Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Advertisements

Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
KOTIKÄYNTITYÖ.
Kehittäjätyöntekijä Merja Hakola Tavoite ; Imetystiedon anto ja kannustus imetykseen ja imetyksen pulmien selvittelyyn mikäli sellaisia syntyy.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Verkkovälitteinen asiakastyö Prosessien mallinnus.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Työnohjauksen hallinta
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Ä OHJAUSKESKUSTELU JA OHJAUKSEN TY Ö V Ä LINEET Teema 1. Ohjausprosessi ja ohjauksen ty ö v ä lineet Oppilaanohjauksen kehitt ä minen P ä ivi-Katriina.
Toimintakyvyn arviointi
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Sosiaalinen syrjäytyminen
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
H ELSINGIN V IERASKOTI RY / PERHETYÖ ASUNNOTTOMIEN PERHEIDEN PARISSA J ÄSENJÄRJESTÖPÄIVÄT I LKON KURSSIKESKUS Perhetyöntekijä Hanna-Mari Pusaa.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
VÄISTÖ Väkivaltatyön käytännön toimintatapojen kehittäminen Itä- Suomessa.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Osaamisen näytön prosessi
Vaikuttaminen palvelujen kehittymiseen
Asiakasosallisuusryhmä Rovaniemen osahankkeessa
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Turvapuhelinpalvelu (kuva).
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Osaamisen näytön prosessi
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
Osallisuus vammaissosiaalityössä
ASIAKKAAT MUKANA SOTE-PALVELUJA KEHITTÄMÄSSÄ
Sosiaaliturva erityistilanteet
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Provesta Oy Messi Provesta luottamuksellinen
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Työikäisten kuntoutus
Yhteinen keittiö Osallisuuden arviointi
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Lasten osallisuus vammaispalveluissa
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Palveluohjaus hyvän kohtaamisen varmistaminen
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Nelli Lindroos, Rovaniemen kaupunki
Tuetun päätöksenteon koulutus
Rovaniemen omaisten työryhmä
VamO-hankkeen Rovaniemen alueellisen asiakasosallisuusryhmän tapaaminen
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Auttava keskustelu
Kykyrin käyttö palvelusuunnittelun etukäteismateriaalina
RAI Espoossa
Case-työskentely Rovaniemellä
Esityksen transkriptio:

Kykyri osana henkilökohtaisen avun tarpeen arvioinnin kehittämistä Rovaniemellä Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki Diat tehnyt Nelli Lindroos, kehittäjäsosiaalityöntekijä, Rovaniemi

Kykyrin käyttö Rovaniemellä.. Henkilökohtaista apua Rovaniemellä on kehitetty vuodesta 2016 lähtien, kun Rovaniemen kaupungin vammaissosiaalityön palveluihin saatiin henkilökohtaisen avun ohjaaja Henkilökohtaisen avun tarpeen arviointi koettiin prosesseista kaikkein haastavimmaksi ja työläimmäksi → tähän kaivattiin välineitä ja aikaa Tarve yhdenmukaiselle, asiakkaan osallisuutta lisäävälle palvelutarpeen arvioinnille Rovaniemellä on testattu VamO-hankkeessa CP-liiton Kykyri -palvelutarpeen arvioinnin työkalua. Tavoitteet: lisätä asiakkaan osallisuutta palvelutarpeen arvioinnissa yhdenmukaistaa palvelutarpeen arviointia syventää ymmärrystä asiakkaan toimintakyvystä kuvat: Kykyri -lomakkeet, CP-liitto, https://www.cp-liitto.fi/tukea/sosiaaliturva_ja_kuntoutus

Kun asiakas hakee henkilökohtaista apua... Ennen… Hakemus → sosiaalityöntekijän soitto → sosiaalityöntekijän kotikäynti → sosiaalityöntekijä kirjaa toimistolla palvelutarpeen arvioinnin ja palvelusuunnitelman → sosiaalityöntekijä tekee päätöksen Nyt... Hakemus → henkilökohtaisen avun ohjaajan soitto → asiakkaalle lähetetään kirje ja Kykyri → ohjaajan kotikäynti ja yhdessä kirjaaminen asiakkaan kanssa → ohjaaja valmistelee palvelutarpeen arvioinnin sosiaalityöntekijälle Kykyrin avulla → sosiaalityöntekijän kotikäynti ja yhdessä kirjaaminen asiakkaan kanssa (palta + palsu) → sosiaalityöntekijä tekee päätöksen yhdenmukainen työväline toimintakyvyn arviointiin arviointi on kattavampi asiakkaan osallisuus on lisääntynyt

Mitä Kykyri tuo palvelutarpeen arviointiin? “Rastien määrä yllätti. Ei ollut mukavaa huomata, kuinka paljon rasteja kertyi.” Asiakkaan ymmärrys omasta tilanteestaan, toimintakyvystään ja voimavaroistaan voi syventyä. Ohjaa miettimään myös toimintoja, joita asiakas on lakannut tekemästä avun puuttumisen vuoksi. Edistää asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutusta ja antaa välineen ottaa asioita puheeksi. Auttaa hahmottamaan ja sanoittamaan toimintakykyä Lomake on helppokäyttöinen (rasti ruutuun), avoimet vastaukset täydentävät tarvittaessa. Lomakkeissa käytetty kieli on selkeää. Kaikille lomake ei kuitenkaan ole esteetön. Auttaa valmistautumaan tapaamiseen. “On helpompaa kuvata omaa avuntarvetta Kykyrin avulla, kun tyhjälle paperille.” “On hyvä, että Kykyrin voi täyttää ensin itse rauhassa kotona.”

Soveltuu niin uusille kuin vanhoillekin asiakkaille. Kykyrin avulla voi löytyä perusteluja erityisesti henkilökohtaiseen apuun. Kykyri ei sovellu kaikille eivätkä kaikki koe sitä hyödylliseksi. Kaikki eivät kykene itsenäisesti täyttämään lomaketta, toisaalta Kykyri auttaa myös läheisiä valmistautumaan. Palaute vaihtelevaa: Osan mielestä Kykyri ei ole liian laaja, osa ei jaksanut / osannut / halunnut täyttää . Kysymykset eivät selvitä toimintakykyä yhtä kattavasti kaikilla elämän osa-alueilla (esim. työssäkäynti). Pelkkä lomakkeen täyttäminen ei tuo osallisuutta. “Ei oman toimintakyvyn kuvaamisessa tule koskaan liian hyväksi”. “...on hyvä että kysytään” “...osallisuus toteutuu kasvokkaisessa kohtaamisessa”.

Muita havaintoja... Ymmärrys asiakkaan tilanteesta on prosessin kehittymisen myötä lisääntynyt: aiemmin tehtiin yksi kotikäynti ja vain yksi ammattilainen arvioi asiakkaan tilannetta. Nyt arviointiin osallistuu kaksi työntekijää, mikä lisää näkökulmia asiakkaan tilanteen arviointiin. Aika asiakkaan kanssa on lisääntynyt. Henkilökohtaisen avun ohjaajan ymmärrys asiakkaan tilanteesta lisääntyy. Tästä on myöhemmin hyötyä, mikäli asiakkaalle syntyy asiakkuus henkilökohtaiseen apuun. Ohjaaja pystyy yleensä järjestämään kotikäynnin nopeammalla aikataululla, kun sosiaalityöntekijä, jolloin ensitapaaminen toteutuu nyt nopeammin kuin aikaisemmin. Vaikka sosiaalityöntekijä käy kotikäynnin myöhemmin, voidaan mahdolliset akuutit avuntarpeet tunnistaa jo varhaisemmassa vaiheessa.

Löydä meidät: www.innokyla.fi/web/tyotila3989514 www.ulapland.fi/vamo Tervetuloa mukaan! Löydä meidät: www.innokyla.fi/web/tyotila3989514 www.ulapland.fi/vamo