Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori 10.5.2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori 10.5.2012."— Esityksen transkriptio:

1 KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori 10.5.2012

2 Sisältö Taustaa Kandidaatin tutkielma Kandiryhmätoiminnan tavoitteet Tapaamisten sisältö Opiskelijoiden palaute Yhteenveto 2

3 Taustaa Kandiryhmää tarjottiin ensimmäistä kertaa kandidaatin tutkielmaa kirjoittaville opiskelijoille. Osallistuminen oli vapaaehtoista. Tapaamiset aloitettiin kemian kirjallisuus ja viestintä -kurssin jälkeen. Tavoitteena antaa: Vertaistukea ja Prosessiohjausta tutkielman tekemiselle. 3

4 Kandidaatin tutkielma Aineopintotasoinen kirjallisuustutkielma Aihe voi olla yleinen tai tieteellinen Aiheen opiskelija hakee esim. professorilta Materiaalin tutkielmaan opiskelija hankkii itse Laajuus on n. 30 viitettä, tekstiä n. 20 - 40 sivua Tehdään yksin 4

5 Osaamistavoitteet Opinto-oppaan mukaan tutkielman suoritettuaan opiskelija osaa: etsiä kemian kirjallisuudesta ja tieteellisistä artikkeleista tutkimusaiheeseen liittyvää keskeistä, tieteellistä tietoa arvioida ja jäsennellä tietoa esittää tiedon johdonmukaisena ja asiallisena kokonaisuutena. 5

6 Kandiryhmän tavoitteet Hyvän ilmapiirin luominen >> vertaistuki! Opinnäytetyöprosessin eri vaiheiden läpikäyminen. Tutkielmassa arvioitavien asioiden esille nostaminen, jotta opiskelijat tiedostavat ne jo työtä tehdessään. Tukea opiskelijaa tekemään opinnäytetyötään oman aikataulunsa ja tutkimussuunnitelmansa mukaisesti. Tieteellisen kirjoittamisen opetteleminen Vertaiset lukevat ja kommentoivat toistensa tekstejä Auttaa opiskelijaa tiedostamaan substanssi-, prosessi- ja vuorovaikutusosaamisensa kehittyminen prosessin aikana. 6

7 Omat tavoitteeni Ohjaajaidentiteetin vahvistuminen Kehittää ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitoja Suunnitella prosessiohjaamisen kokonaisuus helpottamaan opinnäytetyön etenemistä ja ohjaamista Kerätä palautetta tapaamisista 7

8 Tapaamisten sisältö 1. Tutustuminen ja sitoutuminen ryhmään. Opiskelijoiden toiveet ryhmän toiminnalle. 2. Tutkielman arviointi, opiskelijan omat tavoitteet ja aikataulutus, geneeriset taidot. 3. Kirjallisuuteen perehtyminen, hakuohjelmat ja –sanat, viitteiden laatu. 4. Artikkelin lukeminen ja muistiinpanot. 5. Kirjoittaminen. 6-11. Kirjoittamiseen liittyvät, mieltä askarruttavat asiat. 12. Millainen on hyvä seminaariesitelmä & yhteenveto kuluneesta vuodesta. 8

9 Tapaamisten rakenne Ennakkotehtävä Tapaaminen tietyn teeman merkeissä keskustellen Jokainen asettaa omat välitavoitteensa seuraavaa kertaa varten Kandikirje kasaa yhteen tapaamisen ajatukset muistuttaa seuraavasta tapaamisesta ja siihen liittyvästä ennakkotehtävästä 9

10 Opiskelijoiden palaute Kirjallista palautetta kerättiin 3 kertaa talven aikana Suullista palautetta kerättiin joka kerta Ryhmältä odotettiin sitoutumista kandin tekemiseen: Olisi kiva, että muut etenisivät samaan tahtiin, tulisi tsemppi päälle! Ja kirjoitusten läpikäymistä ryhmän kesken. 10

11 Mikä tapaamisissa on edistänyt tutkielman tekoa? Info kandista ja sen arvioinnista, keskustelut wordin ja hakuohjelmien käytöstä, ”irtotieto”.. Tavoitteiden asettaminen. Vertaisten tapaaminen: Sama tilanne ja samat ongelmat  saa tukea, neuvoa ja kannustusta. Hyvää on ollut sopivan kokoinen ryhmä, ryhmähenki ja ryhmän paine sekä hyvä ja helposti lähestyttävä vetäjä. 11

12 Otteita eilisestä tapaamisesta Mikä on ollut haastavinta tutkielman teossa? Alkuun pääseminen Ajan löytäminen ja välillä motivaation puute Tekstin työstäminen Tosi mukava ja hyödyllinen ”kurssi”. Lähes jokainen tapaaminen on antanut jotain uutta ja hyödyllistä tietoa. Toivottavasti ryhmä on tullut jäädäkseen! 12

13 Yhteenveto Kirjallisuus ja viestintä –kurssi tullaan siirtämään loppusyksyyn ja muutetaan intensiivikurssiksi. Kandiryhmän tapaamiset aloitetaan lomittain em. kurssin kanssa ja tapaamisia jatketaan säännöllisin väliajoin keväällä. Vapaaehtoinen toiminta ”pakolliseksi”. Haasteena saada opiskelijat asettamaan itselleen sopivia aikataulutavoitteita 13

14 KIITOS! 14


Lataa ppt "KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori 10.5.2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google