Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
Työparityöskentely päiväkodissa
. Rauman freinetkoulu.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Lapselle hyvä päivä tänään
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
 Osana LapsiKuopio II -hanketta ( ), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana  Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
VASUPROSESSIT PEDAGOGISEN JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Kestävä johtajuus – hanke Tuusulan kunta, varhaiskasvatuspalvelut Paijalan esiopetus Koulun yhteydessä toimivan uuden esiopetusyksikön perustaminen ja.
Miksi kannattaa tulla ensi vuonna foorumiin Joensuuhun?
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Arviointi voi olla luonteeltaan
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Varajohtajuus –Millainen on vara- ja apulaisjohtajuuden kokonaiskuva?
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Opettajajohtajuus jaetussa pedagogisessa johtajuudessa
Osallistava kerhotoiminta
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Vy Kaisaniemen toimintasuunnitelma
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Kortepohjan päiväkotikoulu
Esityksen transkriptio:

Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä KT, PhD Yliopistonlehtori Johanna Heikka Itä-Suomen yliopisto Varhaiskasvatuksen Johtajuusfoorumi 2018

Jaettu pedagoginen johtajuus Keskeiset elementit (Heikka, 2014) 1. Johtajuudessa osallisena useita henkilöitä Johtajat ja muu henkilöstö Henkilöt valitaan johtajuustehtävän ja osaamisen perusteella 2. Johtajuus toteutuu situationaalisten elementtien välityksellä Johtajuuden rakenteet ja välineet keskeisiä Edellyttää situationaalisten elementtien analyysia ja kehittämistä (rutiinit, rakenteet, kulttuuri, välineet, jne.) 3. Johtamistoimintojen liittyminen toisiinsa: ’interdependence’ keskeistä (Harris 2009; Spillane, Halverson & Diamond 2001; 2004; Spillane 2006) Johanna Heikka

Jaetun pedagogisen johtajuuden tekijät Johtamistoiminnan ja vastuun jakaminen eri toimijoiden välillä ja jaettujen johtajuustoimintojen liittyminen tiiviisti toisiinsa edellyttää: Jaettua tietoisuutta kehittämistoiminnan visioista ja strategioista Jaettua vastuuta pedagogisesta johtajuudesta Vallan ja vastuiden tasapainottamista ja selkiyttämistä Jaettua pedagogiikan kehittämistä yksiköissä Jaetun pedagogisen johtajuuden strategian luomista

Opettajajohtajuus pedagoginen vastuu ja yhteistyö johtajuudessa Lähtökohtana varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja ajankohtainen johtajuustutkimus Pedagoginen vastuu ’’Varhaiskasvatuslaki korostaa pedagogiikan merkitystä ja samalla lastentarhanopettajan pedagogista vastuuta. Kokonaisvastuu lapsiryhmän toiminnan suunnittelusta, toiminnan suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumisesta sekä toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä on lastentarhanopettajalla. Lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja muu varhaiskasvatuksen henkilöstö suunnittelevat ja toteuttavat toimintaa yhdessä.’’ (OPH, 2016, 17) Pedagoginen perustehtävä; laadukas varhaispedagogiikka ja tavoitteiden saavuttaminen Tiimin toimintakulttuurin ja osaamisen johtaminen ja kehittäminen Uusi johtajuusajattelu; johtajuus nähdään yhteistyönä Erilliset, mutta toisiinsa kytkeytyvät tehtävät vasutyössä, arvioinnissa ja pedagogiikan kehittämisessä Toiminnan koordinointi –toiminta yhteisesti sovittujen tavoitteiden suuntaisesti

Pedagoginen vastuu opettajajohtajuudessa Opettajien vastuut sovitaan yhdessä, kuvataan selkeästi ja saatetaan koko henkilöstön tietoisuuteen, lto: Arvioi kasvattajatiimin toimintaa ja toimintakulttuuria säännöllisesti yhteisesti sovittujen tavoitteiden pohjalta Tekee arviointiperustaisia suunnitelmia pedagogiikan kehittämisestä Koordinoi ja seuraa kehittämistoimintaa omassa tiimissään Osallistaa kasvattajatiimin arviointiin, suunnitteluun ja pedagogiikan kehittämiseen Välineet ja rakenteet kehittämistyölle päiväkodeissa ja tiimeissä Päiväkodin johtaja ja pedaryhmä seuraa ja linjaa kehittämistyötä säännöllisesti

Lastentarhanopettaja kasvattajatiimin pedagogisena johtajana (Heikka, Halttunen & Waniganayake, 2016) Tutkimuksen tavoitteena oli: Tutkia miten päiväkodinjohtajat, lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat näkevät opettajajohtajuuden Tutkia miten opettajajohtajuus toteutuu varhaiskasvatuksessa

Tutkimuksen tuloksia Lastentarhanopettajalla vastuu pedagogiikasta Lastentarhanopettajan odotetaan johtavan pedagogiikkaa kasvattajatiimissään Opettajajohtajuus on näkyvästi esillä kasvattajatiimien toiminnassa Käytännössä opettajajohtajuus sulautuu lastentarhanopettajien työhön Opettajajohtajuus toteutuu käytännössä kahdella tasolla: Päiväkodin tasolla Kasvattajatiimin tasolla

Johtamistehtävät lastentarhanopettajan työssä (Heikka ym. 2016) Pedagogiikan johtaminen Päivittäisten toimintojen johtaminen Hallinnolliset tehtävät Pedagogiikkaan liittyvät tehtävät Palvelujen kehittämiseen liittyvät tehtävät Lapsiryhmän päivittäisten toimintojen organisointi Suora pedagogisen toiminnan ja leikin ohjaaminen Tiedon kerääminen Työtehtävien jakaminen kasvattajatiimissä Henkilöstöön liittyvät tehtävät Kasvattajatiimin taso Varhaiskasvatussuunnitelma-työhön liittyvät tehtävät Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön koordinointi Suhdeluvun ylläpitäminen ja henkilöstön työaikoihin liittyvät tehtävät Pedagogiikan suunnittelun ja arvioinnin johtaminen Päiväkodin taso Pedagogiikan kehittäminen varhaiskasvatus- suunnitelmatyöhön osallistuminen Spesifit vastuualueet

Jaettu pedagoginen johtajuus ja opettajan sitoutuminen kasvattajatiimin pedagogiseen johtajuuteen (Heikka et al. 2018) Tutkimuksen mukaan jaetun pedagogisen johtajuuden toimivuus ja opettajien sitoutuminen pedagogiseen johtajuuteen ovat yhteydessä toisiinsa Kaikki tutkimukseen osallistuneet ammattiryhmät arvioivat lastentarhanopettajien sitoutuneisuuden pedagogiseen johtajuuteen melko korkeaksi Ammattinimikkeellä ei ollut suurta merkitystä sille, miten opettajien sitoutuneisuus nähtiin Suurin osa vastaajista koki, että opettaja ohjaa ja johtaa kasvattajatiimiä kohti syvällistä reflektointia ja oppimista Opettajat johtivat pedagogiikkaa viikoittaisissa tiimipalavereissa esimerkiksi tarjoamalla kirjallisuutta luettavaksi ja yhteiseen keskusteluun, dokumentoimalla yhteisiä arvoja ja periaatteita ja ohjaamalla kasvattajien toimintaa lapsiryhmässä Opettajien koettiin ottavan vastuuta pedagogiikan suunnittelusta ja kehittämisestä ja huolehtivan pedagogisesta dokumentoinnista kasvattajatiimissä Päiväkodin johtajien mukaan opettajien kyky johtaa pedagogiikkaa tiimissään kuitenkin vaihteli - osalla opettajista vaikeuksia oppia uutta sekä hallita ja organisoida omaa ja tiimin työtä Esityksen nimi / Tekijä 31.12.2018

Lastentarhanopettaja vastaa pedagogiikasta ja pedagogisesta kehittämisestä kasvattajatiimissään Esityksen nimi / Tekijä 31.12.2018

Lastentarhanopettaja pedagogiikan suunnittelun johtajana kasvattajatiimin tiimipalaverissa (Waniganayake et al. 2018) Lastentarhanopettajan toiminnan ja osaamisen merkitys kasvattajatiimin suunnittelukäytäntöjen muotoutumisessa on suuri Lastentarhanopettajan toiminta ja vuorovaikutus tiimipalaverissa vaikuttaa keskeisesti siihen, millaiseksi kasvattajatiimin pedagogiikan suunnittelu muodostuu Lastentarhanopettajan kyky johtaa suunnittelua kasvattajatiimissään vaihtelee Tutkimus tunnisti kolme suunnittelutyyppiä kasvattajatiimin tiimipalaverissa, joissa lastentarhanopettaja liittää suunnittelun pedagogiikan havainnointiin ja arviointiin eritasoisesti Esityksen nimi / Tekijä 31.12.2018

Toiminta ja pedagogiikka perustuu havainnointiin ja arviointiin Suunnittelu, joka perustuu aiemman toiminnan ja lasten havainnointiin ja arviointiin Suunnittelulle tyypillisiä piirteitä: Suunnittelussa hyödynnettiin kasvattajatiimin havaintoja lapsista Suunnittelu kohdistui yksittäisten lasten ohjaamiseen ja lähitulevaisuuden suunnitteluun Opettajajohtajuus: Opettaja toi havaintonsa yhteiseen suunnitteluun Opettaja antoi ohjeita siihen, miten yksittäisiä lapsia tulee ohjata vastaavissa tilanteissa Opettaja kuuntelee lastenhoitajien tekemiä havaintoja lapsista ja rohkaisee havainnointiin Opettaja antoi harvoin ohjeita siihen, miten koko ryhmän toimintaa tulisi kehittää havaintojen pohjalta

Pedagogiikan suunnittelu ei kytkeydy havainnointiin ja arviointiin Pedagogiikan suunnittelussa ei oteta huomioon havaintoja aiemmasta toiminnasta tai lapsista. Suunnittelu ei perustu toiminnan reflektointiin. Suunnittelulle tyypillisiä piirteitä: Suunnittelu perustuu pitkän aikavälin toiminnan suunnitelmiin tai opettajan ideoihin Tulevan toiminnan suunnittelussa keskitytään lähitulevaisuuteen ja käytännön järjestelyihin Opettajajohtajuus Opettaja kertoo tiimille, mitä hän on suunnittelut Opettaja antaa käytännön ohjeistuksia kasvattajatiimille

Havainnointi ja arviointi ei johda toiminnan suunnitteluun tai kehittämiseen Sisältää kasvattajatiimin keskusteluja yksittäisten lasten suoriutumisesta tuokioilla ja pedagogiikan reflektointia. Reflektointi ei johda lapselle annettavan tuen tai tulevan toiminnan suunnitteluun Suunnittelulle tyypillisiä piirteitä: Lastenhoitajat tuovat esille havaintojaan yksittäisistä lapsista Toiminnot olivat lastenhoitajien ohjaamia ilman opettajan läsnäoloa Opettajajohtajuus: Opettaja esitti kysymyksiä tarkoituksenaan selvittää syitä lasten haasteille Opettaja ei ollut tietoinen tapahtumista Opettaja kuunteli lastenhoitajien havaintoja Sen sijaan, että opettaja olisi ohjannut tiimiä suunnittelemaan yksittäisille lapsille tarjottavaa tukea, hän johti keskustelun muihin aiheisiin

Keskustelu pienryhmissä Kokemukset opettajajohtajuuden toimivuudesta Millaisia tehtäviä ja vastuita lastentarhanopettajilla on kasvattajatiimissään? Miten sitoutuneita opettajat ovat kasvattajatiimin pedagogiseen johtajuuteen? Miten opettajat osallistuvat pedagogiseen johtajuuteen päiväkodin tasolla? Miten opettajajohtajuuden toteutumista arvioidaan? Miten opettajia tuetaan?

Kiitos! uef.fi