Markkinointisuunnitelma 30.5.2019 Markkinointisuunnitelma Miten viestintää eli tiedottamista kehitetään?
Yrityskuva, tuotekuva ja niiden kehityslinjat Hahmotellaan tavoiteltavan yritys- tai tuotekuvan piirteitä ja sen luomisessa sekä kehittämisessä käytettäviä keinoja 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Mitä viestintä on? Viestintä on kokoelma keinoja, joilla asiakkaat saadaan tietoisiksi yrityksestä sen tarjoamista tuotteista ja palveluista tekemään tuotteen/palvelun ostopäätös No olipas se helppoa, vai oliko? 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Mitä on markkinointiviestintä? Tehokas markkinointiviestintä on henkilökohtaista myyntityötä mainontaa myynninedistämistä (SP) tiedottamista monipuolisesti, mutta harkiten Keskeiset periaatteet ja toimenpiteet suunnitellessasi myyntitavoitteesi sekä kohderyhmien luonne Pohdi myös viestinnän ajoittamista 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Henkilökohtainen myyntityö Henkilökohtaisen myyntityön ja siihen käytettyjen resurssien osuus korostuu osto-päätöksen merkityksen myötä: ”Mitä tyyriimpi tuote/palvelu, sen enemmän se vaatii henkilökohtaista myyntityötä…” risteilyalus vs. Kreikanmatka 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Mainonta Mainonnan kanavat lehdet suoramainonta henkilökohtaiset yhteydenotot Internet muu? 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Myynnin edistäminen (Sales Promotion) Tavoitteena lisätä myyntiä kupongit alennukset kilpailut ”25 % enemmän samalla hinnalla” -tarjoukset ilmaiset näytteet (ruoka) lahjat (ei lahjukset) jälleenmyyjille ”lisäpaukkuja” muu ei-henkilökohtainen myyntityö http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_promotion 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Tiedottaminen (viestintä) Mitä kanavia käytät tiedottamisessa? lehdet tv Internet huhupuheet savumerkit…? 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen
Toimenpiteet Aikataulu Vastuuhenkilö Resurssit (€) TP7_3xls TP 4_3.xls –lomake avuksi 30.5.2019 (c) 2007 Hannu Mikkonen