Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa"— Esityksen transkriptio:

1 Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
TERVETULOA KOULUTUKSEEN! Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa

2 Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia
Vuosiluokkiin sitomattoman esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelman laatiminen ja toiminnan laajentaminen OKM/Kuopion kaupunki Hanketyöntekijä Tuula Koivukangas, Martti Ahtisaaren koulu 2

3 MÄÄRITTELYÄ Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) määritellään vuosiluokkiin sitomaton opiskelu luvussa 5.4 (opetuksen järjestämistapoja) seuraavasti: ”Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu on yksilöllisen opinnoissa etenemisen mahdollistava joustava järjestely. Vuosiluokkiin sitomatonta järjestelyä voidaan käyttää koko koulun, tiettyjen vuosiluokkien tai yksittäisten oppilaiden opiskelun järjestämisessä. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi lahjakkuutta tukevana tai opiskelujen keskeyttämistä ehkäisevänä toimenpiteenä."

4 MITÄ ON VSOP –TOIMINTA KUOPIOSSA?
 LAADUKASTA YLEISTÄ TUKEA: (varhaisen tuen ja puuttumisen keinojen tehostaminen (pedagogiikka tuen muotona) esi- ja alkuopetuksessa vähentäen näin tehostetun ja erityisen tuen tarvetta jatkossa) UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA TOIMINTAA: (lapsen osallistaminen oppimisessaan, yksilöllisen opintopolun suunnittelu oppimiskokonaisuuksien kautta, yhteistyö koulun ja esikoulun aikuisten kesken ja resurssin käytön uudelleensuunnittelu, koulumotivaation lisääminen, työtapojen ja oppimisympäristöjen kehittäminen, arvioinnin kehittäminen jne.) LEIKKIÄ OPINTOKOKONAISUUKSIA (muodostuvat esiopetuksen oppimiskokonaisuuksista) HETEROGEENISIÄ PIENRYHMIÄ OMATAHTISUUTTA, ITSEOHJAUTUVUUTTA, LUOTTAMUKSEN KEHÄÄ TORNEJA

5 Ei koulumaiste ta vaan esikoulumais tetaan
missio Ei koulumaiste ta vaan esikoulumais tetaan

6 VSOP –opetussuunnitelman rakenne

7 Rakenteet, resurssit, vastuut
VSOP –ryhmä voi olla: 1. Eska-ykkösistä/kakkosista koostettu yhdysluokka 2. Omina ryhminään toimivat esiopetuksen ja alkuopetuksen luokat/yhdysluokat 3. Omissa tiloissaan toimivat esiopetuksen ja alkuopetuksen ryhmät TILAT OPPIMATERIAALIT

8 VSOP –tiimin voi muodostaa:
luokanopettaja(t) (ovtes, opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) laaja-alainen erityisopettaja (ovtes, opetuksesta ja tarvittaessa kartoituksista vastaaminen yhteistyössä luokanopettajan kanssa) koulunkäynnin ohjaaja (kvtes, luokanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen ja ohjaaminen kasvussa ja oppimisessa) lastentarhanopettaja (kvtes, erityisesti esiopetusikäisen lapsen opsan mukaisten tavoitteiden mukaisen opetuksen järjestämisestä vastaaminen) lastenhoitaja (kvtes, lastentarhanopettajan työparina toimiminen, lasten avustaminen, ohjaaminen ja tukeminen kasvussa ja oppimisessa) VSOP –toiminnasta kuten yksikön muustakin toiminnasta vastaa rehtori ja päiväkodin johtaja, jotka yhdessä päättävät resurssin kohdentamisesta ja VSOP –ryhmän muodostamisesta sekä aikuisten että lasten osalta.

9 OPPIMISKOKONAISUUDET JA TUNTIJAKO VSOP:SSA
TAVOITTEET JA SISÄLLÖT sekä laaja-alainen osaaminen VSOPssa VVH/ yht. 19+ Kuopion 1 lisätunti koulukohtaisen päätöksen mukaisesti ILMAISUN MONET MUODOT (musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu) Esi- ja alkuopetuksen kuntakohtaiset opetussuunnitelmat 4 vvh KIELEN RIKAS MAAILMA (äidinkieli ja kirjallisuus, vuorovaikutus) vuorovaikutustilanteissa toimiminen tekstien tulkitseminen tekstien tuottaminen kieli, kirjallisuus ja kulttuuri 7vvh MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME (etiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat) 1vvh TUTKIN JA TOIMIN YMPÄRISTÖSSÄNI (matematiikka, ympäristöoppi, teknologia) matematiikka: ajattelun taidot luvut ja laskutoimitukset geometria ja mittaaminen tietojenkäsittely ja tilastot 5vvh KASVAN JA KEHITYN (liikunta, turvallisuus, hyvinvointi) 2vvh

10 Oppimista tapahtuu kaikkialla. Koulu avautuu ympäröivään yhteiskuntaan
Oppimista tapahtuu kaikkialla. Koulu avautuu ympäröivään yhteiskuntaan. Leena Krokfors ja Lasse Lipponen Koulu Kaikkialla -hankkeesta pohtivat rajojen ylittämistä ja oppimisen kaikkiallisuutta.

11 OPPIMISYMPÄRISTÖT Luodaan sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti turvallinen oppimisympäristö, jossa on mahdollista oppia omien tavoitteiden mukaisesti yhteisöllisesti eri-ikäisten lasten ja useaa eri ammattiryhmää edustavien aikuisten kanssa ja ohjauksessa. Oppimisympäristö tukee yksilöllisen etenemisen mahdollisuutta. Oppimisympäristö mahdollistaa monipuolisten työtapojen käyttämisen. Oppimisympäristö on osa laadukasta yleistä tukea. (1:53)

12 Tulevaisuuden taidot vs.oppimistilat ja –ympäristöt
Oppilas on..OPS 2016 aktiivinen toimija asettaa tavoitteita ratkaisee ongelmia toimii vuorovaikutuksessa osaa etsiä, yhdistellä ja arvioida tietoa saa tukea oppimisprosessiinsa Tekijän nimi Raija Kattilakoski Oppimista tukeva oppimisympäristö esi- ja alkuopetuksessa

13 Miten näihin vastataan? (Mukaellen Nokelainen 2013)
•Oppimisprosessi on yhtä tärkeä kuin oppimistuotos -> elinikäisen oppimisen avaintaidot. •Ryhmässä tapahtuva oppiminen, jossa tarkastellaan merkityksellisiä ilmiöitä -> sosiaalistuminen, motivaatio. •Oppiminen ymmärretään ajasta ja paikasta riippumattomaksi -> tuetaan myös non-formaalia ja informaalia oppimista, sosiaalinen media. •Fyysinen ympäristö mahdollistaa em. toiminnan •Käytetään monipuolisia opetus-, ohjaus -ja opiskelumenetelmiä •Tutkimiseen, kokeilemiseen ja ongelmanratkaisuun perustuvat opiskelumenetelmät edistävät oppimaan oppimista ja kehittävät kriittistä ja luovaa ajattelua. •TEHTÄVÄ: Suunnitelkaa yksi käytännön idea/toimintamalli jolla voi edistää edellä mainittuja tavoitteita koulussa.

14 Oppimista tukeva oppimisympäristö (Taylor,2009)
•koulu on organisoitunut pienemmiksi oppimisyhteisöiksi (tiimit) •toimitaan yhteistoiminnallisesti •sosiaalista vuorovaikutusta tuetaan •toisista välittäminen liittyy koulukulttuuriin •yhteiset tilat ovat joustavasti kalustettuja •erilaisia tiloja voi käyttää joustavasti •yhteydet oikeaan elämään ja yhteiskuntaan/yrityksiin •projektioppimisen menetelmät •päivänvalon hyödyntäminen •sähköisen valaistuksen taiteellinen käyttö •akustinen suunnittelu (kuuluvuus/häiritsevyys) •luonnon ja ympäristön hyödyntäminen opetuksessa Tekijän nimi Raija Kattilakoski

15 Työtavat, työtapojen valinnassa otetaan huomioon

16 Uusi oppiminen

17 ARVIOINTI, arvioinnin kaksi tehtävää
1. Opetuksen (oppimisympäristöt, työtavat) kehittäminen lasten pedagogisiin tarpeisiin ja oppimiseen soveltuvaksi

18 2. Lapsen oppimisen ja oppimaan oppimisen taitojen edistymisen seuranta ja tukeminen

19 Arvioinnissa merkityksellistä on luoda oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa arviointia voi tehdä vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen (oppimisen aikainen arviointi) Arviointiin kuuluu tavoitteiden asettaminen lapsen kulloisenkin taitotason mukaisesti (Torni, oppimisen aikainen arviointi) Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan paitsi lasten kanssa yhdessä arjen toiminnassa, myös perheneuvotteluissa, oppimiskeskusteluissa, lukuvuosiarvioinnissa (oppimisjaksojen jälkeinen arviointi).

20 Tavoitteiden asettaminen (Torni –lomake)
ARVIOINTI VSOP:ssa Tavoitteiden asettaminen (Torni –lomake) Arviointi toiminnassa (havainnoinnit, mahdolliset kartoitukset, portfoliot, osaamisen näyttäminen) 1. Osaamisen ja oppimaan oppimisen taitojen arviointi (oppimiskeskustelut ja lukuvuosiarviointi 2. ryhmän toiminnan kehittäminen oppimistulosten ja toiminnan arvioinnin perusteella oppimisympäristö ja toimintakulttuuri, jossa oppimista ja arviointia tapahtuu vuorovaikutuksessa, toiminnassa, havainnoiden, itsearvioiden, vertaisarvioiden ja osaamista eri tavoin näyttäen

21

22 MILLOIN? MITÄ? MITEN? KUKA? ELO-SYYSKUU Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: matematiikka Arvioinnin järjestäminen leikissä ja oppimisessa havainnoiden Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Mavalka 3, VaNe –materiaalin arviointiosuus, LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe kelto/ela lo/lto Alkukartoitus ja pedagogisten tarpeiden tunnistus: lukeminen ja kirjoittaminen Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim.Venny –kartoitus, Armi –materiaalin ”Kari kertoo” –teksti, Kielireppu SYYS-LOKAKUU Edistymisen seuranta ja tavoitteet syyslukukaudelle (lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka, oppimaan oppimisen taidot) Torni Oppimissuunnitelma/hojks ryhmän opetusvastaava aikuinen/huoltajat/lapsi ELO-JOULUKUU oppimisen seuranta Havainnoinnit, itse- ja vertaisarviointi, portfoliot ryhmän aikuiset lapsi itse ryhmän muut lapset MARRAS-TAMMI-KUU Edistymisen seuranta tavoitteet kevätlukukaudelle (väliarviointi) Kaikki oppimiskokonaisuudet ja oppimaan oppimisen taidot Kuopion kaupungin 1. luokan oppimiskeskustelukäytänne TAMMI-TOUKOKUU Oppimisen seuranta Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim: Allu, junnauskokeet, hajotelmakokeet, luetun ymmärtämisen tehtäviä, sana- ja lausesaneluita, vapaan kirjoituksen tehtäviä, lukusujuvuus HUHTIKUU Kartoitus matematiikan taidoissa edistymisessä: matematiikan keskeinen oppiaines omien tavoitteiden mukaisesti Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. VaNe –materiaalin arviointiosuus,LukiMat –materiaalin arviointiosuus, hajotelmakoe Kartoitus lukemisen ja kirjoittamisen taidoissa edistymisessä Tarvittaessa kartoitusmenetelminä esim. sana/lausesanelu, Armi –materiaalin ”Kari kertoo” –teksti HUHTI-TOUKOKUU Edistymisen seuranta kaikissa oppimiskokonaisuuksissa ja oppimaan oppimisen taidoissa (lukuvuosiarviointi) 1.luokan LUKUVUOSITODISTUS

23

24 Salpakankaan koulu, hollola
alkuluokat (eskoja 10, ykkösiä 10, kakkosia 10, lto, lo, lh mahd. kka ja ela) Koulupäivän rakenne klo TOIMINTA SISÄLTÖ 8-9 Kakkoset (8-12) Äikkä/matikka Väripiiri (kaikki) Opsan sisällöt väripajoina Ruokailu+välitunti Vapaa valinta (kaikki) Leikkipajat 12-13 Ykköset (9-13)

25 väripiiri

26 leikkipajat

27 oppimisympäristö

28

29

30

31

32

33 Viikkojärjestys, kaveri -luokka

34 Tutkin ja toimin ympäristössäni –ympäristöopin 1
Tutkin ja toimin ympäristössäni –ympäristöopin 1. lukuvuoden suunnitelma

35 KIITOS!

36 Yksilöllinen/oma-tahtinen eteneminen vsop -oppimisessa
Päivi Rimpiläinen Tuula Koivukangas VSOP Start 2017/Martti Ahtisaaren koulu

37

38 1. Oppimaan oppimisen taitojen kehittäminen; itseohjautuvuus ja itsesäätely, yhdessä tekemisen taitojen harjoitteleminen; luottamuksen kehä

39 2. pienryhmät ovat heterogeeniset

40 3. 3. valinnan mahdollisuus , osallisuuden kokemus ja sisäinen motivaatio Virpin puu ja sisäisen motivaation kuva)

41

42 4. oppimisympäristöt ja oppimateriaalit
Kestävä oppiminen Kiinnostus Oppiminen Altistus

43 5.käänteinen oppitunti (FLIPPED LEARNING), ensin toiminta, sitten koonti

44 6. viikkotavoitetyöskentely (tavoitteen asettaminen, työskentelyn
6. viikkotavoitetyöskentely (tavoitteen asettaminen, työskentelyn suunnittelu, arviointi)

45 Viikkotavoitteet matematiikassa

46 7. opettajan rooli (opettajien yhteistyö, asemointi arjessa)
"Aina kun opetamme lapselle jotakin, estämme häntä keksimästä sitä itse. Ja kuitenkin se, minkä sallimme hänen keksiä omin päin, säilyy hänessä kiistattomasti hänen elämänsä loppuun asti." (Jean Piaget)

47 MUITA, KÄYTÄNNÖN ESIMERKKEJÄ:
Lue, Mieti, Tee –materiaali Liiku ja lue –toiminta Matikkapajat ja eri oppiaineiden opiskelu samassa luokassa samanaikaisesti (eri oppiainepajat) Yksilöllinen oppiminen matikan tunnilla (tehtävien valitseminen, perustehtävät, pulmakulmat, toisten opettaminen) Tavukauppa Sadutus Open havaintojen kirjaaminen Ja monenlaiset muut upeat toimintamallit!


Lataa ppt "Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google