Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

17.9.2007tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari 17.9.2007 Pohtimolampi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "17.9.2007tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari 17.9.2007 Pohtimolampi."— Esityksen transkriptio:

1 17.9.2007tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari 17.9.2007 Pohtimolampi

2 Taustatiedot:  Rovaniemen kaupungin asiakasryhmät - Asiakkaiden valikoituminen ryhmiin - Kolme ryhmää: (tapaamisten / osallistujien määrät) Aikuissosiaalityö: (4 / 1-4) Lastensuojelu: (3 / 1-7) Perhesosiaalityö: (3 / 1-5) + 2 kehittäjä-sosiaalityöntekijää ja tutkija - Toteutustapa: Bikva –malli, taululle (paperille) kirjaaminen ja muistiinpanot

3 Tapaamiset:  Asiakkaiden valikointi ryhmiin onnistui: asiakkaat kriittisiä  Asiakkaat hyvin avoimia ja rehellisiä, vaikka toisilleen tuntemattomia  Sosiaalityöntekijöiden tapa vetää ryhmiä oli luonteva ja aito  Viimeisillä kerroilla jokaisessa ryhmässä vain yksi osallistuja

4 Aikuissosiaalityö  Asiakkaiden valikointi; kuka arvioi palvelun tarpeen?  Huonoa kohtelua: töykeää, epäkunnioittavaa, alistavaa, loukkaavaa  Asiakas ei tiedä kuka hänen asioitaan hoitaa  Työntekijä ja asiakas eri ”aaltopituudella” (kieli, elämäntapa)  Työntekijällä ei aikaa perehtyä ihmisen asioihin syvällisemmin, kiire ja halu auttaa  Asiakkaan oikeus päättää omista asioistaan  Tiedon pimittäminen; taistelu omista oikeuksista  Kehitystyön seurauksena asiakkaiden saama palvelu huononee

5 Lastensuojelu 1 / 2  Luottamuksen syntyminen tärkeää, koska aikuisiin muutenkin vaikea luottaa. Nuorelle iso merkitys sillä, että edes yksi aikuinen luottaisi häneen (”ammattilainen ei saa ajatella, että nuoresta ei ole mihinkään, kun vanhemmat ovat mitä ovat”)  Työntekijöillä ei ole oikeutta arvostella lasten vanhempia, vaikka olisivat kuinka huonoja  Työntekijöiden vaihtuvuus on ongelma, aina täytyy aloittaa alusta  Sosiaalityöntekijä jää etäiseksi (vaikea tavoittaa) ja yhteistyö esim. sijoituksissa ei toimi  Siirtymiset palveluista toisiin ongelmallisia (jää yksin)  Sosiaaliohjaus: toiminnallisuus ja ryhmämuotoisuus tärkeää nuorille, yhteydenpito tekstiviesteillä  ”On mukavaa kun joku huolehtii ja soittelee”  Lastensuojelun asiakkuus edelleen leimaavaa (erityisesti koulussa)  Myös vanhemmille täytyy tarjota apua, eikä vain lapsille (vaikuttaa lasten elämään kotona, lapsen huoli hälvenee)

6 Lastensuojelu; mitä pitää kysyä?  Nuoren / lapsen mielipide täytyy kysyä AINA  Kysymyksiä: Miksi tilanne on tällainen? Miten tilanne voitaisiin ratkaista? Mikä juuri sinun mielestäsi olisi paras tapa ratkaista asia? Mitä sosiaalityöntekijä voi tehdä perheesi hyväksi?

7 Perhesosiaalityö  Ennaltaehkäisy, sovittelu ja tosiasioiden kertominen  Kaikkien osapuolien kuuleminen ja tapaaminen tasapuolisesti (vanhemmat, lapset)  Epätietoisuus palveluista ja saatavuudesta (kieli ja käsitteet)  Eriävien mielipiteiden / näkökulmien huomioiminen ja lapsen puolelle asettuminen  Työntekijän varpaille astuminen, asiakkaan rankaiseminen (mahdollisuus työntekijän vaihtamiseen)  Työntekijän oman virheen korjaaminen

8 Ohjelmateoriat  Miepä: arvostava, kunnioittava ja asiantunteva työote  Koivu: tiivis vuorovaikutus, luottamus  Kittilä: luottamus asiakkaaseen ja päämääränä toivon antaminen  Roi-Aikuissosiaalityö: pysähtyminen asiakkaan asian äärelle, asiakas aktiivisena toimijana  Roi-Lastensuojelu: …työntekijä pitää itsekkin huolta omista voimavaroistaan, …myös organisaatio  Roi-Perhesosiaalityö: lapsen kuuleminen  Sodankylä: Hyvän asiakastyön kriteetit; hyväksyminen, luottamus, aito kiinnostus, välittäminen, jämäkkyys, konkreettisuus ja selkeys  Tornio: luottamus  Kemi-Tornio (Kaisi): Avoimuus ja rehellisyys ”Kerron miksi olen seudullisena työntekijä mukana.”

9 Kriittiset kohdat ohjelmateorioissa  Asiakkaiden valikointi Oikeus edes viimesijaiseen palveluun?  Asiakkaan elämäntilanteen kriisiyttäminen

10 Tulinko kuulluksi?  Aikuissosiaalityö: En  Perhesosiaalityö: Kyllä / en  Lastensuojelu: En

11 Jotta asiakas tulee kuulluksi…  Asiakkaan kunnioittava kohtaaminen Hyvät tavat: huomenta, päivää, esittäytyminen Avaus: Mitäpä kuuluu? (vie noin 1 min aikaa)  Asiakkaan oikeus päättää omista asioistaan  Ystävällisyys  Luotettavuus  Aitous (halu auttaa)  Aikaa kuunnella  Jatkuvuus, oma-sosiaalityöntekijä?

12 Lopuksi ” Ettehän tekään taikureita ole. Ihmistä ei voi muuttaa pakolla.”


Lataa ppt "17.9.2007tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari 17.9.2007 Pohtimolampi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google