Markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Advertisements

Etene klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä.
Markkinoinnin perusteet
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Reeta Rönkkö, Maaseudun Sivistysliitto. • Laajakaista kaikille 2015 – mutta miten? • Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallinnoima • Maaseudun Sivistysliiton.
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yksilö ostajana.
Markkinoinnin perusteet
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,
Markkinoinnin perusteet
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Palveluhakemiston prosessit Marketvisio Oy1.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Markkinoiden kilpailukeinot
Asiakkuudet luovalla alalla
PILOTTI VIE PARHAILLE OSTOPAIKOILLE. Uusi tapa tavoittaa asiakkaat • Kaakkois-Suomen sähköinen palveluhakemisto • Palvelu, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat.
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Mika Väyrynen tuottaja
Lionismin perusteet. Istunnon tavoitteet Tunnistaa tärkeitä tapahtumia Toteuttaa tehtävälausuntoa, tarkoituksia ja periaatteita Tunnistaa rakenne Kuvailla.
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
SAATAVUUS.
Langaton lähiverkko ja mobiilipalvelut Oulun kaupunginkirjastossa Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto Maija Saraste
Markkinoinnin perusteet
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
Sosiaalipalvelujen neuvonta X.X.2012Matti Meikäläinen.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Rotaryriihi, www-sivut Pohdittavaa: 1.Ketä varten / kenen tarpeisiin ? 2.Mitä pitää sisältää ? 3.Miten ylläpidetään ? 4.Miten / mihin käytetään ?
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Opetus- ja kulttuurin työryhmä Paikkatiedot – Vakituinen asunto on helppo ja lähtökohtana väestötietona – Parkkipaikat – Vanhempien valinta, asiointihalut.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Liikeidean esittelyohje
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
Markkinoinnin perusteet
© Kaupan liitto 2009 Presentaation nimi1 Suurin osa kaupan yrityksistä on hyvin pieniä yritystä 2009 Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
PALVELUTEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN Mitä näytössä näytetään.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
mahdolliset Kilpailijat
KILPAILIJAT.
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Markkinoinnin perusteet
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Yritykseni pahimmat kilpailijat
Henkilöstö kilpailutekijänä
Markkinointiajattelun kehittyminen
Mittarit – mitä ja miten mitata
Ulkoinen pelastussuunnitelma päivystävän palomestarin työkaluna
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Mistä löydämme tietoja…
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Mitä muita asioita tulisi huomioida?
…miten kilpailu kehittyy?
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin perusteet 10.3 Palveluyrityksen saatavuuspäätökset Lähde: ”Markkinoinnin perusteet” Lahtinen-Isoviita, 2004 Avaintulos Oy

Kaksi saatavuuspäätöstä Ulkoinen miten löydän yrityksen? Sisäinen miten löydän yrityksen sisällä haluamani? 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet 10.3.1 Ulkoinen saatavuus Ulkoinen saatavuus tarkoittaa tekijöitä, joiden avulla helpotetaan asiakkaan saapumista yritykseen leipomoille, pienverstaille, korupajoille, ravintoloille ja vaatekaupoille ulkoinen saatavuus on tärkeää (asiakasvirrat) liikkeen sijainti, liikenneyhteydet (myös tietoliikenneyhteydet), aukioloajat, paikoitustilat ja liikekiinteistön julkisivu 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

1. Sijainti ja liikenneyhteydet Huomioitava markkinointiviestinnässä, kun yritys tai toimipiste on uusi/toiminut aiemmin muualla viestintä ja paikalle opastus jos yritys sijaitsee heikosti vetovoimaisella liikealueella/syrjässä ajo-opasteet, mainoskirjeet, lehti-ilmoitukset ja erityisesti sähköinen viestintä Suurista asiakasvirroista riippuville kaupoille ja muille palveluyrityksille tärkeä menestystekijä erikoisliikkeille sijainti kovin oleellinen kilpailutekijä morsiuspukuliike, kalastusvälineliike, numerotiedotuspalvelu ja panttilainaamo 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

2. Julkisivu ja näyteikkunat Erotuttava kilpailijoistaan ja ympäristöstä vilkkailla kauppapaikoilla huomioarvo voi olla heikko (ihmisen rajalliset kyvyt aistia ärsykkeitä) julkisivu ei saisi ärsyttää asiakkaita Piha-alue ja liikepaikan edusta oltava hyvässä kunnossa usein 1. kontakti asiakkaan ja liikepaikan välillä kun liikeideaa tarkistetaan ajoittain, myös yrityksen julkisivua on uusittava. Näyteikkunat ovat osa yrityksen markkinointia. näyteikkunamainonta, liput, viirit ja muut tunnuskyltit ovat ulkomainontaa – ”huomion herättäminen” 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet 3. Aukioloaika Palveluyrityksen ulkoisen saatavuuden tärkeä markkinointikeino suunnittelu perustuu asiakkaiden tarpeisiin Aukioloajan lyhyys voi olla ongelma, kun esimerkiksi paikkakunnalta käydään paljon muualla töissä (MIKSI? Aukioloaika on tärkeä kilpailukeino pitää tiedottaa riittävästi; kaupan lainsäädäntö rajoittaa Yrityksen aukiolo ei aina ratkaise palvelun saatavuutta erilaiset automaatit ja viestintävälineet 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet

LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet 4. Parkkipaikat Merkitystä erityisesti kaupunkien keskustoissa ja taajamissa, joissa saman kadun varrella sijaitsee useita yrityksiä Paikoitus on tärkeä, kun asiakkaiden keskiostokset ovat suuria ja kun tavarat ovat raskaita ja hankalasti liikuteltavia (marketit) Asiointi useammassa keskuksen yrityksessä paikoitustiloilla ja niiden puuttumisella on vaikutusta mihin keskukseen asiakas menee 28.9.2009 LTPT 0710 - markkinoinnin perusteet