Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuSakari Koskinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Osana LapsiKuopio II -hanketta (2010- 2012), syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana Tavoitteina: › tukea Pienet lapset liikkeelle -toimintamallin vakiintumista › tuottaa liikkumisen arviointi- ja seurantamenetelmiä varhaiskasvatukseen tuotettiin lapsen liikkumista ja henkilöstön ammatillisuuden sekä varhaiskasvatustoiminnan liikunnallista kehittämistä edistäviä arviointimalleja tuotettiin arviointikysymykset, joiden kautta kartoitetaan nykyisiä liikuntamyötääjien ja aluevastaavien työtehtäviä uusien mahdollisten tehtäväkuvausten laatimiseksi
3
Sisällöllinen perusta › valtakunnalliseen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin (Stakes, oppaita 56/2005) Vasussa liikkuminen nostetaan esiin yhtenä neljästä keskeisestä lapselle ominaisesta tavasta toimia ja ajatella; leikkiminen, taiteelliset. › Varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksiin (STM, oppaita 17/2005). (Vasun tukimateriaali) › Kuopion kuntavasu eli Kasvattajan Käsikirja › Liikkumisen arviointi varhaiskasvatuksessa toteuttaa täten vahvasti vasu-pohjaista toiminnan suunnittelua, arviointia ja kehittämistä › Pienet lapset liikkeelle –toimintamalli ja käsikirja
4
Päivittäisessä käytössä kuopiolaisissa päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa, henkilöstön perehdyttämisessä ja opiskelijoiden ohjauksessa Käsikirjaa hyödynnetään › varhaiskasvatussuunnitelmien laatimisessa etenkin ryhmävasujen osalta; kohdassa lapsen liikkuminen lapsen luontaisena tapana oppia › varhaista ja erityistä tukea tarvitsevan lapsen omaa vasun laatimisessa › lapsiryhmän toiminnan suunnittelussa. Käsikirjan sähköinen versio on varhaiskasvatuksen omilla Sinetti -sivuilla Liikuntamyötääjät ja perhepäivähoitajat ovat saaneet myös käsikirjan paperiversiot.
5
KM, kehitysjohtaja Kirsi Alila, Ediva OY LapsiKuopio II –hanke › Projektikoordinaattori Jaana Lappalainen › Varhaisen tuen asiantuntija Tiina Mikkilä Liikuntakoordinaattori, Päivi Kurvi Vastaava toimintaterapeutti, Annukka Jämsä-Taskinen
6
jäävät pysyvään käyttöön muokattavia ja jatkokehiteltävissä teeman kehityksen mukaisesti Itsearviointi, tiimiarviointi, vertaisarviointi, ulkoinen arviointi, lapsen suorittama arviointi yksittäiselle varhaiskasvattajalle, tiimeille, esimiehille ja liikuntamyötääjille sekä erityislastentarhanopettajille
7
mallia voi jatkossa käyttää › sopivin väliajoin kokonaisuutena tai › osa-alueittain valitsemalla mallista itselle sopiva arviointiteema › suunnitelmallisena prosessina mallia voidaan käyttää kunnan tasolla, alue- ja yksikkötasolla tai lapsiryhmittäin arvioinnista saatavaa tietoa voi käyttää pedagogisen osaamisen, toiminnan ja ympäristön kehittämiseen, pedagogisen johtamisen perustana, liikuntahankintojen suunnittelussa ja tekemisessä jne.
8
Arviointikriteerit (-kysymykset) › kutakin kriteeriä pohditaan sen nykyisen toteutumisen kannalta ja merkitään toteutumista vastaavaan kohtaan merkki (rasti tmv). Arviointiasteikko › Toteutuu täysin – toteutuu osittain – ei toteudu ollenkaan (välineiden riittävyyden ja saatavuuden osalta: puutteellisesti / ei ollenkaan) › Jos merkintä tulee kohtiin ”Toteutuu osittain” tai ”Ei toteudu ollenkaan”, tarkoituksena on perustella mistä syystä asia ei toteudu ja laatia asiaa koskeva kehittämissuunnitelma. Arvioinnin profiilikartta › muodostuu yhdistämällä kriteerikohtaiset valinnat › havainnollinen kuva lapsiryhmän liikkumiseen liittyvän varhaiskasvatustoiminnan toteutumisen asteesta › helpottaa kehittämisen kohteiden poimimista ja toisaalta profiili havainnollistaa toiminnan vahvuuksia.
9
Varhaiskasvatusympäristön ja -toiminnan arviointimallit Liikkuminen päiväkodissa -arviointimallit: 1) Varhaiskasvatuksen ympäristön arviointi : sisä- ja ulkotilat, välineet ja materiaalit 2) Toiminnan suunnittelu ja toteutus, kasvattajan toiminta sekä tukimateriaalien, koulutusten ja asiantuntemuksen käyttö Liikkuminen perhepäivähoidossa –arviointimalli: 3 ) Toiminnan suunnittelu ja toteutus sisä- ja ulkotiloissa, hoitajan rooli liikkumisen edistäjänä, tukimateriaalien, koulutusten ja asiantuntemuksen käyttö 4) Liikkuminen lapsen silmin -arviointimalli - lapsen / lapsiryhmän haastattelu liikkumisesta varhaiskasvatuksessa : liikkumisen määrä, tilat, välineet, ympäristö, lapsen osallisuus liikunnan suunnittelussa ja omat kokemukset, kasvattajien rooli
10
Liikuntamyötääjien ja aluevastaavien toiminnan arviointimallit: 5) Päiväkotien liikuntamyötääjät ja aluevastaavat 6) Perhepäivähoidon liikuntamyötääjät - liikuntamyötääjien ja aluevastaavien toimintatapa, toiminta ja tehtävät, työn vaikuttavuus, saatu tuki, osaamisen hyödyntäminen, toiminnan kehittäminen 7) Liikuntamyötääjien ja aluevastaavien tehtäväkuvausten kartoittaminen
11
15.3.2012 ohjausryhmän linjaukset › PLL -toimintamallin johtaminen jatkossa Varhaiskasvatuksen ja perhepäivähoidon kehittämisryhmät › Linjaavat käyttöönoton kevään 2012 aikana › Tavoitteena: käyttöönotto toimintakauden 2012-2013 alussa Hankkeen päätösseminaari 9.5.2012
12
Liikunnallista varhaiskasvatusta! Lapsille iloa, elämyksiä ja oppimista liikunnan ja varhaiskasvatta- jien parissa!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.