Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria"— Esityksen transkriptio:

1 Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria
Merja Mäkisalo-Ropponen SH, TtT, kansanedustaja

2 Yhdessä tekemisen hyödyt
Perustehtävän laadukas toteutuminen Toimijoiden hyvinvointi Toimijoiden hyvinvoinnin vaikutus perustehtävän toteuttamiseen Työn ja toiminnan yhdessä kehittäminen hyvinvoinnin varmistajana Imago yhteisenä asiana Merja Mäkisalo-Ropponen

3 Menestyvän ryhmän/tiimin viisi kovaa ällää
Luottamus Luovuus Leikkimieli (jopa löysäpäisyys) Liike Lepo Lisäksi tarvitaan kykyä avoimeen keskustelu-kulttuuriin, yhteisiin asioihin sitoutumiseen sekä itsensä johtamiseen. Merja Mäkisalo-Ropponen

4 Yhdessä tekemiseen tarvittavia taitoja
Eettinen osaaminen yhdessä tekemisen peruskalliona Itsensä johtaminen; vastuunkantoa ja sitoutumista? Avoin keskustelu ja ristiriitojen käsittely oppimisen edellytyksensä Palautteen antaminen ja vastaanottaminen oppivan vuorovaikutuksen taitoina Myönteisen erilaisuuden sietämisestä sen hyödyntämiseen Entä kielteinen erilaisuus? Luovuus yhteisöllisenä voimavarana Merja Mäkisalo-Ropponen

5 Yhteisöllisen oppimisen muodot
Hyvien käytäntöjen tunnistaminen Osittain vanhasta pois oppiminen Uusien käytäntöjen testaaminen ja kokeilu sekä toimivien uudistusten juurruttaminen Merja Mäkisalo-Ropponen

6 Yhdessä tekemisen tapoja
Tiimityöskentely Työparityöskentely Yhteisölliset laatutyöskentelyn menetelmät Merja Mäkisalo-Ropponen

7 Yhdessä oppimisen muotoja
Vertaistyöskentely ja coaching Työnohjaus (Tiimi)kehittämiskeskustelut Mentorointi ja/tai uusien toimijoiden rinnalla kulkeminen Tavoitteellinen työkierto Palautekäytännöt ja niistä oppiminen Luovat ongelmanratkaisumenetelmät Merja Mäkisalo-Ropponen

8 Tavoitteena oppiva yhteisö
Muutos ja kehittäminen ovat parhaimmillaan yhteisöllistä oppimista. ”Olemme työyhteisönä juuri sellaisia kuin päätämme itse olevamme.” (vrt. valittamis-kerho). Oppiminen edellyttää myönteisen erilaisuuden arvostamista ja avointa keskustelukulttuuria. Merja Mäkisalo-Ropponen

9 Myönteinen erilaisuus oppimisen edellytyksenä
Eri-ikäiset ihmiset Yhteisöön vasta tulleet ja siellä pitkään olleet toimijat Eri taustaryhmien edustajat Erilaiset osaamisalueet (erilaista tietoa, taitoa ja valmiutta) Erilaiset (myönteiset) luonteenpiirteet Muutoksiin ja uusiin asioihin eri tavalla suhtautuvat Eri elämäntilanteissa olevat henkilöt Merja Mäkisalo-Ropponen

10 Vuorovaikutus = vuorotellen vaikutamme toisiimme
Haluanko tulla vaikutetuksi vai ainoastaan vaikuttaa? Vuorovaikutus on vallan käyttöä. Vuorovaikutuksessa on aina vähintään kaksi osapuolta sekä sanoma/asia/viesti, mikä kulkee ihmisten välillä. Oleellista on, osaanko lähettää sanoman ymmärrettävässä muodossa, kuunteleeko toinen osapuoli, kuuleeko hän ja miten hän tulkitsee sanomani. Ystäviä ei tarvitse olla, mutta asioista pitää kyetä asiallisesti keskustelemaan kaikkien kanssa. Merja Mäkisalo-Ropponen

11 Tavoitteena oppiva vuorovaikutus (vrt. kiikkulauta)
Ei ole vääriä ja oikeita tai hyviä ja huonoja mielipiteitä, mutta on erilaisia mielipiteitä. ”Kaksi henkilöä menee talvi-iltana ulos. Toinen heistä näkee tähtitaivaan ja toinen hohtavat hanget. Keskusteltuaan näkemästään ja kokemastaan molemmille muodostuu laajempi käsitys todellisuudesta. Tällaisessa tilanteessa on turha väitellä, kumpi näkee maailman oikein. Kumpikin näkee oikein, mutta eri tavalla.” Merja Mäkisalo-Ropponen

12 Onnistuneen vuorovaikutuksen lyhyt oppimäärä
Puhu minä-kielellä. Älä tulkitse - kysy, jos ymmärrä. Älä loukkaa, äläkä loukkaannu turhasta. Puhu vain omasta puolestasi, vältä ”me olemme täällä sitä mieltä” -ilmaisuja. Opettele perustelemaan oma mielipiteesi. Kunnioita toisen mielipiteitä. Merja Mäkisalo-Ropponen

13 Merja Mäkisalo-Ropponen
Miten olla eri mieltä? Kyllä - Ei - Kyllä viestintä Kokeile positiivisuutta Ihmiset antavat eri asioille erilaisia merkityksiä taustastaan, elämäntilanteestaan yms. johtuen. Merkityksissä on mukana tunteita. Merja Mäkisalo-Ropponen

14 Merja Mäkisalo-Ropponen
Palautteen antaminen Sinä viestinnästä - minä viestintään Älä syytä/syyllistä. Puhu asiasta, älä ihmisestä (ainakaan persoonasta). Merja Mäkisalo-Ropponen

15 Palautteen vastaanottaminen
Miksi loukkaannun? Ohje: Yritä saada tunteen rinnalle järki. Kymmeneen laskeminen on hyvä keino. Älä tulkitse - kysy, jos et ymmärrä. (Kysyminen epäselvissä tilanteissa on viestin vastaanottajan velvollisuus.) Merja Mäkisalo-Ropponen

16 Sanattoman viestinnän merkitys
Sanojen osuus korkeintaan 25 % Sanattoman viestinnän merkitys vähintään 75 % Eleet, ilmeet, äänenpaino, läheisyys, kosketus, kehon rytmi, hiljaisuus Jos sanallinen ja sanaton viestintä ovat ristiriidassa, sanaton voittaa. Merja Mäkisalo-Ropponen

17 Merja Mäkisalo-Ropponen
”Jos viestintätaitomme ovat heikot, meille käy kuin kahdelle appelsiinista riitelevälle sisarukselle. Kun he lopulta pääsivät yksimielisyyteen appelsiinin jakamisesta, toinen otti oman puolikkaansa, söi hedelmän ja heitti kuoren pois. Toinen otti myös oman puolikkaansa. Hän heitti hedelmän pois ja raastoi kuoren kakun mausteeksi.” (Laukka- Sinisalo) Merja Mäkisalo-Ropponen


Lataa ppt "Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google