Markkinoinnin perusteet 10.3 Palveluyrityksen saatavuuspäätökset Lähde: ”Markkinoinnin perusteet” Lahtinen-Isoviita, 2004 Avaintulos Oy
Kaksi saatavuuspäätöstä Ulkoinen miten löydän yrityksen? Sisäinen miten löydän yrityksen sisällä haluamani? 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet
LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet 10.3.1 Ulkoinen saatavuus Ulkoinen saatavuus tarkoittaa tekijöitä, joiden avulla helpotetaan asiakkaan saapumista yritykseen leipomoille, pienverstaille, korupajoille, ravintoloille ja vaatekaupoille ulkoinen saatavuus on tärkeää (asiakasvirrat) liikkeen sijainti, liikenneyhteydet (myös tietoliikenneyhteydet), aukioloajat, paikoitustilat ja liikekiinteistön julkisivu 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet
1. Sijainti ja liikenneyhteydet Huomioitava markkinointiviestinnässä, kun yritys tai toimipiste on uusi/toiminut aiemmin muualla viestintä ja paikalle opastus jos yritys sijaitsee heikosti vetovoimaisella liikealueella/syrjässä ajo-opasteet, mainoskirjeet, lehti-ilmoitukset ja erityisesti sähköinen viestintä Suurista asiakasvirroista riippuville kaupoille ja muille palveluyrityksille tärkeä menestystekijä erikoisliikkeille sijainti kovin oleellinen kilpailutekijä morsiuspukuliike, kalastusvälineliike, numerotiedotuspalvelu ja panttilainaamo 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet
2. Julkisivu ja näyteikkunat Erotuttava kilpailijoistaan ja ympäristöstä vilkkailla kauppapaikoilla huomioarvo voi olla heikko (ihmisen rajalliset kyvyt aistia ärsykkeitä) julkisivu ei saisi ärsyttää asiakkaita Piha-alue ja liikepaikan edusta oltava hyvässä kunnossa usein 1. kontakti asiakkaan ja liikepaikan välillä kun liikeideaa tarkistetaan ajoittain, myös yrityksen julkisivua on uusittava. Näyteikkunat ovat osa yrityksen markkinointia. näyteikkunamainonta, liput, viirit ja muut tunnuskyltit ovat ulkomainontaa – ”huomion herättäminen” 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet
LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet 3. Aukioloaika Palveluyrityksen ulkoisen saatavuuden tärkeä markkinointikeino suunnittelu perustuu asiakkaiden tarpeisiin Aukioloajan lyhyys voi olla ongelma, kun esimerkiksi paikkakunnalta käydään paljon muualla töissä (MIKSI? Aukioloaika on tärkeä kilpailukeino pitää tiedottaa riittävästi; kaupan lainsäädäntö rajoittaa Yrityksen aukiolo ei aina ratkaise palvelun saatavuutta erilaiset automaatit ja viestintävälineet 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet
LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet 4. Parkkipaikat Merkitystä erityisesti kaupunkien keskustoissa ja taajamissa, joissa saman kadun varrella sijaitsee useita yrityksiä Paikoitus on tärkeä, kun asiakkaiden keskiostokset ovat suuria ja kun tavarat ovat raskaita ja hankalasti liikuteltavia (marketit) Asiointi useammassa keskuksen yrityksessä paikoitustiloilla ja niiden puuttumisella on vaikutusta mihin keskukseen asiakas menee 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet