MITÄ ON TYÖTOVERUUS? , S & A -päivät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Hyvää työpäivää!.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
10 vinkkiä voimaantumiseen
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria
Ammattirooli & persoona
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Työrauha ja haastavat tilanteet
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
APE-opinnot: 7. lähipäivä
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Kommunikaatio parisuhteessa
VUOROVAIKUTUS.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Sanaton viestintä Sanattoman eli nonverbaalisen viestinnän osa-alueet:
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Johtamista ei voi oppia, siksi sitä ei pidä opettaakaan (varsinkaan insinööreille) Pia Lappalainen TkT, FM Opeveivit to
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Verkko-opiskelutaidot –kurssin ryhmien pelisäännöt.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Annika Heimonen. Asiakaspalvelu Viestintä Kuuntelemi- nen Toisen ihmisen tarpeiden huomioon ottaminen TunnetilaItsetuntoMarkkinointi Palveluasenne Vuorovai-
Nonverbaalinen viestintä Elekieli – puhumisen lahjomattomin taso.
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Mitä tällä tunnilla tehdään?
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tutkielman teko-ohjeet
Millainen kirjoittaja olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Partion arvokeskustelu
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Väkivaltainen potilas/asiakas
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Arto Mustajoki Onko työsuojelu pykäliä vai vuorovaikutusta?
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Kuinka autan puhelimessa
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

MITÄ ON TYÖTOVERUUS? 4.-5.9.2008, S & A -päivät Helsingin Messukeskuksessa. Seminaari MITÄ ON TYÖTOVERUUS? Torstaina 4.9.2008, klo 9.15 -13.30 Kouluttaja: FM, logonomi Paula Hjelt-Putilin/ Assertum © Paula Hjelt-Putilin Tämän aineiston kaikenlainen kopioiminen, jäljentäminen ja levittäminen on kielletty, muutoin kuin tekijänoikeuden haltijan kanssa sovitulla tavalla ja sovitussa laajuudessa tekijänoikeuslain muuttamista koskevan ja 1.1.2006 voimaan astuneen lain 821/2005 nojalla. Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

TYÖPAIKKAKIUSAAMIEN JA EPÄASIALLINEN KOHTELU Uhkailu, huutaminen Perättömien juorujen ja asioiden levittäminen Maineen mustaaminen Häirintä ja epäasiallinen kohtelu Loukkaaminen, nolaaminen Nöyryyttäminen, väheksyminen, alistaminen, kiusaaminen Työsuhteen vähättely Työn tärkeyden, ammattitaidon ja työssä suoriutumisen vähättely ja mitätöinti Työsuoritusten jatkuva arvostelu Työn ja työtehtävien hankaloittaminen ja estäminen Turha puuttuminen Mielipiteen esittämisen estäminen Kuuntelemisen puute Kyttääminen Epäilyn osoitukset Virheiden etsiminen ja/ tai niiden tekemiseen johdattaminen Mielipiteiden sivuuttaminen Negatiivinen palaute Negatiivinen sanallinen ja sanaton viestintä Myönteisen palautteen puute USEUS, TOISTUVUUS, JATKUVUUS. TARKOITUKSENA KIUSAAMISEN AVULLA SAVUSTAA TOINEN ULOS TAI HAITATA TOISTA, ILMAN LAILLISIA OIKEELLISIA JA ASIALLISIA PERUSTEITA.

RAKENTAVA TIIMI, PALAVERI JA YHTEISTYÖ Yhteinen tavoite ja tavoitetietoinen työskentely Yhteistyöhalu Yhteistyökyky Yhteistyötä kilpailun sijasta Yhteiset pelisäännöt ja niiden noudattaminen Yhteinen tavoite itsekkäiden tarkoitusperien edelle Selkeä tehtäväjako ja odotuksista viestiminen Rohkaisu, ansaittu kiitos, tuki ja avoin palaute Yhteyden luominen ja kyky tasoittaa tunteita Kykyä sovittelevaan asioiden käsittelyyn Riittävä tarkkailu ja kommentointi Kyky laukaista ja lieventää jännityksiä Kyky säädellä viestintää ja itseä viestijänä © Paula Hjelt-Putilin

OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET Ilmaista mielipide tai ehdotus. Pitää puheenvuoro. Kuunnella ja tulla kuulluksi. Ymmärtää. Kysyä. Oikeus perusteltuun palautteeseen. Saada totuudenmukainen muistio. Saada riittävän varhaisessa vaiheessa tieto palavereiden tai keskustelujen tarkoituksesta, kestosta ja niihin valmistautumisesta. Peräytyä kunniallisesti kasvojaan menettämättä. Toimia harkitsevasti ja maltillisesti. Esittää puheenvuoro tiiviisti ja selkeästi. Kuunnella keskeyttämättä. Esittää eriävä mielipide oikeaan aikaan. Pyytää mielipidettä. Toimia rehellisesti. Edistää neuvottelun tuloksellisuutta. Ylläpitää myönteistä viestintäilmastoa. © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

ON MYÖS OIKEUS Tulla kohdelluksi kunnioituksella Tulla otetuksi vakavasti Asettaa omat prioriteettinsa Pyytää ja ilmaista, mitä haluaa Sanoa ´ei´ ilman syyllisyyttä Saada se, mistä maksaa Tehdä virheitä Pitää puoliaan, vaikka muut kokisivat sen epämukavaksi Olla pitämättä puoliaan © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

RAKENTAVA PALAUTE KOHTAAVA VIESTINTÄ Avoin sanaton viestintä. Kysymyksiä ja kuunteleminen. Keskittyminen – läsnäolo. Tilaa olla hiljaa ja kypsytellä palautetta. Rakenteet – missä vaiheessa kokonaisuutta ja miten paljon palautetta – palautteen rajaaminen. Millä sanoilla? Konkreettista. Yksiselitteistä. Ymmärrettävää. Empatia. ARVIOIDAAN TYÖROOLIA (mieluiten tekijä itse), EI PERSOONAA, TAI PERSOONAA VAIN VAROVASTI. 3. TEKOA TAI SUORITUSTA ARVIOITAESSA MINÄ -VIESTIT © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

MITÄ TAPAHTUU PALAUTTEEN VASTAANOTTAJASSA? ROOLI HALU Palautteen Palautteeseen PELKO PUOLUSTUS- MEKANISMIT Millä vahvistaa halua ? ja Millä lieventää pelkoa ? © Paula Hjelt-Putilin

RAKENTAVA PALAUTE KOHTAAVA VIESTINTÄ Avoin sanaton viestintä. Kysymyksiä ja kuunteleminen. Keskittyminen – läsnäolo. Tilaa olla hiljaa ja kypsytellä palautetta. Rakenteet – missä vaiheessa kokonaisuutta ja miten paljon palautetta – palautteen rajaaminen. Millä sanoilla? Konkreettista. Yksiselitteistä. Ymmärrettävää. Empatia. ARVIOIDAAN TYÖROOLIA (mieluiten tekijä itse), EI PERSOONAA, TAI PERSOONAA VAIN VAROVASTI. 3. TEKOA TAI SUORITUSTA ARVIOITAESSA MINÄ -VIESTIT © Paula Hjelt-Putilin

TEHOKAS RYHMÄÄN VAIKUTTAMINEN Hyvä käsitys ryhmän käsittelemästä asiasta. Kyky organisoida jäsentynyt keskustelu r:ssä. Avoimuus. Aktiivinen osallistuminen. Demokraattisuus ja konsultatiivisuus. Hyvä puhetaito. Toisten kunnioittaminen ja herkkyys toisia kohtaan. Hillitty käyttäytyminen ja kyky itsekontrolliin. Kyky nähdä asiat useasta eri näkökulmasta. Rohkaisu ja kiittäminen, ei itselle kunniaa toisten sanomisista ja tekemisistä. Luottamuksen osoittaminen ryhmää kohtaan. © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

KIELENKÄYTTÖ Täsmällisyys, tarkkuus, selkeys, yksiselitteisyys. Käytä ymmärrettäviä sanoja ja ilmaisuja. Käytä riittävän lyhyitä lauseita. Käytä yksinkertaisia lauserakenteita. Havainnollista esimerkein. Käytä suoraa ilmaisutapaa epäsuoran sijasta. Siisti, korrekti, yleiskielinen puhekieli. Vältä leimaavaa ja kielteistä kielenkäyttöä. © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

KIELENKÄYTTÖ ON VAIKUTTAVAA Tosiasioita ja informaatiota viestittäessä Mielipiteitä, asenteita ja arvoja ilmaistessa Merkitykset mahdollista ilmaista tarkasti ja täsmällisesti Perustellessa, todistellessa ja muuten argumentoidessa Käsitteiden, erityisesti abstraktien käsitteiden ilmaisussa Periaatteiden esiin tuonnissa Tavoitteiden esiin tuonnissa Sääntöjen esittämisessä ja selvittämisessä ja sanallisessa sääntelyssä Ohjeissa, komennoissa ja käskyissä Menettely- ja toimintatapoja esiin tuodessa © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

SANATON VIESTINTÄ 1. Eleet, ilmeet, liikkeet ja asennot = kinesiikka 2. Äänellinen ilmaisu = paralingvistiikka. 3. Fyysinen olemus. 4. Kosketuskäyttäytyminen = haptiikka. 5. Tilaan, etäisyyteen, suuntaan ja taso- eroihin liittyvä viestintä = proksemiikka. 6. Ajan käyttö viestinnässä = kronemiikka. 7. Esineet, aineet ja varusteet viestinnässä = artefaktit. © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

SANATON VIESTINTÄ ON VAIKUTTAVAA Tunteiden ja emootioiden välittämisessä Asenteiden ilmaisemisessa Mieltymysten ilmaisemisessa Henkilösuhteiden ilmaisemisessa Kontaktin luomisessa Ensivaikutelman luomisessa Persoonallisuuden ja henkilökuvan välittämisessä Valta-, status- ja roolierojen välittämisessä Ristiriitatilanteissa Kriisitilanteissa Sanallisen viestinnän tehostamisessa, säätelyssä ja täydentämisessä Sanallisen viestinnän korvaamisessa © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

ILMAPIIRITEKIJÖITÄ Avoimuus. Luottamus. Sosiaalinen tuki. Ihmisten välinen lämpö/ välittäminen. Korkeat suoritustavoitteet. © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

RISTIRIITA BRILHART & GALANES, 1995 Ristiriita on ilmaistu kamppailu vähintään kahden toisistaan riippuvaisen osapuolen välillä, joilla näyttää olevan yhteen sopimattomia päämääriä, niukkoja resursseja ja toista osapuolta häiritseviä seikkoja tavoitteisiin pyrkimisessä. © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

RISTIRIITA VOI OLLA Asiaristiriita, sisäsyntyinen Affektiivinen, asian ulkopuolisista syistä johtuva ristiriita - valtaristiriidat, tykkäämiset, - ei- tykkäämiset Toimenpide- tai menettelytaparistiriita Tasa-arvo- tai painoarvoristiriita © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

RISTIRIITOJEN HAITTOJA JA ETUJA - + Voi aiheuttaa pahoja tunteita ryhmän jäsenissä Voi vähentää koheesiota, varsinkin liian kauan kestäessään tai käsitellessään henkilökohtaisia hyökkäyksiä Voi hajottaa ryhmän Voi saada aikaan sekä ihmisten että asioiden parempaa ymmärtämistä Voi kohottaa jäsenten motivaatiota Voi tuottaa parempia päätöksiä Voi lisätä jäsenten välistä koheesiota © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

RISTIRIITOJEN RATKAISUTYYLIT Brilhart - Galanes, 1995 Korkea A k s ä s y e t r t t ä i y i t v y i m n i e n n e n Kilpailu Yhteistyö Kompromissi Välttely Mukautuvuus Matala Yhteistoiminnallinen käyttäytyminen Korkea © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

SUORA, AVOIN JA KUNNIOITTAVA VIESTINTÄ Vastaa spontaanisti Puhuu keskustelevalla, mutta kuitenkin kiinteällä ja kuuluvalla äänellä Ylläpitää katsekontaktia Keskittyy puhuessaan pääasiaan Ilmaisee mielipiteensä ja tunteensa avoimesti ja varmasti Arvostaa itseään yhtä paljon kuin muitakin On valmistautunut kuuntelemaan muiden näkökantoja Ei loukkaa ja vahingoita sen enempää toisia kuin itseään © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

EPÄSUORA, EPÄAVOIN JA EPÄ- LUOTTAMUSTA KOKEVA VIESTINTÄ Epäröi, kiertelee, puhuu vältellen Puhuu pehmeästi Katsoo poispäin Taipumusta liikehtiä hermostuneesti Välttää aihetta Ilmaisee olevansa samaa mieltä henkilökohtaisista tunteistaan ja eri mieltä olemisistaan huolimatta Ei ilmaise mielipiteitään Ei arvosta itseään yhtä paljon kuin muita Varmuuden puutetta Vahingoittaa itseään välttäessään mahdollisuuksia loukata muita © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

TYÖTOVERUUTTA JA ASIALLISTA VUOROVAIKUTUSTA HAITTAAVAT: Välinpitämättömyys Pakeneminen, vetäytyminen ja välttely Hyökkääminen ja aggressiivisuus Selittely (perustelun sijasta) Mökötys ja tehtävistä kieltäytyminen Marttyyrius Piikittely, ivallisuus ja vihjailu Vähättely, mitätöinti, ylimielisyys Takanapäin puhuminen Nöyryyttäminen, häpäisy (myös huumorin varjolla) Suora ja tarkoituksellinen loukkaaminen ja haavoittaminen Alistaminen © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

TYÖTOVERUUTTA JA ASIALLISTA VUOROVAIKUTUSTA EDISTÄVÄT: Assertiivinen asenne ja tahdikas puolensa pitäminen Oikea erimielisyys Virheiden myöntäminen ja korjaaminen Ristiriitojen rakentava käsittely Aggressioiden rakentava käsittely Erilaisuuden hyväksyminen Kuunteleva ja ymmärtämään pyrkivä asenne © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com

KUINKA KOHTELEN TOISIA ? Hyvyys Reiluus Oikeudenmukaisuus Rehellisyys Kunniallisuus Järkevyys Kohtuullisuus Kauneus © Paula Hjelt-Putilin Assertum, Itämerenkatu 34 A, 00180 Helsinki, www.assertum.com