Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osallisuus vammaissosiaalityössä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osallisuus vammaissosiaalityössä"— Esityksen transkriptio:

1 Osallisuus vammaissosiaalityössä
Alaotsikko

2 Osallisuuden varmistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen vammaissosiaalityön asiakasprosessissa
ESR -hanke, jonka toiminta-aika on Mukana Lapin yliopisto, THL, Espoo, Rovaniemi, Eksote, Eteva, Kynnys ry ja Invalidiliitto. Tavoitteena osallisuuden varmistavan asiakasprosessin mallintaminen, vammaissosiaalityön erityisyyden löytyminen Hanke toimii Innokylässä Ajankohtaista tietoa myös facebookista ja twitteristä

3 Osallisuusryhmät hankkeessa
THL: valtakunnallinen osallisuusryhmä, johon kukin osatoteuttaja on rekrytoinut 1-2 jäsentä Espoo: Yö-ryhmä (lasten) ja vanhempien/entisten lasten ryhmä (+facebook) Lähetettiin kutsut kaikille alle 16-vuotiaille asiakkaille ja heidän vanhemmilleen Eksote: Imatran ryhmä ja Lappeenrannan ryhmä Kutsu tutustumistilaisuuteen 100 asiakkaalle, joilla on päätökset henkilökohtaisesta avusta ja kuljetuspalvelusta Eteva: asiakasraati Vanha asiakasraati Rovaniemi: asiakkaiden oma ryhmä ja omaisten ryhmä Rovaka kokosi ryhmät

4 Osallisuus Voimaantuminen
Tiedotta-minen asiak-kaille Mukana olo Konsultaatio Kysytään mielipidettä – käyttäjät tiedon-antajina Yhteistyö Työntekijän ja organisaation sekä sen kulttuurin määrittämät rajat ja vastuut Kumppanuus Neuvotteleva Palveluiden kehittäminen yhdessä Tasavertaisuus Uudenlaisen ymmärrys, dialogisuus Voimaantuminen Toiminta-käytäntöjen kehittäminen, vaikuttaja-asiakkuus Arviointi ja tutkimus

5 Osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Ammattihenkilöiden asenteet Ammattihenkilöiden kommunikaatiotaidot Rakenteelliset tekijät Lähde: Johanna Olli 2014

6 Asiakasprosessi

7 Neuvonta ja palveluohjaus
Asiakkaan palveluymmärryksen lisääminen Jos ei tiedä mistä puhutaan, ei voi olla osallisena Monikanavaisuus Paperiesitteet, puhelut, sähköiset asiointikanavat… Avoimuus!

8 Asiakkaan kohtaaminen
Valtakunnallisessa kyselyssä eniten nousi esille ongelmat kohtaamisessa Vuorovaikutuksella joskus jopa tärkeämpi rooli kuin itse palvelulla Huolellinen valmistautuminen tapaamiseen, niin työntekijän kuin asiakkaankin Ennakkomateriaalit asiakkaalle etukäteen, jotta hänkin pystyy valmistautumaan Kenelle kirjoitetaan valmistautumismateriaaleja?! Kuka valmistautuu tapaamiseen asiakkaan kanssa? Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Valtakunnallisessa kyselyssä erityisesti lapset toivoivat sosiaalityöntekijöiltä näiden osaamista Perusteet olisi hyvä kaikkien osata, mutta tulkkeja tulee käyttää Mieluummin käytetään kuin jätetään käyttämättä Ks. Aiheesta Susanna Hintsalan ja Sirkku Ruusuvuoren luennot

9 Asiakkaat mukaan kehittämään
Luotava rakenteet Espoossa kaupungin johtajan päätöksellä vahvistetut palkkiot VamO:ssa osallisuusryhmät Koottu joka paikassa eri tavalla -> yhtä oikeaa tapaa ei ole

10 Lasten kuuleminen Vammaiset lapset tulevat todella helposti sivuutetuksi omassa asiassaan Suurin osa lapsista haluaa kertoa mielipiteensä Lapset toivovat kotikäyntejä (myös muita) Tapaamiset eivät saa olla pitkiä

11 Työkalupakki lasten kuulemiseen
Minun päiväni -lomake Pesäpuun kehittämä nelikenttä Testattu YÖ-ryhmässä -> oli kaikille lapsille tärkeä Laminoitu versio, johon voidaan liittää kuvia ja piirtää Tähän mennessä ohjaajat käyttäneet ollessaan käynnillä sosiaalityöntekijän työparina

12 Työkalupakki lasten kuulemiseen
Mahti –kortit Pesäpuun vahvuus –kortit Oma päiväni -applikaatio Time-timer Tarrat Palautteen kysyminen

13

14

15

16

17 Kehittäjätyöntekijät
TIIMIT: Kehittäjätyöntekijät Tutkijat VK osallisuusryhmä Johtaminen Ohjausryhmä

18 Löydä meidät: www.innokyla.fi/web/tyotila3989514 www.ulapland.fi/vamo
KIITOS! Löydä meidät:


Lataa ppt "Osallisuus vammaissosiaalityössä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google