskaavakkeisiin lisättiin tasa-arvoa koskeva kysymys Iso hanke menetelmien ja mallien kehittämiseksi  Steg för steg -opas Tasa-arvosuunnitelman seuranta 2000: Kullakin ministerineuvostolla päävastuu tasa-arvon edistämisestä omalla yhteistyöalueellaan ja omissa laitoksissaan Kaikkien yhteistyöalueiden tulee laatia omia tasa-arvopoliittisia tavoitteita Sukupuolinäkökulma ministerineuvoston budjetissa 2003  Yhteistyöhanke sukupuolinäkökulman sisällyttämisestä budjettiin

5 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 5 MITÄ ON TEHTY? Valtavirtaistamisen eteneminen MR-SAMin päätökset valtavirtaistamisesta Valtavirtaistamisen menetelmällinen kehittäminen Ministerineuvoston tasolla valtavirtaistaminen kaipaisi lisäpotkua Yhteistyöelinten kokoonpanoissa kiintiöperiaatetta ei aina muisteta Budjetissa sukupuolinäkökulman merkitys vähäinen Rahoitusohjauksessa ei oteta sukupuolinäkökulmaa riittävästi huomioon Tasa-arvo-osaamisessa puutteita Seuranta vähäistä Säännöllinen raportointi Pohjoismaiden neuvostolle Eri yhteistyösektoreilla valtavirtaistaminen edennyt vaihtelevasti

6 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 6 MITÄ VOISI TEHDÄ? Tasa-arvon edistäminen yhteistyön eri alueilla TOIMINTA-ALUEEN KARTOITUS TAVOITTEET JA SEURANTA TOIMEENPANON SUUNNITTELU Todellisuus: Joitakin sektorikohtaisia tasa- arvosuunnitelmia Muutamalla yhteistyöalueilla tasa-arvo integroituna teemana Jotkut yhteistyöalueet eivät ole juurikaan miettineet tasa- arvokysymyksiä Merkitsee monesti vain huomion kiinnittämistä yhteistyöelinten kokoonpanoihin Tilastointi monesti puutteellista Ei systemaattisia sukupuolivaikutusten arviointeja tai tasa-arvoanalyyseja Sukupuolinäkökulma mukana erityisissä tasa-arvoprojekteissa Maa- ja metsätaloussektorilla tasa- arvosuunnitelma sekä hyviä valtavirtaistamiskäytäntöjä

7 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 7 MITÄ VOISI TEHDÄ? Esimerkki: maa- ja metsätaloussektori Projektihakemuksissa kysymys: “Millä tavoin projektissa otetaan huomioon sukupuolinäkökulma ja/tai naisten ja miesten tasa-arvo?” Maa- ja metsätaloussektorilla oma hakuopas: Sukupuolinäkökulman sisältävät hankkeet – Ohjeita hankemäärärahoja hakeville Hyvä käytäntö, jonka voisi ottaa käyttöön muillakin sektoreilla

8 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 8 MITEN TEEN? Sukupuolisilmälasien käyttöohje VAIHE 1: Toimintamaaston kartoitus Tasa-arvon testikysymys 1: Kohdistuuko toiminta ihmisten elämään ja arkeen? Tasa-arvon testikysymys 2: Kohdistuuko toiminta elämänalueille, joilla naisten ja miesten välillä on merkittäviä eroja? Ovatko naiset ja miehet tasapuolisesti edustettuina toiminnassa ja päätöksenteossa? Onko tietoa (tutkimukset, tilastot jne.) saatavilla sukupuolen mukaan eriteltynä? Millaisissa elämäntilanteissa naiset ja miehet ovat toiminta-alueella? Miten erilaiset resurssit (raha, aika, tila jne.) ja mahdollisuudet jakautuvat naisten ja miesten välillä? Onko naisten ja miesten tasa-arvo huomioitu toimintaa ohjaavissa normeissa ja arvoissa, esimerkiksi yleisissä toimintaohjeissa?

9 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 9 MITEN TEEN? Sukupuolikiikarien käyttöohje VAIHE 2: Vaikutusten arviointi ja tavoitteiden asettaminen Jos kartoitetussa toimintamaastossa on havaittu eroja naisten ja miesten välillä, on mahdollista, että näennäisesti sukupuolineutraalillakin toiminnalla on vaikutuksia tasa-arvoon Sukupuolivaikutukset on syytä arvioida etukäteen, vaikka se merkitsisikin lisätyötä. Tavoitteet ja seuranta Toiminnalle on luotava konkreettiset ja mitattavissa olevat tasa-arvotavoitteet Tavoitteiden asettamisen välttämätön vastinpari on seurannan järjestäminen

10 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 10 MITEN TEEN? Muut tarvittavat apuvälineet VAIHE 3: Keinojen valinta Suunnitelman tarkoituksena on päättää konkreettiset keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Erillisen suunnitelman lisäksi tavoite tulee kirjata myös toiminnan yleisiin linjauksiin Muut apuvälineet: osaaminen johdon tuki

11 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 11 Kiitos! Reetta Siukola reetta.siukola@stm.fi Sopimusehdot  Sitoudun noudattamaan Pohjoismaiden ministerineuvoston sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen yleisiä periaatteita sekä kantamaan vastuun naisten ja miesten tasa-arvon edistämisestä omalla yhteistyöalueellani. Sitoudun myös noudattamaan yleisiä ehtoja sukupuolinäkökulman huomioimisesta ministerineuvoston budjetin laadinnassa, tiedotus- ja koulutustoiminnassa sekä yhteistyöelinten työssä ja kokoonpanoissa. Mikäli näitä sopimusehtoja ei noudateta, on mahdollista, että ministerineuvoston toiminnalla on ei-toivottuja vaikutuksia naisten ja miesten tasa-arvoon Pohjoismaissa.


Lataa ppt "SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Pohjoismaiset sukupuolisilmälasit käytännössä SUKUPUOLINÄKÖKULMAN VALTAVIRTAISTAMINEN POHJOISMAIDEN MINISTERINEUVOSTOSSA."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google