Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS OJOISTEN LASTENTALOSSA
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
E SI - JA PERUSOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIN KEHITTÄMINEN VASTAAMAAN TULEVAISUUDEN VAATIMUKSIA Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman.
TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Olkaa hyvät ja asettautukaa esi- ja alkuopetustiimeittäin pöytäryhmiin Jos muuta tiimiäsi ei ole paikalla, etsiydy johonkin ryhmään.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Arviointi Vsop-opetuksessa
TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Yhteisopettajuus arjessa
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN! -toimintamalli Kuopiossa Esi- ja alkuopetuksen päivät, Tampere 12.4.2018

Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatiminen ja toiminnan laajentaminen OKM/Kuopion kaupunki Apulaisjohtaja, hanketyöntekijä Tuula Koivukangas, Martti Ahtisaaren koulu 2

MITÄ ON PLK -TOIMINTA KUOPIOSSA? LAADUKASTA YLEISTÄ TUKEA Uskomme, että se, kuinka valitsemme pedagogiikan ja järjestämme oppimista kouluissa, voi olla tehokkaana oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisijänä jatkossa

2.UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA TOIMINTAA - lasten osallistaminen oppimisprosessissaan, - yksilölliset oppimispolut, - tukee vuosiluokkiin sitomatonta oppimista kouluissa - moniammatillinen yhteistyö ja resurssien uudelleenkohdentaminen

3. UUDEN OPPIMISEN AJATTELUN MUKAISIA PERIAATTEITA TOTEUTTAVA PEDAGOGIIKKA: - sisäinen motivaatio, itseohjautuvuus - arvioinnin ja palautteenannon kehittäminen oppimisen ytimessä (Torni –mallit lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan perustaitojen oppimisessa) - leikki oppimismenetelmänä - oppimiskokonaisuudet - heterogeeniset pienryhmät - lähikehityksen vyöhyke - itseohjautuvuus (autonomian tarve, kompetenssin tunteen tarve ryhmään kuulumisen tarve)

Rakenteet, resurssit, vastuut Esi- ja alkuopetuksen yhteinen työ Kuopiossa on: 1. yhteistoimintaryhmiä (esi+1+2 –luokat),toimivat yhdessä päivittäin (esim. Kaveri –luokka) 2. toimintaa, jossa erillisissä tiloissa toimiva esi- ja alkuopetus tekevät yhteistyötä esim. 2x/viikko (väh. 1 Torni käytössä, leikki oppimismenetelmänä, opintokokonaisuudet ja heterogeeniset pienryhmät) 3. toimintaa, jossa esi- ja alkuopetuksen yhteistyökäytänteet määrittyvät kaupungin yhteistyösopimuksen mukaisesti ja laaditaan vuosittain tiimin yhteistyösuunnitelmassa

”pienten lasten koulu ei ole erityisope- tuksen ja yleisopetuksen välimuoto” ”Ei koulumaiste- ta vaan esikoulu- maistetaan”

Yhteistyötiimi AMMATTIRYHMÄ VASTUUT JA TEHTÄVÄT REHTORI JA PÄIVÄKODIN JOHTAJA päättävät resurssin kohdentamisesta ja PLK–ryhmän muodostamisesta sekä aikuisten että lasten osalta. LASTENTARHANOPETTAJA kvtes, erityisesti esiopetusikäisen lapsen opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen LUOKANOPETTAJA ovtes, opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen ELA, VEO OVTES, KVTES, pedagogiikka ja tuki KOULUNKÄYNNIN OHJAAJA kvtes, luokanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen ja ohjaaminen kasvussa ja oppimisessa LASTENHOITAJA kvtes, lastentarhanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen, ohjaaminen ja tukeminen kasvussa ja oppimisessa

OPPIMISKOKONAISUUDET JA TUNTIJAKO OPPIMISKOKONAISUUS VIIKKOTUNNIT ILMAISUN MONET MUODOT (musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu) 4 KIELEN RIKAS MAAILMA (äidinkieli ja kirjallisuus, vuorovaikutus) vuorovaikutustilanteissa toimiminen, tekstien tulkitseminen, tekstien tuottaminen kieli, kirjallisuus ja kulttuuri 7 MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME (etiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat) 1 TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI (matematiikka, ympäristöoppi, teknologia) matematiikka: ajattelun taidot, luvut ja laskutoimitukset, geometria ja mittaaminen, tietojenkäsittely ja tilastot 5 KASVAN JA KEHITYN (liikunta, turvallisuus, hyvinvointi) 2

Työtavat Leikki Toiminnallisuus Itsenäinen/omatahtinen eteneminen Pienryhmät Oppimisen kaikkiallisuus Jne…

ARVIOINTI arvioinnin kaksi tehtävää 1. Opetuksen (oppimisympäristöt, työtavat) kehittäminen lasten pedagogisiin tarpeisiin ja oppimiseen soveltuvaksi

2. Lapsen oppimisen ja oppimaan oppimisen taitojen edistymisen seuranta ja tukeminen

itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen ARVIOINTI oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa oppimista ja arviointia tapahtuu vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen https://sway.com/GR4qyGvu53lqmsBg

Viikkojärjestys, martin koulun kaveri -luokka

Kaveri –luokan verkkosivut: https://peda

verkkosivut KIITOS!! PLK: https://peda.net/kuopio/p/ejky/vsop YKSILÖLLISET OPPIMISPOLUT 3-6 –LUOKILLA KUOPIOSSA: https://peda.net/kuopio/yhteiset-hankkeet/oooo/yo KIITOS!!