Jonna Malmberg & Piia Näykki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Opinnäytetyöprosessi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tutkimussuunnitelma…
7 Terveyden tutkiminen.
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
VIIKIN NORSSIN TIEDEPALKINTO ”SAMMON SIRU” Helsingin yliopiston rehtorin myöntämä tiedepalkinto Kaksi 500 euron stipendiä Hakuaika on huhtikuussa.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautetaidot ja opponointi
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Minkälainen on hyvä gradu?
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
Seminaarityön rakenteesta
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kandidaatinseminaari
Konstruktivismi Tekijä Bogi
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Tutkimuksen abc.
Sähköiset yo-kirjotukset
Tieteellinen kirjoittaminen
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Laaja-alainen arviointi
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Esityksen transkriptio:

Jonna Malmberg & Piia Näykki LET Kandiryhmä 2015-2016 Jonna Malmberg & Piia Näykki

Aika ja paikka Sisältö 7.9. KTK 210 14.30-16 Esittäytyminen Let-tutkimusryhmän tutkimusteemat Kanditutkielma: tavoitteet ja rakenne Alustavat tutkimusideat Yleinen aikataulu Seminaari aikataulun sopiminen Ohjaustoiveista keskusteleminen 5.10. KTK 210 Aiheen rajaaminen, tutkimuskysymysten asettaminen, tutkimussuunnitelman työstäminen 2.11. KTK 210 Aiheen rajaaminen, tutkimuskysymysten asettaminen, opponoimisen periaatteista keskusteleminen 30.11. KTK 210 Tutkimussuunnitelmien esitteleminen ja opponoiminen Lähetä työ ohjaajille ja ryhmälle 23.11. mennessä

5.10. Toisen tapaamisen sisältö 1. Perehdytään kandityön rakenteeseen Käydään läpi tutkimussuunnitelma pohja 2. Pariporinaa ja työskentelyä tutkimussuunitelman parissa - Mikä on aihealueesi? Millaisia tutkimuskysymyksiä olet hahmotellut? 3. Kandityön arvioinnin periaatteita

Tutkimuksen tavoite – aiheen rajaaminen Aihepiirin valinta ”Itsesäätöinen oppiminen” – Kenen teoria? Ketä seuraan? Aihe: tutkimuskohteen täsmentyminen konkreettisemmaksi kokonaisuudeksi ”Itsesäätöisen oppimisen taitojen tukeminen ”. Tutkimuksen tarkoitus ”Tutkimuksessa pyritään selvittämään selvitetään miten opettaja voi tukea itsesäätelytaitojen omaksumista peruskoulussa tutustumalla a) pääteoriaan ja b) peilaamalla sitä alan uusimpiin empiirisiin julkaisuihin. Tutkimuksella pyritään osoittamaan teoreettiseen ja empiiriseen tutkimukseen pohjautuvia keinoja, jotka edesauttavat näiden taitojen oppimista jo perusasteen koulutuksessa. Tutkimuksen aihe  Toteutettavissa oleva tutkimusongelma Tutkimusongelma  Kysymykset, joihin voit löytää vastauksen

Gradu- ja kandiaiheita sosiaalisesti jaettua säätelyä edistävät ja estävät tekijät korkeakouluopiskelijoiden ryhmätyöskentelyn aikaisessa vuorovaikutuksessa wiki-ympäristön yhteys oppimisen motivaatioon ja itsesäätelytaitoihin - tutkimus lukion äidinkielen opetuksen kontekstissa opiskelijoiden ja opiskelijapienryhmien oppimistehtävien tavoiteorientaatiot ja opiskelijapienryhmien tavoiteorientaatioiden yhteys oppimistehtävien suoritustasoon minäpystyvyyden vaikutukset ala-asteen oppilaiden koulumenestykseen

PARIPORINAA JA TYÖSKENTELYÄ 1) Keskustele ja testaa parisi kanssa: Mikä on aihealueesi? Millaisia tutkimuskysymyksiä olet hahmotellut? Miten aihetta voisi rajata tarkemmaksi? 2) Tutkimussuunnitelmapohjan kanssa työskentelyä Alustavia huomioita aihealueesta sekä tutkimuskysymyksistä (Henkilökohtaista ohjausta)

Viittaamiskäytänteet http://kildekompasset.no/references/apa-6th.aspx Itsesäätöinen oppija tarvitsee oppimisensa tueksi käytännöllisiä välineitä, oppimisstrategioita. Itsesäätöistä oppimistutkimusta kiinnostaa, kuinka yksilö kehittää oppimisstrategioita ja kuinka hän käyttää niitä tehokkaasti hyväkseen (Järvelä, Hurme & Järvenoja, 2008). Weinstein ja Mayer (1986) nimeävät oppimisstrategioita viisi kappaletta ja jakavat strategiat kahteen luokkaan. Ensimmäisen luokan strategiat ovat kognitiivisia, eli tiedon muistamista, jäsentämistä ja soveltamista edistäviä. Näitä ovat harjoittelu, kehittely ja organisointi. Harjoittelua (Weinstein et. al., 2000). Toisen luokan strategiat puolestaan ovat metakognitiivisia (Veenman, 2012).

Kandityön arvioinnin periaatteita 1. Tehtävän asettelu ja aiheen rajaus. 2. Teoreettinen perehtyneisyys ja kirjallisuuden käyttö. 3. Tutkimuksen aineisto ja analysointitapa. 4. Tutkimustulosten raportointi. 5. Päätelmien argumentointi ja pohdinta. 6. Esitystapa ja kirjallinen ilmaisu. Tutkielman yleisarvosana perustuu kokonaisharkintaan eikä ole välttämättä osien keskiarvo.

Hyvän tutkielman tunnusmerkkejä Tehtävänasettelu ja aiheen rajaus Tutkielman tarkoitus ja tavoitteet on määritelty. Aiheen rajaus ja tarkastelunäkökulma on onnistunut. Teoreettinen perehtyneisyys ja kirjallisuuden käyttö Oman alan käsitteistöä käytetään asiantuntevasti. Käytetyt käsitteet ovat aiheeseen sopivia ja niiden käyttö asianmukaista. Kyky käydä dialogia lähteiden kanssa ja lähteiden välillä on lisäansio. Pelkkä kirjallisuuden referointi ei riitä. Tutkimuksen aineisto ja analysointitapa (koskee lähinnä empiirisiä tutkielmia. Aineisto ja sen analyysimenetelmät ovat riittävät ja tieteellisesti perustellut. Tutkimustulosten raportointi Tulosten raportointi on riittävää ja asianmukaista. Päätelmien argumentointi ja pohdinta Tutkielman tulkinnat ja pohdinnat ovat johdonmukaisia ja niitä kyetään arvioimaan myös kriittisesti. Tulokset ja päätelmät muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lisäansioksi katsotaan itsenäinen johtopäätöskeskustelu. Esitystapa ja kirjallinen ilmaisu Tutkielma on kieliasultaan viimeistelty. Tutkielma muodostaa johdonmukaisesti jäsennellyn, tiiviin kokonaisuuden, jossa olennaisin tulee esille. Esitystapa on tieteellinen ja noudattaa tieteenalan käytäntöjä. Lähdeviittaukset ja kirjallisuusluettelo ovat huolellisesti ja johdonmukaisesti tehtyjä.

Tutkimussuunnitelman laatiminen ja esitteleminen Hyödyntäkää pohjaa. Valmistautukaa esittelemään suunnitelmanne, n. 10-15 min esitys, sis. Xxx, xxx,xxx. Lähettäkää suunnitelmat ohjaajille xx mennessä. Annamme suullista palautetta seminaarissa ja myös kommentoidut suunnitelmat. Miettikää etukäteen myös kysymyksiä, joista haluaisitte keskustella.